شناسه خبر : 6316

۱۳هزار و ۴۰۰زندانی جرایم غیر عمد در کشور چشم به راه کمک خیرین هستند

13هزار و 400زندانی جرایم غیر عمد در کشور چشم به راه کمک خیرین هستند

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: ۱۳هزار و ۴۰۰زندانی جرایم غیر عمد در کشور با حدود ۲هزارو ۴۰۰میلیارد تومان بدهی چشم امید به کمک خیرین دارند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، سید اسدالله جولایی چهار شنبه شب در هیجدهمین مراسم گلریزان و جمع آوری کمک برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در مشهد افزود: سال گذشته ۴۰۰ جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شد و امسال نیز به دلیل بروز سیل در برخی مناطق کشور ۳۰۰ مراسم گلریزان در نقاط مختلف کشور در حال برگزاری است.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب چهار میلیارد ریال، رئیس قوه قضائیه ۵۰۰ میلیون ریال، رئیس مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ میلیون ریال و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ۲۰۰ میلیون ریال به این امر خدا پسندانه اختصاص داده اند.

وی گفت: مردم تبریز ۴۰ میلیارد ریال، سیستان و بلوچستان ۱۵ میلیارد ریال، اصفهان و فولاد مبارکه ۳۰ میلیارد ریال در این زمینه پرداخت نموده و خیرین کشور تاکنون پرداخت ۵۵۰ میلیارد ریال را تعهد کرده اند و این پرداخت ها همچنان ادامه دارد.

جولایی افزود: سال گذشته هفت هزار و ۹۳۲ زندانی جرایم غیر عمد با ۱۵ میلیارد و ۹۷۷ میلیارد ریال بدهی آزاد شدند که ۴۸ درصد این مبلغ با کمک شوراهای حل اختلاف، مددکاران و مشاوران از سوی طلبکاران بخشیده شد و امسال نیز بنا داریم با کمک مردم خیر حدود ۱۰ هزار زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کنیم.

وی اظهار داشت: اگر قانون تکمیلی بیمه شخص ثالث تصویب و اجرایی نمی شد بیش از یکصد هزار راننده خاطی در زندانهای کشور داشتیم در حالی که اکنون حدود ۱۳۰ راننده زندانی داریم و با اصلاح قانون چک متهمان چک های برگشتی نیز سیر نزولی دارد و با تجدید نظر در بررسی پرونده های مهریه، زندانیان این بخش نیز در حال کاهش هستند که خراسان رضوی در این زمینه پیشرو و الگوی سایر استانهای کشور است گرچه هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ زندانی مهریه در کشور داریم.

وی گفت: خانواده ها و رسانه های گروهی و آموزشی در زمینه کاهش زمینه های بروز اختلاف مهریه رسالت دارند و باید زمینه های این بزه غیر عمده در جامعه کاهش یابد.

جولایی با بیان اینکه بسیاری از جرایم مربوط به پرداخت دیه بر اثر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بروز می کند افزود: اغلب مجتهدین شیعه از جمله رهبر معظم انقلاب ارتکاب عمدی جرایم راهنمایی و رانندگی را حرام دانسته اند.

معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با استناد به عفو رهبری در ۲۲ بهمن سال گذشته حدود پنج هزار زندانی در این استان مشمول آزادی و تخفیف مجازات شدند و در سال جاری نیز ۲ هزار زندانی جرایم غیر عمد با فعالیت کمیسیون های ساماندهی زندانیان آزاد شده اند.

حجت الاسلام محمود فروتنی افزود: پذیرش اعسار (تشخیص ناتوانی در پرداخت) را در دستور کار داریم و تا کنون ۷۰۰ زندانی معسر شناسایی و با تقسیط بدهی خود آزاد شده اند و در آزادی زندانیان معسر مهریه نیز استان خراسان رضوی پیشرو است و اکنون سه یا چهار زندانی مهریه در استان خراسان رضوی داریم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تعهدات بیمه برای کاهش زندانیان جرایم غیر عمد اظهار داشت: گرچه آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مستلزم کمک خیرین است اما شاکیان نیز باید با تخفیف طلب خود در این امر خدا پسندانه کمک کنند.

رئیس ستاد دیه استان خراسان رضوی گفت: در این استان حدود ۷۵۰ زندانی جرایم غیر عمد در انتظار کمک خیرین برای بازگشتن به آغوش خانواده های خود هستند که حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی دارندکه شاکیان بسیاری از این مبلغ را تخفیف داده اند بطوریکه با حدود ۱۴ میلیارد تومان می توان زمینه آزادی این زندانیان را فراهم ساخت.

در این مراسم خیرین پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیون تومان را تعهد کردند که این کمک ها در قالب چک و پرداخت های مدت دار ادامه دارد.

ارسال نظر