شناسه خبر : 6327

تأمین اجتماعی به علت نداشتن بودجه از پوشش قالیبافان آذربایجان غربی معذور است!

تأمین اجتماعی به علت نداشتن بودجه از پوشش قالیبافان آذربایجان غربی معذور است!

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ثبت جهانی فرش افشار تکاب نهایی شده و مراحل پایانی را طی می کند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مهر، محمد دهقان با بیان اینکه دو برند فرش ریزماهی خوی و افشار تکاب ابتدا ثبت ملی و سپس برای ثبت جهانی معرفی شدند اظهارداشت: ثبت جهانی فرش ریزماهی خوی انجام شده و هم اکنون برند این فرش به اسم شهرستان خوی در دنیا شناخته می‌شود و مراحل نهایی ثبت جهانی فرش افشار تکاب نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان بافت می‌شود ادامه داد: از این میزان سالانه ۲۰ میلیون دلار به‌صورت غیرمستقیم است به سایر استان‌ها از جمله تهران، تبریز و مشهد صادر می‌شود.

دهقان خاطرنشان کرد: در استان ۲۲۴ کارگاه غیر متمرکز و ۶ کارگاه متمرکز و تعداد ۷۲ هزار ۳۲۱ بافنده وجود دارد که شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه رواج دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص ارائه تسهیلات به بافندگان فرش دستباف عنوان کرد: تاکنون تعداد ۷۸۱ طرح قالی بافی جهت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری کارا به مبلغ ۲۵۷ هزار و ۴۲۸ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند که تعداد ۵۱۶ طرح توانستند این تسهیلات را به مبلغ ۱۲۵ هزار و ۲۶۰ میلیون ریال جذب کنند.

دهقان از راه اندازی خوشه فرش دستباف در استان خبر داد و گفت: با توجه به توانمندی استان در تولید فرش دستباف راه اندازی خوشه فرش می‌تواند راه را برای توسعه هرچه بهتر حوزه فرش فراهم کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تفاهم نامه مابین مرکز ملی فرش ایران و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک آذربایجان غربی وتبیین قابلیت‌های همکاری مشترک و آمادگی شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک استان برای اجرای آن در آینده نزدیک شاهد تحول بنیادی در تولید و کمک به صادرات فرش دستباف خواهیم بود.

دهقان در خصوص بیمه قالیبافان در استان نیز افزود: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۵ هزار نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرارگرفته‌اند باقی افراد اغلب بیمه روستایی هستند و سازمان تأمین اجتماعی به علت نداشتن بودجه از پوشش این قالیبافان معذور است و طبق تفاهم‌نامه امضاشده بین صندوق بیمه روستایی و عشایری بقیه افراد نیز از طریق این صندوق، بیمه خواهند شد.

ارسال نظر