شناسه خبر : 6061

بیماران خاص فقط با دفترچه‌های ویژه پوشش داده می‌شوند

بیماران خاص فقط با دفترچه‌های ویژه پوشش داده می‌شوند

معاون درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی شرایط حمایت‌های بیمه ای از بیماران صعب‌العلاج را تشریح کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، محمد توانایی با تاکید بر اینکه بیماران خاص مشمول حمایت‌های خاصی هستند، گفت: دسته نخست بر اساس قانون عنوان بیمار خاص به آنها اطلاق می شود که بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و بیماران کلیوی در این دسته هستند.

وی با بیان اینکه دفترچه‌های خاصی در اختیار این افراد قرار گرفته که با این دفترچه‌ها تمامی هزینه‌های درمانی آنها شامل هزینه‌های بیماری اصلی و یا هزینه‌های جانبی ناشی از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و... به صورت صد در صد پوشش داده می شود، اظهار کرد: افزون بر این در بودجه‌ها نیز پیش بینی‌هایی صورت گرفته فرانشیز بخشی از هزینه‌های دارویهای این بیماران که از خارج کشور تامین می‌شود پرداخت شود.

توانایی تاکید کرد: این بخش فراتر از قانون بوده و گاهی حتی فراتر از پیش بینی‌های صورت گرفته پرداخت شده است.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی مانند بیماران مبتلا به ام اس، بیماران سرطانی و... هستند که به طور عمومی بیمار خاص اطلاق می‌شوند اما در واقع بیمار خاص نیستند. این دسته از دفترچه‌های ویژه برخودار نیستند و پوششی که بر این افراد در نظر گرفته شده درواقع یک مرحله پایین تر از دسته نخست بوده و فراگیری درمانی را ندارند.

معاون درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: برای این افراد نیز به طور مثال در مراحل شیمی درمانی چنانچه در مراکز تامین اجتماعی انجام شود، تمامی هزینه‌ها به صورت رایگان محاسبه خواهد شد.

توانایی با تاکید بر اینکه بیماران یک سری مشکلاتی را منعکس می‌کنند و به جا هم هست، بیان کرد: به طور مثال داروی جدیدی آمده که هنوز وارد فارموکوپیه دارویی نشده است. طبیعی است که سازمان بیمه ‌گر طبق مصوبات شورای عالی بیمه عمل کند. اگر بخواهیم فراتر عمل کنیم، باید پاسخگوی مزاجع نظارتی باشیم چرا که این گونه داروها تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.

وی عنوان کرد: بنابراین این مابه‌التفاوت ها زیاد است و این موارد نارضایتی ایجاد می‌کند که در جای خود درست است. البته ایراد آن به قوانین بیمه ای باز نمی‌گردد.

توانایی گفت: آیا ما کشوری با تولید ناخالص داخلی خاص می‌توانیم داروی لاین اول کشور اروپایی که بیست برابر ما تولید ناخالصی دارد را پوشش دهیم؟ به این ترتیب این دارو وارد کشور می شود اما پوشش بیمه‌ای برای آن اتفاق نمی‌افتد و در این مواقع نارضایتی به وجود می‌آید.

معاون درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: درمجموع بیماران خاص با دفترچه‌های ویژه بسیار وسیع پوشش داده می‌شوند اما آن دسته که جزو بیماران خاص به معنای قانونی نیستند، در ارتباط با بیماری‌شان هزینه‌هایی را انجام می‌دهند که ما نمی‌توانیم آنها را پوشش دهیم.

ارسال نظر