شناسه خبر : 6520

پایش سلامت برخی از خانواده‌های شهدا به دلیل مشکلات بیمه‌های تکمیلی مرتب انجام نمی‌شود

پایش سلامت برخی از خانواده‌های شهدا به دلیل مشکلات بیمه‌های تکمیلی  مرتب انجام نمی‌شود

رئیس اداره پایش سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۱۹۷ هزار نفر مورد پایش سلامت از والدین شهدا، جانبازان و ایثارگران در سال گذشته انجام شد و امسال نیز برنامه ریزی برای پایش سلامت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران صورت گرفته است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا حبیب الهی افزود: هر ساله به منظور مراقبت بیشتر و ارائه خدمات درمانی بهتر به والدین شهدا، خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان برنامه ای تحت عنوان پایش سلامت در بنیاد شهید برنامه ریزی می شود تا از این طریق بتوانیم از آنها مراقبت های لازم را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل، این پایش برای برخی از اعضای خانواده های شهدا و ایثارگران هر ماه دو مرتبه و برای برخی ۶ ماه یک بار انجام می شود که البته به دلیل برخی مشکلات با بیمه های تکمیلی این کار به طور مرتب انجام نمی شود.

حبیب الهی با بیان اینکه برخی از پزشکان پایش سلامت برای اینکه بیمه تکمیلی پرداختی های آنها را به موقع انجام نمی دهد، همکاری کمتری با بنیاد شهید دارند، اظهار داشت: امیدواریم با رفع مشکلات موجود بتوانیم برنامه های مراقبتی، توانبخشی، مددکاری، مشاوره ای و پایش سلامت خانواده های شهدا و ایثارگران را به موقع انجام دهیم.

رئیس اداره پایش سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه برنامه پایش سلامت همه اقشار تحت پوشش است، تصریح کرد: به همین منظور پرونده سلامت برای همه گروه های هدف تشکیل شده است و برخی از جامعه هدف مانند والدین شهدا و افرادی که توانایی چندانی ندارند، به شکل فعال سراغ آنها می رویم.

وی این موضوع را هم مطرح کرد که روزانه سه نفر از خانواده های شهدا و جانبازان به ویژه والدین شهدا و جانبازان جان خود را از دست می دهند، اظهار داشت: برنامه پایش سلامت با هدف آموزش به کادر درمانی به ویژه پزشکان برای اجرای بهتر این برنامه در حال اجراست و معتقدیم باید خدمات به این افراد را حتی به سمت خدمات توانبخشی پیش ببریم چون ایران در میان کشورهای خاورمیانه در پزشکی رتبه اول را دارد اما در بخش توانبخشی رتبه پایینی داریم.

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید در عین حال ادامه داد: بنیاد شهید فرهنگ توانبخشی را برای گروه هدف بالا برده است و ما از سطح خانه همزمان با ارزیابی سلامت، افرادی که نیاز به خدمات توانبخشی داشته باشند، به آنها خدمات ارائه می دهیم.

طبق آمار، شمار پدران شهدا ۴۹ هزار و ۵۷۲ نفر و مادران شهیدان ۱۰۶ هزار و ۳۹۱ نفر است. بر اساس اعلام بنیاد شهید، اکنون میانگین سنی ایثارگران، جانبازان، والدین شهدا و آزادگان بالای ۵۷ سال است.

به گفته وی، بر اساس آمارهای موجود ۹۰ درصد خانواده های شهدا و جانبازان به ویژه والدین شهدا بالای ۶۵ سال سن دارند و این افراد به دلیل کم تحرک بودن نیازمند دریافت خدمات بیشتری هستند که امیدواریم برنامه پایش بتواند در این زمینه بیشتر ما را یاری کند.

مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.

همچنین تعداد کل جانبازان در کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می رسد که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر هستند.

ارسال نظر