شناسه خبر : 6680

نیمی از جمعیت ورزشکاران بیمه شده قزوین زنان هستند

نیمی از جمعیت ورزشکاران بیمه شده قزوین زنان هستند

ورزش بانوان با وجود همه موفقیت ها و مدال های خوشرنگی که زنان ورزشکار کشورمان در رقابت های مطرح و مهم کسب می کنند در سایه ضعف تبلیغات و انعکاس رسانه ای همچنان از وجود حامیان مالی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی بی بهره مانده و همچنین از داشتن امکانات و زیرساخت های لازم و هم تعداد با مردان محروم است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: ورزش از اهمیت ویژه ای، هم در سلامت و هم نشاط اجتماعی جامعه برخوردار است و نمی‌توان این تاثیرگذاری را انکار کرد.

صدیقه ربیعی افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در هنگام دفاع مقدس، ورزش و سلامت به دلیل درگیری کشور در مشکلات ناشی از جنگ با دشمنان خارجی جزو اولویت‌های دولتمردان نبود و در دهه هفتاد بود که برای نخستین بار این مساله مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: البته این توجه هم به صورت عمومی بوده و بیشتر بر ورزش مردان متمرکز بود و شاید دلیل آن هم در این است که زنان استقبال کمتری نسبت به این حوزه داشتند و فقر آگاهی و مسائل فرهنگی موانعی در ورود بانوان به ورزش بودند.

ربیعی ادامه داد: همه این دلایل فرهنگی موجب شد تا زنان با تاخیر وارد حوزه‌های ورزشی شده اما رفته رفته به سمت ورزش در بخش قهرمانی حرکت کردند و در رقابت‌های مختلف موفق ظاهر شدند.

وی همچنین گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما در تخصیص منابع و امکانات ورزشی این نگاه برابر حاکم نشده و امکانات به طور مساوی تقسیم نشده است.

ربیعی اظهار داشت: زنان محور جامعه هستند و با توجه به نقشی که در خانواده‌ها دارند می‌توانند فرهنگ ورزش و سلامت را به سایر اعضای خانواده تسری دهند.

وی گفت: از سوی دیگر قرار گرفتن قزوین در میان استان‌هایی با آمار بالای افسردگی ضرورت پرداختن به ورزش، جهت تحرک و پویایی و نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد.

ربیعی یادآور شد: گذشته از فرهنگ سازی و تغییر نگرش باید زیرساخت‌های لازم را هم برای ورزش بانوان ایجاد کنیم.

نیمی از جمعیت ورزشکاران بیمه شده قزوین زنان هستند

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قزوین با اشاره به آماری از تعداد ورزشکاران تحت پوشش این اداره کل و ظرفیت‌های بانوان استان گفت: در سال ۹۷ جمعیت آمار بیمه شده سازمان ورزش و جوانان استان به ۸۰ هزار نفر افزایش یافت که نیمی از آنان زنان هستند.

پاکدامن، این رشد تعداد بیمه شدگان را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تا چند سال گذشته تعداد زنان حتی یک سوم مردان نبود اما با توسعه ورزش همگانی در سال گذشته نیمی از جمعیت سازمان یافته ما بانوان بودند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته آموزش‌های تخصصی مربی گری ویژه بانوان برای هزار و ۵۰ نفر انجام شد که هم از نظر اشتغال زایی و هم ارتقای دانش فنی آنها موثر بود.

پاکدامن با تاکید بر اینکه در گام بعدی باید آموزش‌ها به سمت عام برود، گفت: در سال جاری تلاش داریم هر دوشنبه برنامه ورزشی ثابت جهت کارمندان زن برگزار کنیم.

وی افزود: همچنین در گام بعدی تلاش می‌شود دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ویژه بانوان شاغل برگزار شود.

پاکدامن همچنین از برگزاری دوره‌های کارگاهی خانواده و چهارشنبه‌های دانش محور از تیرماه ویژه عموم بانوان خبر داد و افزود: چنین برنامه‌ها و دوره‌هایی که به طور مستمر و هفتگی انجام می‌شوند به طور قطع تاثیر زیادی در تغییر نگرش بانوان نسبت به ورزش و تحرک بدنی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بسیاری از رشته‌های ورزشی هستند که با حداقل هزینه می‌توان بیشترین بهره برداری را از آنها داشت و آموزش‌های کارگاهی ما هم به این مساله خواهند پرداخت تا بانوان ورزش های ساده در منزل را هم در آنها فرا بگیرند.

ارسال نظر