شناسه خبر : 5980

۲میلیون نفر از عشایر و کشاورزان فاقد هرگونه بیمه در کشور هستند

۲میلیون نفر از عشایر و کشاورزان فاقد هرگونه بیمه در کشور هستند

مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: مجموع بدهی دولت به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان می‌رسد که جزء تعهدات قطعی دولت بوده اما هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا واعظ مهدوی گفت: از سال ۸۴ تاکنون حدود یک میلیون و 800 خانوار را تحت پوشش بیمه اجتماعی آورده‌ایم با این حال هنوز ۲ میلیون و ۲۰ هزار نفر از عشایر و کشاورزان فاقد هرگونه بیمه در کشور هستند.

 مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: طبق تعهدی که داشته‌ایم باید ۱۰۰ هزار بیمه شده جدید را تا پایان سال گذشته تحت پوشش می‌بردیم اما شمار بیمه شدگان از مرز 157 هزار نفر عبور کرده است.

وی افزود: مجموع بدهی دولت به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد که مربوط به سال‌های اخیر بوده و جزء تعهدات قطعی دولت است اما هنوز پرداخت نشده است.

وی به نقش کارفرمایی دولت در سهم پرداخت حق بیمه روستاییان اشاره کرد و گفت: دولت دوسوم حق بیمه روستاییان و عشایر را تقبل کرده است بنابراین باتوجه به افزایش شمار بیمه‌شدگان و وصول ۴۰۰ میلیارد تومان حق بیمه در سال گذشته، مبلغ دوبرابری تعهد دولت به ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که باید بدهد.

واعظ مهدوی، مهمترین مانع در بیمه کردن روستاییان را اختیاری بودن آن اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر بیشتر روستاییان و عشایر از شرایط بیمه شدن بی‌اطلاع هستند و آن را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به 8 سطوح درآمدی روستاییان افزود: روستاییان با پرداخت 270 هزار تومان در سال، یک سوم مبلغ بیمه و مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

وی گفت: روستاییان حتی می‌توانند در بیمه‌های اجتماعی و خویش‌فرمایی نیز عضو باشند و به دلیل تسهیلات ویژه بیمه روستایی و عشایر برای کسانی که درآمد چندانی ندارند بیمه خوبی است. 

مدیرعامل بیمه اجتماعی از اقدام برخی خیرین برای بیمه کردن روستاییان خبر داد و گفت: قراردادهای متعدد با اتحادیه‌های مختلف از جمله قالیبافان، زنبور داران، چای‌کاران و برخی مشاغل روستایی و عشایری منعقد شده و اگر این اتحادیه ها سهم بیمه روستاییان را تقبل کنند در مواقع حوادث طبیعی بیمه، حامی و کمک‌کننده خسارت‌دیدگان خواهد بود.

واعظ مهدوی از نیاز به سه نوع بیمه خبر داد و گفت: بیمه منازل مسکونی، محصولات کشاورزی، باغی و دامداری‌ها از جمله بیمه‌هایی است که روستاییان و عشایر باید از آن برخوردار باشند.
 
مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به وقوع سیل اخیر در استان‌های مختلف گفت: به بازنشستگان، ازکارافتادگان و مستمری‌بگیران که عضو بیمه‌ اجتماعی و در جریان سیل خسارت دیده‌اند، معادل یکماه اضافه حقوق در نظر گرفته شده است و در منطقه پلدختر و معمولان در استان لرستان نیز معادل یکماه حقوق اضافه به مستمری بگیران پرداخت شده است.

ارسال نظر