شناسه خبر : 6723

ناتوانی شرکت‌های بیمه‌ای در استفاده بهینه از درآمدهای هنگفت حق بیمه

ناتوانی شرکت‌های بیمه‌ای در استفاده  بهینه از درآمدهای هنگفت حق بیمه

دراقتصادهای بزرگ دنیا شرکت‌های بیمه‌ای و بعد بانک‌ها به عنوان قطب‌های اصلی وتاثیرگذار این عرصه محسوب می‌شوند،اما دراقتصاد ایران عمدتا بانک‌ها محور فعالیت‌های اقتصادی و توسعه به شمار می‌روند و در عوض، بیمه‌ها نقش چندان موثری دراین زمینه ندارند.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجر باشی، درشرایط امروزی کسب و کار در عرصه بین الملل ،برای کاهش فشار رقابتی و بدست آوردن سهم و سود بیشتر از بازارو امکان ورود به فعالیت های دارای مزیت، بیمه ها و بانک ها به تشکیل موسسات وابسته به خود مبادرت می ورزند، اما باز هم در ایران ، شرکت های بیمه ای در این زمینه عملکرد چندان چشمگیری ندارند.

به طور معمول بانک ها نقش مهمی در تاسیس شرکت های بیمه ای داشته اند.

به نظر می رسد، شرکت های بیمه ای برخلاف بانک ها، به دلیل ساختار سازمانی نه چندان مدرن در این سال ها درنوآوری و پیشرفت سرعت چندانی نداشتند.

 شرکت های بیمه ای ازمحل حق بیمه های دریافتی،  مبالغ هنگفتی جمع آوری می کنند که درصدی از آن بابت پرداخت خسارت ها نگهداری می شود.

مابقی وجوه مازاد ، باید برای پرداخت حقوق صاحبان سهام در جای درست سرمایه گذاری شود اما آیا این امر به صورت درست رخ می دهد؟

در این بین، برخی شرکت های بیمه ای با تشکیل شرکت های سرمایه گذاری یا خرید سهام شرکت ها و موسسات سود ده سعی در تامین منافع صاحبان سهام خود دارند.

اما فراموش نکنیم که قبل ازورود به هر عرصه ای باید میزان اثرگذاری حضور شرکت بیمه ای  در چنین سرمایه گذاریهایی مورد توجه  و محاسبه درست  قرارگیرد.

"علیرضا حجتی" عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین در گفت وگو با چابک‌آنلاین عنوان کرد: یکی از دلایلی که در کشورهای توسعه یافته شرکت های بیمه ای ، بانک تاسیس می کنند اما در ایران بانک ها، شرکت بیمه تاسیس می کند، به تفاوت فرهنگ درون سازمانی شرکت های کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه برمی گردد.

وی،افزود: یکی ازمشکلات موجود کشورهای درحال توسعه این است که فرهنگ بیمه به رشد کافی نرسیده و درحال حاضردر ایران بانک ها نسبت به بیمه ها رشد به مراتب بالاتری دارند ورشد بیمه ها همسو با بانک ها نیست.

ازنگاه حجتی،بانک ها در ورود به عرصه تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته اما بیمه ها هنوزآن پیشرفت لازم را ندارند و این عدم پیشرفت بیمه ها باعث شده که درایران ، بانک ها بتوانند شرکت بیمه تاسیس کنند، اما بیمه ها به جریان تاسیس بانک ها و شرکت های زیرمجموعه ورود جدی پیدا نکنند.

وی گفت: درکشورهای دیگر، زمانی که یک شرکت بیمه تاسیس می شود، تراکنش پول به قدری بالا است که برای مدیریت این تراکنش ها بانک تاسیس می شودوعلت اصلی آن هم مربوط به این موضوع  است که شرکت های بیمه در خود بحث بیمه ای نمی توانند سود بالایی به سهامداران خود ارائه دهند.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: شرکت های بیمه ای با مدیریت نقدینگی دریافتی بابت حق بیمه  ومحاسبه زمان پرداخت خسارت ، می توانند ازوجوه دریافتی بابت سرمایه گذاری استفاده کنند و می توانند بانک تاسیس کرده  و یا سهامداریک بیمارستان شوند.

به گفته وی،دربیشترکشورهای دنیا، شرکت های بیمه سهامدار بیمارستان ها هستند و بیمه گزاران را به بیمارستان های خود هدایت کرده تا مشتری را راضی نگه دارند.

حجتی گفت:فرهنگ درون سازمانی یکی ازدلایل مهم عدم رشد شرکت های بیمه است، درزمانی که درزیرمجموعه یک شرکت بیمه، شرکت دیگری مانند شرکت سرمایه گزاری تاسیس می شود به این دلیل فرهنگ لازم وجود ندارد، آن شرکت تبدیل به یک حیات خلوت دست وپاگیر برای شرکت بیمه می شوند.

وی، ادامه داد:باید فرهنگ سازی شودهمان اشخاصی  که در راس هرم شرکت های بیمه هستند نمی توانند دربانک یا شرکت سرمایه گزاری باشند حال آنکه  درایران هنوزاین مسئله خوب پیاده سازی نشده است که در زمانیکه یک شرکت سرمایه گزاری یا کارگزاری تاسیس می شود نباید ازاشخاص بیمه ای استفاده کرد.

حجتی  هشدار داد که اگر به همین روش ادامه یابد مجددا شرکت های بیمه به سمت بنگاه داری می روند واستفاده کردن ازهمان اشخاص در شرکتی که یک تخصص دیگر دارد درست نیست و باید تفکیک وظایف شود.

عضوهیئت مدیره بیمه کارآفرین راه برون رفت از این وضعیت را اینگونه بیان کرد: باید شرکت های کارگزاری، بورس و بانک ها را جدا کرد  تا با شرکت های بیمه ی بزرگ در ارتباط باشند و شرکت های بیمه کارخود را برون سپاری کنند تا از این محل، سود  خوبی بدست بیاورد.

شکی نیست که پیشرفت در شرکت های بیمه ای نتیجه ای جز افزایش سطح رفاه در زندگی افراد جامعه نخواهد داشت به شرط آنکه شرکت های بیمه ای از محل جمع آوری حق بیمه ها،سرمایه گذاری درست تری در حوزه های زیربنایی و یا حتی اقتصاد کلان انجام دهند.

هرچندکه به نظر می رسد شرکت های بیمه در ایران  هنوز بر روی  این امر متمرکز نشده و در رشته های متنوع کارجدی نمی کنند و یا نتوانسته اند ازروش های نوین برای جذب منابع استفاده کرده  و به جایگاه مناسب خود دست یابند.

ارسال نظر