شناسه خبر : 6511

صندوق آینده‌ساز بحران ندارد/ کمتر از یک درصد بازنشستگان آینده‌ساز «حداقل‌بگیر» هستند

صندوق آینده‌ساز بحران ندارد/ کمتر از یک درصد بازنشستگان آینده‌ساز «حداقل‌بگیر» هستند

روابط عمومی صندوق آینده‌ساز می‌گوید: این صندوق بازنشستگی، تنها صندوقی‌ست که هرگز بار مالی بر دوش دولت نگذاشته است؛ این صندوق به هیچ‌وجه دچار بحران نیست و منابعش برای تمام هزینه‌هایش کافی‌ست.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایلنا، در روزهای گذشته، دبیر اجرایی کانون بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز  در ارتباط با وضعیت این صندوق، مطالبی بیان کرد؛ مدیر روابط عمومی این صندوق در رابطه با این مطالب، ضمن رد ادعای بحرانی بودن صندوق آینده‌ساز، بر کفایت منابع صندوق تاکید کرد و گفت: صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز تنها صندوقی‌ست که در طول ۴۰ سال گذشته –از زمان تاسیس تاکنون- حتی یک ریال بار مالی برای دولت ایجاد نکرده؛ نه تنها بار مالی نداشته، بلکه یکسری معوقات نیز از دولت دارد که باید وصول شود.

«رامتین شاهرودی» یکی از دلایل این کفایت مالی را ساختار مشارکتی صندوق می‌داند و می‌گوید: مدیریت صندوق در طی چهل سال گذشته کاملا با مشارکت اعضا بوده و ساختاری مشارکتی داشته است. صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز با این ساختار توانسته است بدون گرفتن ریالی از دولت در طول حیات خود، به راه خویش ادامه داده و تعهدات خود را به انجام برساند. به همین دلیل است که معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به آقای نوبخت اعلام کرده‌اند که صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، تنها صندوقی است که باری برای دولت ندارد.

حداقل حقوق بازنشستگان آینده‌ساز ۵۰۰ هزار تومان بیشتر از تامین اجتماعی‌ است

او با بیان اینکه برخی اخبار و اطلاعات غیرواقع باعث مشوش شدن ذهن بازنشستگان می‌شود و ورودی‌های جدید صندوق را نسبت به آینده آن نگران می‌سازد، می‌گوید: اعضای جدید، ورودی‌های هر صندوقی هستند و برای اینکه یک صندوق در آینده دچار مشکل منابع- مصارف نشود، نباید اعضای جدید را نسبت به عضویت نگران کرد.

وی افزود: از سه و نیم میلیون نفر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۶۲ تا ۶۶ درصد آنها حداقل حقوق را دریافت می‌کنند ولی این درصد برای صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز کمتر از یک درصد است، ضمن آنکه حداقل حقوق در صندوق آینده ساز نزدیک به ۵۰۰ هزارتومان از حداقل حقوق تامین اجتماعی بالاتر است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه صندوق آینده ساز «بحران» ندارد؛ به استانداردهای سازمان جهانی تامین اجتماعی ISSA اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس استانداردهای جهانی و‌ اعلام سازمان جهانی تامین اجتماعی ISSA ، صندوقی که تا مدت ۴ سال دارایی‌هایش بتواند هزینه‌هایش را پوشش دهد، بحران ندارد. کفایت منابع برای پوشش هزینه‌ها در تامین اجتماعی کمتر از یک سال است درحالیکه حتی اگر صندوق آینده‌ساز هیچ حق بیمه‌ای نگیرد، بسیار فراتر از استانداردهای جهانی  کفایت منابع دارد. صندوق آینده‌ساز از لحاظ دارایی بسیار فراتر از استانداردهای جهانی است و به همین دلیل است که پایداری صندوق حمایت و‌بازنشستگی آینده‌ساز با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیست و کاملا تضمین شده است.

وضعیت دارایی‌های صندوق مطلوب است

او با تاکید مجدد بر مناسب بودن وضعیت مالی صندوق می‌گوید: صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز از ابتدای تاسیس، محاسبات علوم بیمه‌ای (آکچوئری) را مبنای سیاست‌ها، تصمیم گیری‌ها و‌تنظیم قوانین و‌ مقررات خود قرار داده و به لطف این زیربنای کارشناسی و‌ ساختار راهبری مشارکتی، به استناد گزارش بانک‌ جهانی و مرکز پژوهش‌های مجلس، جزو معدود صندوق‌های بازنشستگی کشور است که توانایی ایفای تعهدات خود را داراست.

