شناسه خبر : 5873

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی

پرداخت 50 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: با مذاکرات صورت گرفته با دولت مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به صورت غیرنقد پرداخت شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، محمدحسن زدا در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، اظهار داشت:‌ با توجه به قانون، سازمان تأمین اجتماعی موظف است بیمه بیکاری را برای افراد مشمول اجرایی کند و کارگران نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند و تأمین اجتماعی نیز مقرری بیمه بیکاری را پرداخت می‌کند.

وی افزود:  تا کنون 270 هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که ماهی 350 میلیارد تومان برای تأمین اجتماعی هزینه دارد.

زدا درباره پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت:‌در تبصره 5 بودجه سال 98 این امکان فراهم شده است تا سازمان 50 هزار میلیارد تومان از طلب خود را از دولت وصول کند و دولت نیز برای پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی مصمم است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: ما برای پرداخت مطالبات خود از دولت پیشنهاداتی را ارائه دادیم و به زودی اولین جلسه با دولت در این خصوص انجام می‌شود تا پرداخت 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را از سوی دولت به شیوه‌های مختلف و غیرنقد آغاز کنیم.

وی ضمن تبریک هفته کارگر گفت: امیدواریم اقداماتی را انجام دهیم تا از نظر شغلی و زندگی کارگران وضعیت بهتری را نسبت به قبل داشته باشند.

زدا به مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: اگر صندوق‌های بیمه‌ای به صورت سه‌جانبه‌گرایی اداره شود، اجازه داده نخواهد شد که بدهی‌ها افزایش یابد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: عدم پرداخت بدهی در صندوق‌های بیمه‌ای موجب بحران نقدینگی خواهد شد و با اجرای سه‌جانبه‌گرای دولت و کارفرمایان به صورت مساوی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت خواهند داشت و امیدواریم در این زمینه پیشگیری نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور  حدود 20 صندوق بازنشستگی فعالیت می‌کنند، گفت: اکثر این صندوق‌های بیمه‌ای در ورشکستگی قرار دارند و شرایط خوبی ندارند.

زدا افزود: اصلاحات پارامتری درباره صندوق‌های بازنشستگی در مجلس به نحوی است که به ضریب پشتیبانی سازمان کمک کند و در این خصوص  جای نگرانی وجود ندارد ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که کسانی که از قبل با ما قرارداد داشتند در شرایط جدید دچار مشکل شوند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تسویه مطالبات داروخانه‌ها گفت: بیانیه‌ای انجمن داروخانه‌های کشوری در فروردین‌ماه منتشر کرد و از سازمان تأمین اجتماعی بابت پرداخت مطالبات تشکر کرد و ما آخرین پرداختی به داروخانه‌ها را روز گذشته داشته‌ایم و به دنبال آن هستیم که بتوانیم مطالبات مراکز طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی از جمله بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و پزشکان را پرداخت کنیم و تمام نیت‌مان این است که این پرداختی‌ها به سرعت انجام شود.

وی گفت: در دو ماه اسفند 97 و فروردین 98، 5 هزار میلیارد تومان پرداختی به داروخانه‌ها داشته‌ایم که در حال حاضر وضع‌شان خوب است.

زدا درباره مشکلات صندوق بیمه بیکاری نیز گفت: سال 92 که نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد صندوق بیمه بیکاری 700 میلیارد تومان زیان‌ده بود که سال گذشته این زیان به 70 میلیارد تومان رسید و اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حادثه پلاسکو دولت 4 هزار میلیارد تومان در اختیار تأمین اجتماعی گذاشت و این مبلغ به آنهایی پرداخت شد که تحت پوشش بیمه نبودند و تا زمانی که کار مناسبی پیدا کنند 4 تا 5 ماه مقرری بیمه بیکاری آنها پرداخت شد.

وی درباره جذب نیرو در سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به سوی دولت الکترونیک پیش می‌رود قطعاً در بخش بیمه‌ای استخدام نخواهیم داشت ولی در بخش پرستاری و درمان امکان استخدام زیاد است.

زدا درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: مدل‌های مختلفی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایجاد کرده‌ایم و هم اکنون به یک مدل خاص رسیده‌ایم که به 12 هزار میلیارد تومان بار مالی نیاز دارد و امیدواریم با تأمین این پول ظرف 48 ساعت پرداختی‌های لازم را انجام دهیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تأمین اجتماعی گفت: ما معتقدیم که بعضی از بنگاه‌های اقتصادی به تجمیع و انحلال بهتر می‌توانند خدمتگزاری به بیمه‌شدگان داشته باشند.

وی گفت:‌اگر شرکت‌های زیان‌ده را ادغام کنیم و هزینه ثابت را پایین بیاوریم و تبدیل به یک شرکت سودده کنیم آن وقت به نفع سازمان تأمین اجتماعی است.

زدا گفت:‌ در این خصوص کارگروهی تشکیل شده است تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی درباره کمک‌هایی که به سیل‌زدگان از سوی تأمین اجتماعی شده است، اظهار داشت:‌ این اقدامات در دو بخش امدادی و درمانی بوده و تأمین اجتماعی در روزهای نخست سیل به کمک سیل‌زدگان رفت. 

سرپرست تامین اجتماعی افزود: در همین راستا نیز اقلام درمانی به مناطق سیل‌زده اعزام شد و تمامی مراکز درمانی تأمین اجتماعی در استان‌های سیل‌زده کاملا فعال بود و به آسیب‌دیدگان خدمت لازم را ارائه می‌داد. 

وی افزود: در راستای تفاهم نامه‌ای که با وزارت کار به امضا رسید، مقرری بیمه بیکاری سیل‌زدگان نیز منعقد شد و صدور دفترچه‌های درمانی نیز برای بیمه‌شدگانی که درگیر حادثه سیل بودند به سرعت انجام شد. 

زدا خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی شرایط را در مناطق سیل‌زده رصد می‌کند  و تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه پیدا خواهد کرد و در حادثه  سیل اخیر، منازل حدود سی نفر از پرسنل تأمین اجتماعی تخریب شده بود که به این افراد تسهیلاتی از سوی سازمان ارائه می‌شود. 

وی درباره پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی گفت: براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، حقوق حداقل‌بگیران در شورای عالی کار تعیین می‌شود و سازمان هیچ نقشی در آن ندارد. در سالهای گذشته افزایش حقوق بازنشستگان مابه‌التفاوت آن با ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شد، ولی در امسال تلاش خواهیم کرد نهایتا تا پایان بهار مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان پرداخت شود. 

سرپرست تامین اجتماعی افزود:‌ حقوق حداقل‌بگیران تأمین اجتماعی ۳۶.۵ درصد افزایش پیدا کرد و اگر در سال گذشته بازنشسته‌ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد، امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  رسیده است. 

وی گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره تأمین اجتماعی، هر ماه ۱۴۰۰ میلیارد تومان با توجه به افزایش مستمری و حقوق بازنشستگان به هزینه‌های سازمان اضافه می‌شود و در سال این رقم به ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

ارسال نظر