شناسه خبر : 5895

سلامت مردم به منابع عمومی وصل نشود

سلامت مردم به منابع عمومی وصل نشود

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به چالش‌های سازمان‌های بیمه‌گر در بحث تولید علم و همچنین تامین منابع مالی، درعین حال بر لزوم کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت تاکید کرد و گفت: سلامت مردم نباید به منابع عمومی وصل شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در کنفرانس ملی بیمه سلامت؛ پوشش همگانی و مدیریت منابع مالی که با حضور وزیر بهداشت و در محل بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حوزه‌ سلامت رفع موانع است تا بتوانیم در این حیطه به تولید دانش و محتوا و علم برسیم. در بخش‌های تخصصی در کشور تولید دانش را شاهد هستیم و نقصی که بیمه سلامت با آن مواجه است، شاید در سایر حوزه‌ها مانند بیمه تأمین اجتماعی امروزه کمتر دیده شود.   مقالات علمی که مشتاق به دریافت آنها هستیم، ناظر بر حل این مشکلات در حوزه‌ بیمه سلامت است و باید به این نیاز پاسخ علمی داده شود.

وی ادامه داد: چالش جدی که بیمه‌های تأمین اجتماعی امروزه با آن روبرو هستند، تأمین منابع مالی است. همچنین شاید روزی آی‌تی بحث جدی تلقی نمی‌شد، اما امروزه حیات ما بدون توسعه این بخش میسر نیست. هر چه پیش رویم مسائل جدیدتری پیش می‌آید که برای پاسخگویی به این مسائل نیاز به روش‌های علمی و نوین است. به طور مثال مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت توسط حمایت‌های یک شخص مستقل در مجلس از طریق ردیف بودجه‌ای که به آن اختصاص پیدا کرد، شروع به فعالیت کرده است.

چالش عدم پوشش بیمه‌ای برای بخش قابل توجهی از ایرانیان

موهبتی گفت: خروجی و محصول این کنفرانس مبنای علمی و مدل‌های مطلوبی را فرا روی ما قرار می‌دهد تا رویکرد علمی و مبتنی بر دانش را شاهد باشیم. در پوشش همگانی بیمه، ۴۰ میلیون نفر در چند صندوق تحت پوشش ما هستند که با ادغام بیمه افرادی که تحت نظر کمیته امداد بودند برای تجمیع منابع به عدد بالاتری رسیدیم و این پازل تکمیل شد. اما همچنان بخش قابل توجهی از مردم کشور فاقد خدمات بیمه‌ای هستند که این چالشی جدی است. حتی با آن که به موجب قانون برنامه ششم توسعه بیمه اشخاص اجباری شده بود.

سهم مرم در هزینه‌های سلامت کاهش یابد

وی در ادامه افزود: یکی از بحث‌های جدی این همایش که باید به آن توجه شود، بحث پوشش همگانی بیمه و حفاظت منابع مالی است که باید هزینه‌ها از جیب مردم کاهش یابد. امروز این عدد به ۲۵ درصد کاهش یافته که هنوز فاصله زیادی با رقم مورد نظر دارد. بیمه رایگان در کشور برای ۳۴ میلیون نفر که ۲۲ میلیون نفر آنها روستایی هستند، می‌تواند چالش جدی برای سازمان‌های بیمه‌گر باشد.

از آیین‌نامه ارزیابی وسع غافل نشویم

موهبتی تاکید کرد: نباید از آئین نامه ارزیابی وسع افراد غافل شویم تا با تدبیر دولت صندوق بیمه ایرانیان با رویکردهایی بتواند ضمن حفظ منابع، افراد را بیمه کند. با همه اینها سهم بیمه سلامت و بیمه در تأمین هزینه‌ها کمتر از ۳۰ درصد است. بیمه‌ها به دنبال تأمین منابع مالی نیستند تا جایی که ۹۷ درصد از نیاز مالی ما از محل منابع عمومی تأمین می‌شود. در بند ۱۰ سیاست‌های کلی سلامت به تأمین منابع مالی پایدار و مدیریت آن، به خوبی تاکید شده است. ارزیابی صحیح وسع افراد همانند اتفاقی که با ادغام بیمه شدگان تحت نظر کمیته امداد با بیمه سلامت افتاد، می‌تواند منجر به خروجی خوبی باشد تا انسان‌های محروم هم به سمت بیمه ایرانیان یا سایر بیمه‌ها روی آورند.