درمان بازنشستگان آینده‌ساز در شرایط مناسب قرار دارد

مساله دیگری که در ادعاهای دبیراجرایی کانون بازنشستگان آینده‌ساز مطرح شده، نارضایتی از درمان است؛ مدیر روابط عمومی صندوق بازنشستگان، با بیان اینکه وضعیت درمان بازنشستگان آینده ساز در شرایط مناسب قرار دارد و این ادعاها صحت ندارد، توضیحاتی در ارتباط با روند درمان بازنشستگان این صندوق ارائه داد: از ابتدای سال، بازنشستگان مجترم صندوق تحت پوشش بیمه بوده‌اند. آنها هم می‌توانند از کارت ملی استفاده کنند و هم دفترچه‌های صندوق با آرم و لوگوی صندوق آینده‌ساز مورد تایید بیمه ایران بوده است. بازنشسته‌ها فقط ۲۰ درصد فرانشیز را در مراجعه به مراکز طرف قرارداد با بیمه ایران پرداخت می‌کنند و ۲۰ درصد فرانشیز را نیز درصورتی که بیمه تکمیلی داشته باشند، حداکثر تا یک ماه دریافت خواهند کرد.

شاهرودی در مورد «خرید درمان» و روند آن توضیحاتی می‌دهد: خرید درمان که می‌بایست برای همه به صورت یکنواخت انجام پذیرد، از لحاظ رعایت مقررات و‌ قوانین در حوزه درمان از اصول بیمه‌گری است. صندوق آینده ساز این امکان را فراهم نموده که هشتاد درصد از هزینه‌های درمان‌ بر اساس تعرفه و‌جدول تعهدات در هر کجا که اعضا مراجعه کنند تامین شود و این آزادی عمل برای اعضا در سراسر کشور فراهم شده است. بیمه درمان صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز از طریق یکی از بهترین بیمه های کشور که بیش از هشت هزار مرکز طرف قرارداد دارد و درمان آن در کشور زبانزد است انجام می‌پذیرد. هزینه‌هایی که صندوق برای درمان اعضای خویش پرداخت می‌کند از اکثریت قریب به اتفاق صندوق‌ها در کشور بالاتر است.

بیمه ایران بیش از ۸ هزار مرکز طرف قرارداد دارد

وی ادامه داد: بیمه ایران بیش از ۸ هزار مرکز طرف قرارداد دارد که بازنشستگان می‌توانند از این مراکز خدمت دریافت کنند. بیمه صندوق حمایت و‌بازنشستگی آینده‌ساز علاوه بر این مراکز، با داروخانه‌ها و مراکز درمانی برای پوشش بدون سقف خدماتی چون هزینه دارو و ویزیت نیز قرارداد بسته است که بازنشستگان می‌توانند به این داروخانه‌ها یا پزشکان نیز مراجعه نمایند تا خدمات بدون سقف دریافت کنند. لیست این مراکز نیز با توجه به پراکندگی جغرافیایی بازنشستگان در سطح کشور در حال گسترش است و در کانال تلگرام و اینستاگرام صندوق نیز منتشر می‌شود. اطلاعیه‌های متعددی نیز تاکنون توسط روابط عمومی صندوق از ابتدای سال در خصوص بیمه منتشر شده و همچنین سقف تعهدات بیمه توسط صندوق نیز در وبسایت صندوق و‌در تمامی کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی نیز موجود است.

همه اطلاعات در وبسایت و کانال‌های ارتباطی موجود است

شاهرودی با بیان اینکه تعامل همیشگی با بازنشستگان و پاسخگویی به سوالات آنها، همواره برای مدیریت صندوق در اولویت اول قرار دارد؛ اضافه می‌کند: سوالات مختلف اعضا به صورت روزانه در وبسایت صندوق و همچنین کانالهای ارتباطی تلگرام و اینستاگرام پاسخ داده می‌شود. پاسخ به این سوالات و نحوه ارتباط مستقیم و بدون تاخیر با این اعضا در بخش‌های فوق موجود و قابل رویت است. برای نمونه در این سامانه‌ها در پاسخ به نگرانی بازنشستگان بابت افزایش هزینه بیمه تکمیلی آمده است: «همانگونه که می‌دانید مبلغ سرانه بیمه تکمیلی امسال ۳۰ هزار تومان تعیین شده است که در اردیبهشت سال ۹۷ درخواست افزایش این رقم از ۱۱ هزارتومان به ۱۸ هزارتومان ارائه شده بود. لازم به توضیح است که از اریبهشت سال ۹۷ تا امروز نوسانات بسیار زیادی در حوزه‌های اقتصادی کشور صورت پذیرفته که افزایش ۱۲ هزارتومانی نسبت به درخواست اردیبهشت ۹۷ کاملا قابل توجیه است.» یا در مورد پذیرش بازنشستگان با کارت ملی آمده است: «نقش و کاربرد دقیق کارت ملی در مقوله درمان مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط بیمه ایران است که بر اساس کارت ملی صورت می‌پذیرد و در این خصوص به دفعات اطلاع رسانی شده است کما اینکه در حال حاضر دفترچه صندوق نیز مورد قبول مراکز طرف قرارداد با بیمه ایران که بالغ بر هشت هزار مرکز می‌باشند، هست.»

