شناسه خبر : 5628

جدا نکردن حساب بیمه نامه‌های عمر و زندگی از سایر بیمه نامه‌ها تبعات خطرناکی دارد

جدا نکردن حساب بیمه نامه‌های عمر و زندگی از سایر بیمه نامه‌ها تبعات خطرناکی دارد

یک کارشناس صنعت بیمه اعلام کرد: جدا نکردن حساب بیمه نامه‌های عمر و زندگی از سایر بیمه نامه‌ها تبعات بسیار خطرناکی برای صنعت بیمه خواهد داشت.

چابک آنلاین _ بهاره تاجرباشی ، حسن صدریه در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: از روز اول صادر شدن بیمه نامه عمر، قرار بود که حساب‌ها و دریافتی‌های مربوط به این بیمه نامه‌ها و همچنین سرمایه گذاری‌هایی که از طریق حق‌بیمه نامه‌های عمر انجام می‌شود در حساب‌های جداگانه نگهداری شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه این امر بسیار مهم که در همه جای دنیا رعایت می‌شود در ایران با آن دقت لازم در تمامی شرکت‌ها انجام نمی‌شود که تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

صدریه بیان کرد: زمانی که یک بیمه نامه عمر به فروش می‌رسد، شرکت بیمه یک تعهد بلند مدت را به عهده گرفته ،نه فقط از نظر وجه سرمایه گذاری و پس‌اندازی، بلکه پرداخت سرمایه فوت را هم باید در نظر بگیرد، رویه معقول این است که شرکت بیمه باید حق بیمه‌های مربوط به خطر فوت را سرمایه گذاری کند و از طریق سود آن بتواند هر زمانی فوت اتفاق افتاد تعهدات خود را پرداخت کند.

این کارشناس صنعت بیمه اظهارکرد: اگر این سرمایه نقدی که از مشتری دریافت می‌شود از بقیه حساب‌ها جدا نشود، با توجه به وضعیت شرکت‌های بیمه که در دو رشته اتومبیل و درمان بیشترین فعالیت را دارند وبیش از 70 درصد پرتفوی آنها شامل این دو بیمه نامه می‌شود ترجیح می‌دهند زیان مربوط به آن رشته‌ها را پرداخت کنند و روزی که قرار باشد پاسخ تعهدات خود در رابطه با بیمه نامه‌های عمر چه در مورد تعهدات اندوخته‌ای و تعهدات خطر فوت را انجام دهند با مشکلات خیلی زیادی روبه رو خواهند شد.

وی گفت: نرخ تورم در اقتصاد ایران بخصوص در چند دهه اخیر بالا بوده  و از آنجایی که تعهد بیمه نامه‌های عمر یک تعهد بلند مدت است معمولا  ارزش آن اندوخته در طی سال‌ها کم  خواهد شد.

صدریه بیان کرد: در مرحله اول نرخ‌ها را آزاد و رقابتی کردند، بدین منظور که رقابت شکل بگیرد اما شرکت‌ها مجددا قانون و مقررات را کاملا نادیده گرفتند واغلب شرکت‌ها به نرخ شکنی به صورت خیلی گسترده پرداختند حتی در رشته‌های شخص ثالث و درمان .

وی گفت: در بیمه نامه‌های شخص ثالث تا قبل از تصویب قانون جدید، با اینکه نرخ‌ها آزاد نشده بود باز هم شاهد بودیم که چه نرخ شکنی‌های عجیب و وحشتناکی انجام می‌شد که این موضوع منجر به زیان‌ده شدن این دو بخش عمده فعالیت شرکت‌های بیمه شد که تمام فعالیت‌های آنها را تحت الشعاع قرار می‌داد.

 


 

ارسال نظر