شناسه خبر : 5951

رتبه یک تامین اجتماعی در شکایات مردمی، صوری است

رتبه یک تامین اجتماعی در شکایات مردمی، صوری است

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: رتبه ۱ تامین اجتماعی در شکایات مردمی صوری است و با واقعیت فاصله دارد و بهتر است دیوان عدالت در این مورد پاسخ دهد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از دانشجو، حق بیمه قرارداد، شیوه اخذ حق بیمه بدون توجه به میزان دستمزد دریافتی کارگر است که به صورت درصدی از مبلغ کل قرارداد پیمانکاری دریافت می‌شود؛ باتوجه به اینکه این درصد‌ها به سلیقه کارشناسان سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌شود، مشکلات زیادی را برای کسب و کار‌ها ایجاد کرده است، علاوه بر این به ازای مبلغ اضافی دریافتی از این روش، هیچ خدمتی به کارگران ارائه نمی‌شود.
از سوی دیگر با توجه با آمار ارائه شده از سوی رئیس دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی در صدر شکایات مردمی قرار گرفته است.
در همین خصوص با محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفتگو کردیم:
میزان درآمد سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه کارگران چقدر است؟
بیش از ۹۰ درصد کارفرمایان به خوداظهاری رسیده اند و از طریق اینترنت حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند.
میزان درآمد‌های سازمان از محل حق بیمه‌ها بالای ۹۰ درصد است، اما با توجه به اینکه ماهیانه کارگاه‌های مختلفی افتتاح یا بسته می‌شوند عدد ثابتی را نشان نمی‌دهد.
میزان مزد به کل کار چقدر است؟
میزان مزد به کل کار تنوع دارد، اما به طور کلی در قیمت تمام شده کالا ۲ درصد حق بیمه دخالت دارد که عددی جزئی است.
در پیمان‌ها و در مشاغلی که نیروی کار زیادی دارند ۱۶.۷ درصد و مشاغلی که ماشین آلات و نیروی کار بیشتری دارند ۷.۸ درصد مزد حساب می‌شود.
درآمد اضافی حاصل از روش حق بیمه قرارداد کجا هزینه می‌شود؟ کارشناسان به نحوه‌ی محاسبه حق بیمه قرارداد‌ها اعتراض دارند و معتقدند کارشناسان سازمان برای کسب درآمد بیشتر درصد بالاتری را در نظر می‌گیرند و به این صورت به کارفرما و تولید کننده فشار می‌آورند! پاسخ شما چیست؟
من تکذیب می‌کنم، این مسئله واقعیت ندارد، ما با برسی‌های میدانی اجازه چنین مسائلی را نمی‌دهیم. در ثانی مگر چند قرارداد و چند درصد حق بیمه چقدر برای ما درآمد دارد که ما بخواهیم حق مردم را ضایع کنیم؟!
در پاسخ به بخش دوم سوال که این دریافتی‌ها و درآمد‌ها چه می‌شود فرض کنید که فردی در حین کار فوت می‌کند، اینجا سازمان موظف است مادام العمر به خانواده یا بازمانده‌ی کارگر فوت شده حقوق پرداخت کند که از همین منابع تخصیص داده می‌شود.
البته در مواردی هم داریم که فرد بعد از ۳۰ سال کار فوت می‌کند و هیچ بازمانده‌ای هم ندارد و پرداخت حق بیمه دوران خدمت وی در سازمان ذخیره می‌شود و برای سایر اعضا فارق از آورده‌ی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته به لحاظ شکایات مردمی طبق گزارش دیوان عدالت اداری رتبه نخست را کسب کرده است! علت چیست؟
این رتبه صوری است! به این علت که فقط ۹ هزار شکایت مربوط به مرخصی زایمان است که اعتراض دارند چرا بجای ۹ ماه ۶ ماه است! در این خصوص هم باید عرض کنم دولت مجاز شده تا ۹ ماه مرخصی زایمان بدهد، اما منابع مالی برای انجام این کار وجود ندارد.
در برنامه ششم تاکید می‌شود که اگر اقدامی انجام دهید که بودجه آن تامین نشده است مرتکب جرم می‌شوید!
۷ هزار شکایت هم بابت درخواست سابقه است! لذا اگر ۱۶ هزار شکایت را که فقط به این ۲ موضوع مربوط است کم کنید آن وقت متوجه می‌شوید که رتبه ۱ شکایات مردمی با واقعیت فاصله دارد!
ارسال نظر