شناسه خبر : 6056

افزایش مستمری‌ها، هزینه‌ تامین اجتماعی را ۱۷هزار میلیارد تومان زیادتر می‌کند

افزایش مستمری‌ها، هزینه‌ تامین اجتماعی را ۱۷هزار میلیارد تومان زیادتر می‌کند

مانند هر سال، سازمان تامین اجتماعی باید در اسرع وقت منابع مورد نیاز، برای پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها و مزایای تعلق گرفته به بازنشستگان را فراهم کند. این چالشی است که بار مالی عظیمی را می‌طلبد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایلنا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی در نشست خبریِ تشریحِ جزئیات و زمانِ پرداختِ مابه‌‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان گفت که «با توجه به میزان افزایش مستمری‌ها برای سال ۹۸، هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی در هر ماه ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در کل سال، ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.»

هرچند «محمدحسن زدا» خود پیشتر گفته بود که «این افزایشِ حقوق‌ها شایسته بازنشستگان نیست». برای سال ۹۸ حداقل مستمری، افزایش ۳۶.۵ درصدی داشت و از ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان به ۱ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۱ تومان رسید. مستمری سایر سطوح هم که در سال ۹۷ تنها ۱۳ درصد افزایش یافته بود، بر اساس پیشنهاد شورای عالی کار به ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار و ۱۲۴ تومان رسید. در واقع نسبت به حداقل مستمری جهش چندانی نداشت اما با توجه به اینکه «بالایِ حداقل بگیران» (سایر سطوح) تا دو برابر و گاه تا سه برابر حداقل‌بگیران دریافتی دارند، از نظر «هیات دولت» که باید میزانِ افزایشِ مستمری‌ها را تایید و تصویب کند، کافی به نظر می‌رسد.

سازمان تامین اجتماعی اما بر سرِ ریال به ریال افزایش مستمری‌ها در سال ۹۸ با چالش مواجه است؛ حتی بیشتر از سال‌های گذشته. چنین ادعایی پربیراه نیست. آنگونه که سرپرست سازمان تامین اجتماعی می‌گوید، بودجه ۱۲۲ هزار میلیارد تومانی این سازمان در سال ۹۸، که ۱۷ هزار میلیارد تومان از آن برای پرداخت مستمری‌ها در نظر گرفته شده است، از محل وصول حق بیمه‌ها تامین می‌شود.  کاهش وصول حق بیمه‌ها در شرایطی که بنگاه‌های تولیدی و خدماتی درگیر مشکلات اقتصادی و تکنیکی در سایه تحریم‌ها هستند، قطعا اتفاق می‌افتد و از آن گریزی نیست. به یاد داشته باشیم که ۲۳ درصد حق بیمه را کارفرما و تنها ۷ درصد از آن را کارگر می‌پردازد.

از این منظر تحریم‌هایی که صنایع بزرگ ایران را مستقیم و صنایع کوچک و متوسط را به صورت غیرمستقیم هدف گرفته‌اند، دامان سازمان تامین اجتماعی را هم گرفته‌اند. اما این چالش‌ را باید در سال ۹۸ جدی‌تر گرفت.

به هر شکل سازمان تامین اجتماعی با قبول مشکلات سعی دارد که با تامین نقدینگی در اسرع وقت، خللی در پرداخت مستمری‌ها ایجاد نشود. از این جهت بار مالی پرداخت مستمری‌ها بر دوشش سنگینی می‌کند.

ارسال نظر