شناسه خبر : 6619

دید شرکت‌های بیمه به موضوع سرمایه گذاری مطابق با استانداردهای بین المللی نیست/ سهام بیمه جزو منفعل‌ترین صنایع بازار است

دید شرکت‌های بیمه به موضوع سرمایه گذاری مطابق با استانداردهای بین المللی نیست/ سهام بیمه جزو منفعل‌ترین صنایع بازار است

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران،علت عدم موفقیت شرکت‌های بیمه در سبدگردانی سهام خود و سرمایه گذاری هم پای تورم موجود را، انفعال، عدم ریسک پذیری و ناآشنایی مدیران صنعت بیمه با حوزه سرمایه گذاری دانست.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، "مهدی رباطی" در گفت‌وگوبا چابک‌آنلاین،بیان کرد که "روند یک سال گذشته بورس حاکی از آن است که سهام صنعت بیمه جزو منفعل ترین صنایع بازار بوده و کمترین بازدهی را داشته است."

وی، با بیان اینکه در بازار سرمایه انتظارات معامله می شود، گفت: قیمت سهام دربازار سرمایه و بورس منعکس کننده انتظارات سرمایه گذاران و فعالین بازار نسبت به یک صنعت و یا یک شرکت است،انتظارات نسبت به آینده، رشد و مدیریت آن شرکت و حتی صنعت .

به گفته رباطی،مجموع این عوامل سبب می شود که سرمایه گذاران و بازار سرمایه نسبت به یک سهم اقبال پیدا کرده ویا از آن رویگردان شوند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره به اینکه صنعت بیمه  ازمعضلات بسیاری رنج می برد، تاکید کرد: این صنعت در کشور،منفعل عمل کرده و برای گسترش بازار خود به دنبال ابزارهای مالی جدید، روش های خلق ارزش و از همه مهمتر سرمایه گذاری های مولد نمی رود و از استراتژی مشخص و علمی برخوردار نیست.

رباطی ادامه داد : "مدیران اغلب پا به سن گذاشته ای که عموما در شرکت های بیمه ای مشغول به کار هستند  با دانش روز سرمایه گذاری و مالی آشنا نبوده و از ریسک پذیری لازم نیز برخوردار نیستند."

وی،تصریح کرد: تمام این موارد در قیمت سهام شرکت های بیمه منعکس می شود و بازار سرمایه و سرمایه گذار را به این جمع بندی می رساند که نمی تواند انتظار رشد و سوداوری چندانی از آتیه این شرکت ها داشته باشند و به همین دلیل از سهام شرکت های بیمه ای در بورس رویگردان می شوند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران اشاره کرد: شرکت بیمه ذاتا یک بنگاه اقتصادی برای خلق سود و ارزش افزایی برای سهامداران خود است مانند هر بنگاه دیگری و این خلق سود در تمام دنیا از طریق سرمایه گذاری انجام می شود.

وی ادامه داد:در دنیا اغلب شرکتهای بیمه ای، قوی ترین بخش های سرمایه گذاری و گرانترین متخصصان این حوزه را به استخدام خود در می آورند و در حوزه های بسیار وسیعی از سهام تا آپشن ها و سایر ابزارهای مالی سرمایه گذاری می کنند امابه همان دید سنتی که اشاره شد این دید در مدیریت صنعت بیمه ایران غالب نیست و این مهم مورد توجه قرار نمی گیرد که شرکت بیمه ذاتا یک شرکت سرمایه گذاری است و سودآوری این شرکتها باید از این محل افزایش یابد و تنوع سازی شود نه از محل فعالیت بیمه گری ، فعالیت بیمه گری در دنیا عموما سود ده نیست.

رباطی،گفت که در یک سال گذشته شرکت های بیمه کارنامه چندان موفقی دربازارگردانی سهم خود نداشته اند و نتوانسته‌اند به خوبی بر روی پرتفویی سرمایه گذاری کرده و از روند رو به رشد بازار استفاده مطلوبی کنند.

وی،در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات ذخائر شرکت های بیمه ای آیا احتمال ریزش برای سهام شرکت های بیمه وجود دارد؟، گفت: ریزش زمانی اتفاق می افتد که قبل از آن یک رشد قوی وجود داشته باشد،در عمده سهام گروه شرکت های بیمه ای به آن صورت رشدی وجود نداشته که بخواهد ریزشی اتفاق بیافتد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران  اظهار کرد:با نگاهی به بازار سرمایه متوجه می شویم که کلیت صنعت بیمه در بازار سرمایه چندان مورد توجه نیست و سهام این شرکت ها عموما از معاملات کم حجم و کم رمقی برخوردار است.

  • سجاد

    کاملا درست هست
    صنعت بیمه ضعیف ترین بخش از قسمت مالی اقتصاد ایران است و سهام این شرکتها در بورس حتا اندازه شاخص کل بازدهی ندارند

ارسال نظر