شناسه خبر : 6018

نسخه الکترونیک امسال کامل نمی‌شود

نسخه الکترونیک امسال کامل نمی‌شود

معاون فنی و عملیاتی سازمان نظام پزشکی جزییات اجرای نسخه الکترونیک در کشور را تشریح کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد جهانگیری، با اشاره به جزییات اقدامات نظام پزشکی در زمینه الکترونیکی شدن نسخ پزشکان، گفت: در بند «الف» ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه بر ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان تاکید شده است. ایجاد پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مبنای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور کار همه دستگاه‌ها در حوزه سلامت قرار گرفته است. طبق قانون، تکالیفی در این حوزه برای وزارت بهداشت تعیین شده و وزارت بهداشت هم باید دستگاه‌های مرتبط را برای همکاری در این حوزه مکلف کند.

نسخه الکترونیک نباید دست‌وپاگیر پزشکان باشد

جهانگیری با بیان اینکه در بابلسر پایلوتی را در حوزه نسخه الکترونیک انجام دادیم که مبانی علمی و اجرایی آن استخراج شد، افزود: مبانی علمی و اجرایی نسخه الکترونیک باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از این موضوع بهره‌مند شوند و هم جامعه پزشکی بتوانند با این نسخ کار کنند و مسائل مختلف‌شان را حل کنند؛ به طوری که نسخه الکترونیک دست و پا گیرشان نبوده و قابل اجرا باشد. 

"نسخه الکترونیک" امسال کامل می‌شود؟

وی درباره زمان تکمیل نسخه الکترونیک در کشور، گفت: نسخه الکترونیک در بسیاری از کشورهایی که ادعا می‌شود کامل شده، هنوز کامل نیست. ما امسال زیرساخت‌های نسخه الکترونیک را توسعه می‌دهیم، اما اجرای فراگیر و کامل آن فرایندی زمان‌بر است.

تصویب ۲ قانون مغایر!

وی درباره مشوق‌هایی که در صورت استفاده از نسخه الکترونیک به پزشکان داده می‌شود، گفت: مشوق‌هایی که در این زمینه اعمال شده به نوعی احقاق حقوق است. به عنوان مثال اعلام شده که اگر بر اساس قانون و با نسخه الکترونیک عمل کنند، پرداخت‌هایشان بروز می‌شود. در حالیکه پرداخت بروز مطالبات، قانونی است که آن را به عنوان مشوق ارائه می‌دهند. متاسفانه اخیرا هم قانونی در بودجه ۹۸ در مجلس تصویب شده که به ازای هر نسخه الکترونیک ۱۰۰ تومان از پزشک کم کنند. یعنی به جای دادن مشوق می‌گویند ۱۰۰ تومان از پزشک کم شود، اما این موضوع از نظر شرعی هم مشکل دارد. در حالیکه اجرای نسخه الکترونیک نیز بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید انجام شود.

ارسال نظر