سلامت مردم به منابع عمومی وصل نشود

وی در ادامه تاکید کرد: حتمًا باید توجه خاصی به بحث منابع مالی پایدار داشته باشیم تا سلامت مردم به منابع عمومی وصل نباشد. یکی از این روش‌ها می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده باشد؛ رویکردی که تقاضا داریم در دستور کار مجلس قرار گیرد.

بدهی‌های قابل توجه بیمه‌ها با وجود افزایش حدود ۶ برابری بودجه

موهبتی درادامه ضمن اشاره به وجود چالش‌هایی در تأمین منابع مالی افزود: باید از چالش‌هایی که در سال ۹۵ برایمان اتفاق افتاد، درس بگیریم. در آن سال ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشه به وجود آمد؛ در حالی که در همان سال دولت اقدام به چاپ ۸ هزار میلیارد اوراق کرد که باید گفت اگر این اوراق چاپ نمی‌شدند، ما با حدود ۱۲ هزار میلیارد زیان انباشه مواجه بودیم. بودجه بیمه‌های سلامت ۵ یا ۶ برابر افزایش یافته، اما باز هم بدهی‌های قابل توجهی داریم که باید به آن رسیدگی شود. مصارف و منابع باید به گونه‌ای مدیریت شوند که فشاری به مردم نیاید.

وی همچنین با تاکید بر توجه به توسعه زیرساخت‌های آی تی در بحث بیمه سلامت، گفت: با گسترش زیرساخت‌ها در بحث آی تی حدود دو میلیون نفر رفع همپوشانی صورت گرفته است که باید طی شش ماه آینده پایگاه اطلاعات بیمه شدگان را به شکل جدی آغاز کنیم تا بتوانیم با استعلام این اطلاعات از همپوشانی جلوگیری کنیم. همچنین گسترش زیر ساخت‌های آی تی به کاهش تخلفات در این زمینه کمک می‌کند. ما باید به سمتی رویم که خریدهای راهبردی مبتنی بر علم باشد. در همین زمینه نسخه الکترونیک یک اتفاق بسیار مثبت است که در راستای تشکیل پرونده‌های الکترونیک اتفاق می‌افتد.

حذف دفترچه بیمه سلامت در ۶۰۵ بیمارستان دولتی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر در ۳۱ استان کشور و در هر استان یک شهرستان برای پیشروی در بحث نسخه‌های الکترونیک در حال پایلوت شدن هستند، گفت: ۸۰۰ میلیون بار مراجعه در حوزه سلامت صورت گرفته است و باید که تغییر زیرساخت اجتماعی در این بخش حتی از تغییرات در حوزه آی تی مهم‌تر است. رسیدگی الکترونیک اسناد که از استان اصفهان شروع به کار کرد، یک اتفاق مهم است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را رصد می‌کند. حذف دفترچه و جایگزینی کد در ۶۰۵ بیمارستان دولتی نیز شکل گرفته است. همچنین در ۶ استان مازندران، زنجان، گیلان، فارس، آذربایجان غربی و گلستان نظام ارجاع و پزشک خانواده در حال به سرانجام رسیدن است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ حقوق شهروندی افراد گفت: مردم به حقوق خود واقف نیستند. بسیاری از ما مایل نیستیم که فرد از تمام اطلاعات آگاه باشد. ما حدود ۲۰ میلیون مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت داریم که نمی‌دانیم کدام یک از آنها از بخشنامه‌هایی که بدون حضور آنها و برای آنها تصویب می‌شود، اطلاع دارند. تاسیس مرکز ۱۶۶۶ که در آن مدیران پاسخگوی مردم هستند، یکی از گام‌های بزرگی بود که بیمه سلامت در این زمینه برداشت، اما این اقدام کافی نیست.

 

ارسال نظر