شناسه خبر : 5574

شرکت‌های بیمه چشم انداز روشنی برای صاحبان سهم ندارند

شرکت‌های بیمه چشم انداز روشنی برای صاحبان سهم ندارند

معاون اداری مالی بیمه کارآفرین ضمن بیان اینکه شرکت‌های بیمه نتوانسته‌اند در صاحبان سهام خود رضایت‌مندی ایجاد کنند گفت هنوز متدولوژی دقیق مالی و فنی در رابطه با کنسرسیوم وجود ندارد.

چابک آنلاین_ بهاره تاجرباشی ، عبدالمجید رافع در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: اتفاق تلخی که در حال رخ دادن است این است که شرکت‌های بیمه  یک سری تعهد به صاحبان سهام خود دارند و به پرتفو نیاز دارند و چون با این مشکل اساسی مواجه هستند بین ریسک و بازده به درستی آنالیز انجام نمی شود و در نتیجه تعهدات بسیار سنگینی متوجه شرکت‌ها می‌شود.

وی گفت که به دلیل اینکه بخش اتکایی خارجی و اتکایی داخلی، نرخ ارز و انواع و اقسام ابهامات وجود دارد پرتفو را بدون هیچگونه بررسی و ارزیابی می‌گیرند و قرارداد را می‌بندند و این روز به روز شرکت‌ها را رو به اضمحلال می‌برد و صنعت بیمه ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

 معاون اداری مالی بیمه کارآفرین تاکید کرد: هنوز متدولوژی دقیق مالی و فنی در رابطه با بیمه نامه های کنسرسیوم پیاده‌سازی نشده است که این خود یک معضلی هست که به این معضلات اضافه می‌گردد و مسائل را مشکل‌تر می‌کند.

رافع ادامه داد: درحال حاضر با این همه نرم افزاری که در اختیار شرکت‌ها است حداقل این بخش از قضیه باید بین شرکت‌ها و بیمه مرکزی شفاف و روز آمد باشد که متاسفانه نیست.

به گفته وی، سه بخش وجود دارد نقش فنی کنسرسیوم که عمده‌ترین نقدی که به آن وارد است، بخش ریسک است که به درستی انجام نمی‌شود و بخش دوم بروکراسی بین شرکت‌های بیمه در رابطه با مالی و فنی است و بخش سوم هم اتکایی است که در هر بخش ابهام‌هایی وجود دارد.

معاون اداری مالی بیمه کارآفرین در مورد اینکه چرا تعداد  محدودی از شرکت‌های بیمه در کنسرسیوم شرکت دارند گفت: این دو بعد دارد یک بعد، بخش سیاست قضیه است، که ممکن است یک لیدری وجود داشته باشد که بخواهد با شرکت‌های خاصی کار کند و یک بخش هم ماهیت قضیه است، شرکتی که توان مالی لازم را ندارد، کلی زیان دارد و یا حداقل سود در دفاتر خود ندارد آن شرکت چه ریسکی را می‌تواند بر دارد؟

 رافع تصریح کرد: در واقع توانگری صحیح مالی، در این قضیه نقش مهمی دارد ، یک شرکتی که توانگری ندارد نمی‌تواند در کنسرسیوم سهم بردارد.

وی افزود: و همه این‌ها باز هم به پتانسیل صنعت بیمه بر می‌گردد، در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت، صنعت بیمه با ادبیات خاص مالی روی نقطه سر به سر در حال حرکت است.یعنی با توجه به قدمت ۱۴ساله‌ای که شرکت‌های بخش خصوصی دارند نتوانستند در این ۱۴ سال متناسب با یک بنگاه اقتصادی خود را به مرزی برسانند که برای آن صاحب سهم چشم انداز داشته باشند.

معاون مالی اداری بیمه کارآفرین اظهار کرد: حتی در بعضی از شرکت‌های بیمه صاحبان سهم سود را سپرده‌های بانکی حساب می‌کنند این نشان دهنده آن است که آن بنگاه نتوانسته است  رضایت‌مندی برای صاحبان سهم ایجاد کند در این شرایط چطور می‌تواند ریسک بیشتر بردارد؟

رافع عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های بیمه در بیمه نامه شخص ثالث، بیمه مسئولیت و بیمه درمان تکمیلی به طور مشخص زیان می‌دهند و وضعیت بد اقتصادی برخی را وادار به انجام  تقلب برای گرفتن خسارت از بیمه می‌کند.


 

ارسال نظر