شناسه خبر : 5679

بیمه نامه‌های باربری فاقد کد یکتا تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند

بیمه نامه‌های باربری فاقد کد یکتا تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند

رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی می گوید با اجرای فراگیر کد یکتا روی بیمه نامه باربری، می‌توان امیدوار بود قاچاق کالا از طریق ناوگان حمل و نقل رسمی کشور به حداقل ممکن برسد.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ،  الزام ثبت کد یکتا روی بیمه نامه‌ها از مهر ماه ۹۶ از رشته بیمه شخص ثالث اجرایی شد و اکنون بعد از ۱۸ ماه بیمه مرکزی می‌گوید قصد دارد از نیمه سال ۹۸ اجرای این طرح را به چهار رشته دیگر شامل باربری، آتش سوزی، تکمیلی درمان و بدنه خودرو تسری دهد.

هرچند هدف از این کار الکترونیکی شدن فرآیند صدور بیمه نامه در صنعت بیمه و نظارت برخط بر عملکرد شرکت‌هاست اما دستاوردهای دیگری هم برای اقتصاد به همراه دارد؛ از جمله اینکه با یکپارچه شدن صدور بیمه نامه‌های باربری، احتمال حمل کالای قاچاق توسط شرکت‌های باربری به حداقل می‌رسد زیرا در زمان صدور بیمه نامه، باید نوع کالا و مدارک مرتبط با اصالت آن، صاحب آن، مبدا و مقصد حمل برای بیمه مرکزی مشخص باشد.

سیدقاسم نعمتی رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی درباره کمک طرح بیمه مرکزی در صدور کد یکتا در کاهش کالای قاچاق گفت : هرچند وظیفه بیمه مرکزی مبارزه با قاچاق کالا نیست اما می‌تواند از طریق سامانه سنهاب و صدور کد یکتا روی بیمه نامه‌های باربری نظارت داشته باشد؛ این کار محصول یکسال کار مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

در این آیین نامه‌ها به صراحت بیمه مرکزی موظف شده است در سامانه جامع بیمه به هر بیمه‌نامه و الحاقیه آن، شناسه یکتای جداگانه تخصیص داده و امکان استعلام سیستمی و برخط آنها را فراهم کند؛ اصالت و اعتبار بیمه‌نامه و الحاقیه منوط به اخذ شناسه یکتا از سامانه جامع بیمه است و شرکت‌های بیمه‌گر موظفند اطلاعات بیمه‌نامه‌ها و الحاقیه‌های صادره را به صورت برخط برای سامانه مذکور ارسال کرده و شناسه یکتا دریافت کنند؛ این شناسه باید روی بیمه نامه درج شود.

وی در مورد نقش بیمه مرکزی در صدور بیمه نامه‌هایی است که برای دستگاههای دیگر قابل پیگیری باشد بیان کرد : قانون می‌گوید اگر کالایی قرار است حمل شود، باید بیمه شود؛ برای ارایه پوشش‌های بیمه‌ای هم باید بارنامه صادر شود ،بنابراین اگر این اطلاعات الکترونیکی شود و به صورت برخط به دستگاه های مجری قانون در مبارزه با قاچاق کالا ارسال شود، امکان خطا هم کم می شود زیرا در صدور بارنامه باید اطلاعاتی چون نوع کالا، صاحب آن، مبدا و مقصد مشخص می شود.

بنابراین بیمه مرکزی این نقش را دارد که نظامی در صنعت بیمه ایجاد کند که سامانه تجارت و سازمان‌های مرتبط با آن، این اطمینان را پیدا کنند که «باری که فاقد بارنامه است، بیمه نشود». این کار از طریق صدور همین کد یکتا روی بیمه ‌ها قابل انجام است اما با توجه به گستردگی کار و لزوم هماهنگی در صنعت بیمه یک بازه زمانی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

نعمتی‌ گفت : ما ابلاغی به شرکت های بیمه داشته ایم که از ابتدای سال ۹۸ کار پیاده سازی صدور کد یکتا را آغاز کنند؛ یعنی نیمه اول سال را برای مقدمات کار و هماهنگی ها در نظر گرفته‌ایم تا از نیمه دوم سال کار بی نقص اجرایی شود و اگر بیمه نامه صادره فاقد این کد باشد، یعنی از نگاه سامانه تجارت فاقد اعتبار است و پوشش بیمه نامه‌ای ندارد؛ در نگاه کلان‌تر یعنی کالایی خارج از سیستم سامانه تجارت در کشور در حال جابجایی است و دستگاههای مربوطه می‌توانند با صاحب کالا برخورد کنند.

 

ارسال نظر