شناسه خبر : 6341

۸۰درصد خسارت سیل کشاورزی بیمه شده مازندران پرداخت شد

80درصد خسارت سیل کشاورزی بیمه شده مازندران پرداخت شد

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با بیان اینکه سیلاب اواخر سال گذشته ۲۰۰میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان که تحت پوشش بیمه بوده‌اند، خسارت زد، گفت: تا کنون ۱۵۰میلیارد ریال از غرامت‌ها معادل حدود ۸۰درصد پرداخت شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، حمید رضوی نیا علت پرداخت نشدن ۲۰ درصد باقی مانده را وجود مشکل در کد ملی و شماره حساب بیمه شدگان دانست و تاکید کرد که این دسته از کشاورزان هم بزودی با رفع مشکل به غرامت خود می رسند.

بارش شدید باران و برف که از ۲۶ اسفند ۹۷ در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه‌ها و جای شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد که بر اساس آخرین برآوردها ۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرد.
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از این میزان خسارتی که به بخش کشاورزی استان وارد شد تنها چهار درصد کشاورزی سیل زده را شامل می‌شد که معادل ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه کشاورزی بر آورد شد.

رضوی نیا با بیان اینکه بروز حوادث طبیعی و غیر مترقبه طی چند سال اخیر از جمله برف و سرما سال ۸۵ و طوفان و سیلاب سال گذشته استقبال کشاورزان را به بیمه محصولات کشاورزی بیشتر کرده است، گفت: حمایت دولت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی با افزایش حق سهم بیمه و بالا رفتن مبلغ تعهدات در پرداخت غرامت نیز عامل دیگر افزایش بیمه محصولات کشاورزی در استان است.

وی با بیان اینکه پارسال صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان غرامت پرداخت کرد، گفت: بیمه اراضی شالیزاری و محصول برنج به عنوان کشت غالب استان نیز رو به افزایش است.

رضوی نیا با اشاره به اینکه پارسال ۲۰ هزار برنجکار با سطح ۲۵ هزار هکتار زمین شالیزاری را بیمه کرده بودند، افزود: امسال تا کنون ۲۲ هزار نفر با سطح ۲۷ هزار هکتار از شالیزارها تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی استان قرار گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد که زمان بیمه زمین شالیزاری و محصول برنج در مازندران نیز تا پایان خرداد تمدید شده است.

مازندران دارای ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری است و سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

هم اکنون طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران حدود ۱۹۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان نشا شده است و عمده شالیکارانمشغول وجین هستند.

رضوی نیا با بیان اینکه هنوز کشاورزان کمترین رقم حق بیمه و جبران خسارت محصولات کشاورزی را انتخاب می‌کنند، گفت: البته اگر کشاورز گزینه بالاترین رقم حق سهم بیمه شونده را نیز انتخاب کند، مقدار جبران خسارت به نسبت ارزش زمین و تولیدات آن کم است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین‌های مازندران تحت پوشش بیمه است.
سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه، انواع آبزیان و دام وطیوربرداشت می‌شود.

ارسال نظر