شناسه خبر : 6179

چتر حمایتی بیمه‌ای از پیوند اعضا کافی نیست

چتر حمایتی بیمه‌ای از پیوند اعضا کافی نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه چهار هزار نفر دچار مرگ مغزی قابل اهدای عضو در کشور وجود دارد که فقط هزار نفر اعضایشان اهدا می‌شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد آقاجانی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای عضو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: 50 درصد مرگ مغزی درکشور به دلیل حوادث رانندگی است.
وی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در کشور، افزود: در حال حاضر بیمارستان مسیح دانشوری مرکز نمونه در کشور از لحاظ اهدای عضو است و باید این فرهنگ گسترش یابد، زیرا با اهدای اعضای افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند و دیگر امیدی به ادامه زندگی آن ها نیست، افراد نیازمند عضو حیات دوباره ای می بخشند.
آقاجانی ادامه داد: پوشش بیمه ای پیوند اعضا از مهمترین موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، در دولت یازدهم تلاشهای جدی برای این مساله انجام شد و بخشی از پیوند اعضا زیر چتر حمایتی بیمه قرار گرفتند، اما کافی نیست.
وی تصریح کرد: لازم است در مورد پوشش گسترده بیمه ای پیوند اعضا گامهای مثبتی برداشته شود تا نیازمندان بتوانند به زندگی دوباره بازگردند.
بخشی از منابع مالی به حوزه پیوند عضو اختصاص می یابد
قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: امسال بخشی از منابع مالی طرح تحول سلامت به حوزه پیوند عضو اختصاص می یابد. پیوند اعضا یکی از دستاوردهای پزشکی کشور است که بیماریهای لاعلاج را درمان می کند، با توجه به تلاشهای شبکه فراهم آوری پیوند اعضا، پیشرفت های زیادی در اهدا و پیوند عضو بدست آورده ایم و همچنان باید این فرهنگ با همکاری رسانه های شنیداری و دیداری نهادینه شود.
جان بابایی با بیان اینکه انتقال قلب از استان گیلان به تهران در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت از افتخارات امسال در حوزه پیوند بوده است ، اضافه کرد: انتقال این عضو بدن با همکاری فرابخشی میان هوانیروز و دست اندرکاران پیوند عضو انجام شد.
وی اضافه کرد: اکنون شاخص اهدای عضو در دنیا 40 بوده و این رقم در ایران 11 است که هنوز نسبت به دنیا عقب هستیم و باید تلاشهای زیادی انجام شود.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیماری کلیه اشاره کرد و گفت: بیش از 60 هزار نفر در کشور نارسایی کلیه دارند که 30 هزار نفر از آنان دیالیز می‌شوند و در همین زمینه 10 هزار نفر هم کاندیدای پیوند کلیه هستند. جان بابایی افزود: میزان اثر بخشی پیوند عضو از نظر طول عمر و هزینه‌هایی که به بیمار تحمیل می‌شود، یک‌هفتم هزینه درمان دارویی است.
جان بابایی افزود: همچنین اکنون حدود 150 هزار اهدای مغز استخوان در بانک اهدای عضو داریم و امیدواریم فرهنگسازی در این زمینه افزایش یابد تا به افتخارات ما در این حوزه اضافه کند.
پیوند انتخاب نیست، یک ضرورت است
مهدی شادنوش رییس مرکز پیوند و مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از دیگر سخنرانان مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای عضو بود که گفت: در بسیاری از موارد پیوند انتخاب نیست، یک ضرورت است، فرهنگ اهدای عضو در کشور بر اساس همدلی، عاطفه، احساس و سنت انجام می شود و باید بتوانیم بیش از پیش در خدمت مردم باشیم.
وی تصریح کرد: با اهدای عضو زندگی های دیگری احیا می شود و در میان کشورهای همسایه سرآمد هستیم و باید پیشرفت های زیادی در این زمینه انجام شود.
شاد نوش ادامه داد: علاوه بر اقدامات مناسبی که در این زمینه در کشور در حال انجام است، امروز شاهد اشاعه این علم در کشورهای منطقه نیز هستیم، حتی کشورهای بزرگی مانند چین برای آموزش و تدریس در حوزه اهدای عضو، از پزشکان ما دعوت به همکاری می‌کنند.
وی به اقدامات انجام شده در زمینه ترابری اعضای پیوندی نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال اقدامات بسیار خوبی مانند انتقال هوایی عضو انجام شده و امیدواریم با همکاری‌هایی که با وزارت بهداشت انجام می‌شود، اعضای مفید قابل پیوند کمتری به خاک سپرده شوند و این فرهنگ شکوفاتر شود.
اهدای هزار و 706 عضو در سال 97
علی اکبر ولایی رییس بیمارستان مسیح دانشوری نیز در سخنرانی به اهدای هزار و 706 عضو در سال 97 در کشور اشاره کرد و افزود: یک سوم این اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده و در هر قسمتی از ایران که کسی نیاز به عضو داشته باشد، انتقال عضو به سرعت انجام می شود.
وی اظهار داشت: 100 ریه و 250 پیوند قلب در این بیمارستان انجام شده و باید رشته پیوند عضو را در دنیا بصورت پیشتاز ادامه دهیم.

ارسال نظر