شناسه خبر : 6459

صنایع دستی در پیچ و خم مشکلات؛ «بیمه هنرمندان» در صف اعتبار

صنایع دستی در پیچ و خم مشکلات؛ «بیمه هنرمندان» در صف اعتبار

احیای صنایع دستی و توسعه آن به عنوان یک صنعت پاک و درآمدزا به عوامل مختلفی بستگی دارد که بیمه برای هنرمندی که این صنعت هنری را خلق می‌کند یکی از نکات مهمی است که نقشی اثرگذار در انگیزه خلق آثار توسط هنرمندان دارد.

 به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از تسنیم، بهمن‌ماه سال گذشته بود که معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با نخستین روز از دهه فجر خبر خوش بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را به این جامعه اعلام کرد.

خبری که مشابه آن بارها از سوی مسئولان مربوطه شنیده شده و البته همچون قبل چیزی شبیه حرف بود تا عمل و شامل نکته جدیدی نبود، براساس اعلام این معاونت از سال 90 که بیمه هنرمندان به دلایل مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو و بعد متوقف شد، یکی از اصلی‌ترین نیازهای این قشر که در هر مراسم و دیداری با مسئولان مطرح می‌شد بیمه بود.

بیمه یکی از ابتدایی‌ترین درخواست‌ها و نیازهایی است که یک شهروند باید مطالبه کند، حال باید پرسید جایگاه هنر و هنرمند در جامعه امروز ما کجاست و چه میزان ارزشمند است؟ متاسفانه جامعه هنری کشور برای یک بیمه معمولی 8 سال وعده‌های عمل نشده می‌شنوند.

صحبت مسئولان در حد حرف و وعده باقی مانده است

الهام تربتیان هنرمند و فعال صنایع دستی اصفهانی می‌گوید: از سال 93 برای بیمه هر سال به میراث فرهنگی مدارک می‌دهیم، حتی 4 ماه گذشته مجدد مدارک ارائه کردم اما هنوز هیچ اتفاق خاصی برای بیمه نیفتاده است.

وی افزود: هنرمند در جامعه ما از لحاظ آینده هیچ تضمینی ندارد هنرمند انسانی است که برای دل خودش کار می‌کند اما هیچ حمایتی نمی‌شود و هر چه هست در حد وعده باقی می‌ماند.

این هنرمند اصفهانی بیان کرد: ما هنرمندان هیچ تضمینی برای آینده نداریم ما با دست و ذهن خودمان کار می‌کنیم، یکی از مواردی که برای هنرمند مهم است بیمه بوده که بعد از سال‌ها هنرمند از آن درآمد اندکی داشته باشد.

وی تصریح کرد: خیلی از هنرمندان را می‌شناسم که در خرج و مخارج زندگی مانده‌اند و اگر تحت پوشش بیمه بودند راحت‌تر زندگی می‌کردند. وقتی برای هنرمند امنیت شغلی وجود نداشته باشد آن هنری که از دل و  جانش جوشش کرده را رها می‌کند و به سمت شغل دیگری می‌رود و این به تدریج به فرهنگ و هنر ما لطمه وارد می‌شود.

بیمه هنرمندان صنایع دستی اصفهان در صف اعتبار

این در حالی است که فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی برای بیمه هنرمندان و اینکه مجدد برقرار شود پیگیری می‌کند و این موضوع نیاز به تامین اعتبار دارد، در این زمینه رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و در نهایت قرار بر گشایش‌هایی در این مورد بوده است.

وی ادامه می‌دهد: به تازگی هم حدود سهیمه مختصری در کشور برای بیمه هنرمندان صنایع دستی پیش‌بینی کرده‌اند و در این راستا سهمیه‌ای به استان اصفهان داده شده که بسیار کم است ولی شاید بتوانیم بگوییم گامی در این راستا برداشته شده  تا حدود 120 نفر از هنرمندان نیازمند بیمه را بیمه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: واقعیت این است که نیاز ما در بیمه هنرمندان بیشتر است و در استانی که قطب صنایع دستی است باید تمهیدات بیشتری اندیشیده شود تا هنرمندان برای بیمه دغدغه نداشته باشند.

وی تصریح می‌کند: همکاران در معاونت صنایع دستی با توجه به درخواست‌ها و بازدیددها به تدریج افراد را معرفی می‌کنند، طبیعی است متقاضیانی که در نوبت قرار داشته‌اند در اولویت قرار می‌گیرند. هنرمندان باید یک سری شرایط و ضوابطی داشته باشند مانند گواهی اشتغال و  آموزش‌هایی که به صورت حرفه‌ای دیده‌اند.

 اللهیاری خاطرنشان می‌کند: نزدیک به 6 هزار هنرمند صنایع دستی اصفهان بیمه شده‌ هستند، کسانی که در گذشته در این حوزه فعالیت می‌کردند باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، قبلاً برخی پیشکسوتان محدودیت‌هایی داشتنداز جمله شرایط سنی که بر این اساس نتوانستند در قالب ضوابط بیمه‌ای قرار بگیرند.

ارسال نظر