شناسه خبر : 5682

سیل به بخش کشاورزی ۶۷۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

سیل به بخش کشاورزی ۶۷۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح جزئیات اقدامات انجام شده برای کمک‌رسانی به مناطق سیل زده اعلام کرد: سیل اخیر تا تاریخ هجدهم فرودین ۶,۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان درگیر کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، عبدالمهدی بخشنده با اعلام این خبر افزود: گسترش خسارات وارده در برخی از استان‌های کشور همچون گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بیشتر و در سایر استان‌ها درصد خسارت کمتر بوده است.وی گفت: متأسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است.

بخشنده افزود: ۷۶ درصد کل خسارات در ۴ استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تاکنون با ورود آب و آبگرفتگی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغات استان‌های درگیر سیل، این واحدها بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

بخشنده گفت: در سیل اخیر، ۲۵ هزار رأس دام سبک، ۱۱۰۰ رأس دام سنگین، ۹ میلیون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد آبزی پروری و پرورش ماهی تلف شده و تخریب گردیده‌اند و ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین خسارات گسترده‌ای به تأسیسات آب و خاک و امور زیربنایی این استان‌ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون ۱۱۵۰ حلقه چاه، ۱۸۶۰ رشته قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان‌ها آسیب جدی دیده‌اند و خسارات وارده بالا می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از واحدهای آسیب دیده در بخش زراعی و باغی ۱۸ درصد، طیور ۱۰۰ درصد، واحدهای تولید دام ۱۰ درصد و زنبور عسل ۷ درصد بیمه بوده‌اند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مطابق قراردادهای منعقده تولیدکنندگان با صندوق بیمه کشاورزی پرداخت حق بیمه آنان از پانزدهم فرودین ماه جاری آغاز و انشاالله با سرعت ادامه خواهد یافت.

بخشنده اذعان کرد: متأسفانه اغلب خسارت دیدگان بیمه نبوده‌اند که دولت با استفاده از منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال تصویب چگونگی پرداخت و تأمین منابع لازم برای پرداخت خسارت می‌باشد.

وی یادآوری کرد: با توجه به وقوع سیل در دو استان گلستان و مازندران در اواخر اسفندماه، دولت در تاریخ یازدهم فروردین ماه امسال مصوبه خوبی برای این دو استان شامل ۴۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۲,۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد و سه سال امهال تسهیلات بانکی دریافت شده توسط خسارت دیدگان را تصویب و ابلاغ کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاوزی با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی روز گذشته پرداخت تسهیلات یاد شده را به ۵ بانک کشور ابلاغ کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه اختصاص ۵۰ درصد کمک‌های بلاعوض را انجام داده و دستورالعمل چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات را نیز وزیر جهاد کشاورزی در روز جاری ابلاغ کرده است.

وی گفت: برای سایر استان‌های خسارت دیده از جمله خوزستان و لرستان در سیل نیز وزیر جهاد کشاورزی برآورد خسارات وارده تاکنون را روز گذشته به وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد بحران کشور ارائه کرده است که امیدواریم ظرف یکی دو روز آینده با مصوبه هیأت دولت، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان و تولیدکنندگان این استان‌ها نیز تصویب و بلافاصله عملیاتی شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: تسریع در تأمین پرداخت خسارات کشاورزان از اولویت‌های کاری دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

ارسال نظر