مدیر روابط عمومی صندوق ادامه  با تاکید بر اینکه بازنشستگان آینده ساز هیچ مشکلی بابت درمان ندارند و با اطلاعات ارائه شده در وبسایت صندوق؛ رابطه قرارداد بیمه ایران، صدور دفترچه خدماتی درمانی، انعقاد قرارداد مستقیم صندوق با داروخانه‌ها در تبریز و.... کاملا مشخص و روشن است؛ می‌افزاید: بخشی از دفترچه‌های درمانی چاپ شده است که در داخل پاکت‌های پستی قرارداده شده‌اند و امروز تحویل پست می‌شوند. این دفترچه‌ها مربوط به تمام شهرها هستند. در روزهای آینده باقی دفترچه‌های درمانی نیز با پست ارسال می‌شوند.

شاهرودی در پایان تاکید می‌کند: صندوق آینده‌ساز به هیچ وجه مشکل و بحران ندارد ولی متاسفانه «عده‌ای» منافعشان ایجاب می‌کنند که توهمِ اشتباهِ  بحرانی بودن صندوق را رسانه‌ای کنند و به آن دامن بزنند.

  • شهرام

    با سلام
    و اینکه تعهد برای اعضا هر سال عوض می شود. چرا؟ افزایش اعضا مستقل 30 درصد بود که نشد و شده 15 درصد. بازنشستگی زودرس 25 ساله بود که شده 30 سال یعنی اینکه هر سال دارید شرایط را برای اعضا بدتر می کنید. شرایط شما خوب نیست. واقع بین باشید و به اعضا و مردم دروغ نگویید.

  • سعید

    با سلام
    بیمه صندوق بازنشستگی آینده ساز اگر بحران ندارد چرا قانون بازنشستگی پیش از موعد (25 سال کار_50 سال سن) را که مربوط به 42 سال پیش بود را بر داشتید و لغو کردید. با تشکر

  • سید

    با سلام
    در مورد بحران نداشتن بیمه آینده ساز در خبر باید بگویم :اگر بحران ندارد چرا قانون چهل سال قبل خودتان را در مورد( بازنشستگی پیش از موعد و زود رس)با این مصوبه و ماده (25 سال کار و 50 سال سن) را به صورت غیر قانونی نقض و کنسل کردید و یک عده ای از اعضا را که در بدو استخدام به خاطر همین قانون عضو آینده ساز شده بودند را دچار مشکل و بحران نمودید، در صورتی که می توانستند عضو بیمه تامین اجتماعی شوند. شما قانونا" نمی توانستید و نباید این مصوبه را در مورد اعضا قدیمی تغییر می دادید و اجرا می کردید امیدوارم تغییرات اساسنامه و آیین نامه جدید بتواند این مشکل و مشکلات دیگر اعضا (بازنشستگان و شاغلان) را حل و فصل نماید با تشکر از زحمات و تلاش های کلیه دست اندرکاران و نمایندگان اعضا (بازنشستگان و شاغلین)

  • حسینم

    پس چرا جلوی بازنشسته شدن رامیگیرید

  • م.ک

    سلام، لطفا در مورد لغو قانون بازنشستگی پیش از موعد (25 سال سابقه کار با 50 سال سن) مخصوصا برای خانم ها تجدید نظر فرمایید. ضمنا این را در نظر بگیرید که پیوستن ما به صندوق اختیاری نبوده بلکه الزامی از طرف محل کارمان بوده و یکی از شرایطی که در صندوق باعث دلگرمی ما می شد همین شرایط بازنشستگی پیش از موعد و زدودرس بود که اینم لغو شد. لطفا لطفا لطفا در این خصوص تجدید نظر فرمایید.

  • ناصر یادحق

    با سلام در مورد ۵ سال واریزی دولت و کارخانه که صورت گرفته چه اقدامی در مورد اصلاح حقوق مشمولین این طرح شده و یا خواهد شد متشکرم

  • محمد فکری

    چرا مثل سازمان تامین اجتمایی حضور در جبهه را جز سوابق محاسبه نمی کنید مثلآ دو سال سه سال منظور بشه

  • کاشانی

    باسلام لطفا در مورد شرایط بازنشستگی مخصوصا برای خانم ها تجدید نظر فرمایید بنده الان با نزدیک به 27 سال سابقه کار و 58 سال سن اجبارا مشغول به کار هستم . من هم جزو کسانی هستم که انتخاب بیمه ام اختیاری نبوده و از طرف شرکت بیمه آینده ساز شدم و تنها دلخوشی ام همین قانون بازنشستگی پیش از موعد یا زود رس بوده که این هم ازمون گرفته شده. لطفا در این مورد تجدید نظر فرمایید. با تشکر

ارسال نظر