شناسه خبر : 6335

نمایندگان مجلس، سقف اعتباری بیمه روستایی و سلامت را بردارند

نمایندگان مجلس، سقف اعتباری بیمه روستایی و سلامت را بردارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با یادآوری سقف اعتباری پیش بینی شده در قانون بودجه از سال ۹۶تا الان برای بیمه‌های روستایی و سلامت همگانی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا این محدودیت‌ها را بردارند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرضا فاضل روز شنبه در جلسه شورای بهداشت گنبدکاووس گفت: تعیین سقف اعتباری برای بیمه‌های روستایی و سلامت همگانی که از سال ۹۶ در قانون بودجه مصوب می‌شود، سبب شده تا با پر شدن سقف بیمه، شرکت بیمه از پرداخت هزینه‌ها خودداری کند.

وی افزود: عدم پرداخت سهم بیمه‌ای توسط بیمه روستایی و سلامت بیش از سقف تعیین شده اعتباری، امروز به چالش جدی تبدیل شده و مشکلاتی را برای دارندگان این دفترچه‌ها در استان گلستان ایجاد کرده است.

دکتر فاضل اضافه کرد: سقف اعتباری بیمه روستایی و سلامت همگانی در استان گلستان درسال ۹۶ مبلغ دو هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال بود که این رقم درسال ۹۷ به مقدار ۱۰ درصد کاهش یافت و به احتمال زیاد درسال جاری بازهم کاهش می‌یابد.

وی گفت: کاهش سقف تعهدات بیمه روستایی و سلامت از یک سو و افزایش ۲۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت داروها از سوی دیگر سبب شده تا بیشتر بیماران (دارندگان این نوع دفترچه‌ها) به سمت مراکز درمانی دولتی که خود دارای برخی کمبودها و مشکلات هستند، هدایت شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: مشکل محدودیت اعتباری برای بیمه روستایی و سلامت همگانی مربوط به کل کشور است و نمایندگان مجلس می‌بایست با رفع این محدودیت، مشکلات دارنندگان این نوع دفترچه‌ها را کاهش دهند.

وی گفت: مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان به دلیل اعمال محدودیت اعتباری برای بیمه روستایی و سلامت اکنون ۷۰ میلیارد ریال اسناد پرداخت نشده توسط بیمه از سال ۹۷ و ۹۶ دارد که با قانون فعلی کاغذ باطله محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، مدیرکل بیمه سلامت گلستان نیز در این جلسه با تأیید سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: کاهش سقف اعتباری بیمه روستایی و سلامت همگانی مصوب مجلس شورای اسلامی است که در بند الف تبصره ۱۷ قانون بودجه از سال ۹۶ تا الان آمده است که بایستی اصلاح شود.

سید محمد حسینی افزود: براساس سقف اعتباری تعیین شده، بیمه سلامت حق ندارد بیش از آن هزینه کند زیرا دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس شورای اسلامی است، با ما برخورد می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیمه ۹۰ درصد هزینه بستری و ۷۰ درصد هزینه سرپایی را پرداخت می‌کند و فرقی برای بیمه در پرداخت این هزینه به مراکز درمانی دولتی یا خصوصی ندارد.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، پایلوت شدن استان گلستان در سیستم ارجاع الکترونیک را کاملاً اشتباه دانست و گفت: درحالی که ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در روستاها و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند، توان پرداخت هزینه‌های بالای درمانی را ندارند.

قرجه طیار افزود: مراکز درمانی دولتی بویژه در شرق گلستان با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه بوده و توان پاسخگویی به مردم را ندارند و از طرفی اگر به سمت بخش خصوصی هدایت شوند، هزینه‌های درمانی مضاعف بر آنان تحمیل می‌شود بنابراین مسئولان باید مشکل این حوزه را رفع نمایند.

ارسال نظر