شناسه خبر : 5593

سیل به مزرعه‌های پرورش ماهی مازندران ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت زد

سیل به مزرعه‌های پرورش ماهی مازندران  ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت زد

مدیر کل شیلات مازندران اعلام کرد که سیل به ۵۳ مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی به ارزش ۱۰۰میلیارد ریال خسارت زده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، محمد محمد زاده خسارت مزارع پرورش ماهی را از نوع خفگی ماهیان زیر گل و لای ناشی از ورود سیلاب‌ها اعلام کرد و افزود: همچنین تاسیسات و امکانات نیز دچار خسارت شدید شده است.

وی با بیان اینکه عمده مزارع خسارت دیده مربوط به پرورش ماهیان گرم آبی بوده است، ادامه داد: متاسفانه مقوله بیمه مزرعه و محصولات شیلاتی نیز در بین پرورش دهندگان بسیار کم رنگ است.

مدیرکل شیلات مازندران در عین حال به مشکلات تعهدات و میزان حق بیمه محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در صدد هستیم از محل حوادث غیر مترقبه مساعدت‌هایی را به صاحبان پرورش ماهی سیل زده پرداخت کنیم.

وی در مورد تخم ریزی ماهیان استخوانی دریای خزر در رودخانه‌های استان بیان داشت: سیل خللی در انجام این فرایند طبیعی ایجاد نکرده است.

وی توضیح داد: با پر آب شدن رودخانه های شیلاتی استان وضعیت تکثیر طبیعی ماهیان مطلوب‌تر نیز شده است.

در حادثه سیل اواخر اسفندماه در مازندران به ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی، مزارع کشاورزی، تاسیسات زیربنایی از جمله راهها حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد که حدود نیمی از این خسارت به بخش های مختلف کشاورزی است.

طبق بررسی های صورت گرفته سیل به ۹ شهر و ۲۶۰ روستای استان مازندران خسارت زده است.

هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی سه هزار و ۴۰۰ واحد پرورش آبزیان در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

 


 

ارسال نظر