هزینه‌های ماهیانه ۴میلیون تومانی توانبخشی کودک دارای اوتیسم تحت پوشش بیمه نیست

هزینه‌های ماهیانه 4میلیون تومانی توانبخشی کودک دارای اوتیسم تحت پوشش بیمه نیست

کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوه انجمن اوتیسم ایران گفت: هزینه‌های توانبخشی و آموزشی یک کودک دارای اوتیسم ماهانه بالغ بر ۳ تا ۴ میلیون تومان می شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، زهرا سلطانی فر افزود:  برای ایجاد مهارت عادی زندگی کردن، یک کودک دارای اوتیسم باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ ساعت آموزش در ماه دریافت کند تا بتواند به مهارت‌های خودیاری دست پیدا کند که پایه این هزینه ها، سه تا چهار میلیون تومان در ماه برآورد می شود.

وی اضافه کرد: بیمه نبودن این هزینه ها، باعث می شود خانواده های بسیاری در فشار باشند و گاهی کودک اوتیستیک از توانبخشی های لازم بهره مند نشود و گاهی نیز به دلیل اختلالات زمینه ای، علاوه بر هزینه های مرتبط با توانبخشی، هزینه های گزاف دارویی به خانواده وارد می شود.
کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوه انجمن اوتیسم ایران اضافه کرد: تغذیه، دفع مزاج، چهار دست و پا راه رفتن، به کلام افتادن، شناخت حواس پنجگانه و درک محیط بخشی از مهارت های بسیار پایه ای در یک کودک است تا بتواند نیازهای اولیه اش برآورده کند.

سلطانی فر افزود: یک کودک دارای اوتیسم برای طی همین مراحل اولیه رشد و تکامل و یادگیری، برای برآورده ساختن نیازهای پایه ای اش، نیازمند صرف ساعت‌ها آموزش است تا بتواند به درجاتی از خودایستایی برسد که با صرف هزینه های فراوان امکان پذیر خواهد شد.

 معضلات اجتماعی هزینه های ماهانه اوتیسم را دو برابر می کند

کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوه انجمن اوتیسم ایران گفت: معضلات فرهنگی و اجتماعی مانند مشکلات استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کمبود بستر مناسب برای استفاده از فضاهای ورزشی مانند استخر و زمین‌های ورزشی که خود بخشی از درمان مکمل را شامل می‌شود، هزینه‌های ماهیانه آنان را دو برابر می‌کند.
سلطانی فر افزود: از دیگر هزینه‌های بسیار بالای این کودکان هزینه‌های درمانی به ویژه دندانپزشکی است چرا که در اکثر اوقات نیاز به بیهوش کردن فرد هست و  این مساله موجب افزایش هزینه‌ها و دشواری درمان می‌شود و  لزوم همکاری هر چه بیشتر موسسات بیمه ای را طلب می کند.

ارسال نظر