افزایش قیمت خودرو در چالش پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای تاثیرگذار است

افزایش قیمت خودرو در چالش پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای تاثیرگذار است

به دنبال افزایش نرخ ارز و سه برابر شدن آن در سال ۹۷ که باعث رشد قیمت خودرو شده است، قیمت خودرو، قطعات یدکی خودرو، و نرخ خدمات تعمیرات خودرو نیز افزایش یافته و در نتیجه به هنگام بروز خسارت حاصل از تصادف خودرو در بیمه شخص ثالث، و سرقت و خسارت‌های مختلف مرتبط با بیمه بدنه، بیمه شده‌ها به هنگام مراجعه به شرکت‌های خودروسازی، خدمات پس از فروش و تعمیرگاه‌ها با رشد قیمت و هزینه‌ها مواجه می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تعادل ،کارشناسان بیمه معتقدند که در سال‌های قبل بیمه شخص ثالث و بدنه سربه سر بوده یا سودآور شده است اما با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال ۹۷، در سال جاری میزان خسارت حداقل ۴۲۰۰ میلیارد تومان و حق بیمه حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که نشانه زیان شرکت‌های بیمه به دنبال رشد قیمت خودرو است.

در این راستا، خسارت دیدگان به هنگام مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای، متوجه این نکته می‌شوند که اولا میزان خسارت مورد بررسی کمتر از رقمی است که تعمیرگاه به آنها اعلام کرده و ثانیا، شرکت‌های بیمه بابت افت قیمت خودرو در نتیجه تصادف، رقمی را به مشتری پرداخت نمی‌کنند. به عنوان مثال یک خودروی ال- ۹۰ که قبلا قیمتی حدود ۳۷ میلیون تومان داشته و حالا به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، وقتی تصادف می‌کند بازرس بیمه میزان خسارت را مثلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند، در حالی که تعمیرگاه حداقل رقم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را طلب کرده است و از طرفی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان افت قیمت پیدا کرده است. به عبارت دیگر، با وجود حدود ۸ میلیون خسارت، شرکت بیمه تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان خسارت پوشش می‌دهد و مشتری باید با مراجعات متعدد و حضور بازرسی بیمه در محل تعمیرگاه به مدت یک هفته رفت و آمد کند تا در نهایت بتواند خسارت بیشتری را دریافت کند.

این در حالی است که نه قطعات یدکی موجود در بازار و خدمات دریافت شده در تعمیرگاه در حد استاندارد مورد انتظار است و نه افت قیمت خودرو پوشش داده می‌شود.

در مورد بیمه بدنه نیز، به دلیل افزایش قیمت خودرو و دو سه برابر شدن قیمت آن، شرکت بیمه که قبلا سقف قیمت خودرو را مثلا ۴۰ میلیون تومان اعلام کرده و حدود ۳۰ میلیون تومان را پرداخت می‌کرده اکنون با قیمت خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، در نهایت ۲۵ تا ۵۰ درصد قیمت خودرو را می‌تواند پرداخت کند و این موضوع نه تنها نارضایتی مشتری، بلکه هزینه‌های سنگین برای شرکت‌های بیمه و خسارت و زیان صنعت بیمه را به همراه خواهد داشت.

از این رو، کارشناسان تاکید دارند که مشتریان، سقف پوشش بیمه‌ای و حق بیمه خود را افزایش دهند و خودرو را در برابر حوادث شخص ثالث و بیمه بدنه با رقم تامین خسارت مالی بالاتری بیمه کنند تا در صورت مواجه شدن با خسارت سنگین، قادر به تامین خسارت از سوی بیمه باشند. از آنجا که در بیمه بدنه، قیمت خودرو را به عهده مشتری می‌گذارند که متناسب با قیمت خودروی مورد نظر خود، حق بیمه و پوشش بیمه‌ای انتخاب کند، در نتیجه لازم است که مشتریان با قیمت مورد نظر خود در شرایط امروز، به بیمه مراجعه و سقف پوشش بیمه‌ای را افزایش دهند.

علی اصغر عنایت، دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است اول اینکه در بخش بیمه بدنه بیمه گذارانی که با ارقام ابتدای سال خودرو‌های خود را بیمه کردند و افزایش بیمه نداده‌اند شامل قانون قاعده نسبی می‌شوند و بیمه گذارانی که سرمایه بیمه خودرو را افزایش داده‌اند خب مسلما از پرداخت خسارت مناسب برخوردار می‌شوند

دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران تاکید کرد: طی چند ماه اخیر بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه تمامی بیمه گذاران را در جریان افزایش قیمت خودرو و قطعات قرار داده‌اند و افزایش هزینه‌ها را به بیمه‌گذاران متذکر شده‌اند و لذا بیمه گذاران باید سریعا به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و مکمل دریافت کنند و حق بیمه بیشتر پرداخت کرده و میزان پوشش بیمه‌ای خود را تا میزان قیمت روز خودرو افزایش دهند.

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر اینکه ملاک نرخ بیمه بدنه براساس ارزش ریالی خودرو است، گفت: در چند ماه گذشته باتوجه به افزایش قیمت خودرو، نرخ بیمه ‌بدنه هم افزایش یافته و به‌ همین دلیل بیشتر شرکت‌های بیمه از صاحبان خودرو درخواست کرده ‌اند نرخ بیمه بدنه خود را افزایش دهند. ضمن این‌که در این مدت به ‌دلیل افزایش قیمت دلار، نرخ بیمه ‌بدنه بیشتر خودروهای خارجی با افزایش روبه‌ رو شده و نرخ بیمه‌ بدنه چند مدل از خودروی داخلی هم افزایش یافته است. ضمن این‌که در چند ماه گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان مالکان خودروهای خارجی به شرکت‌های بیمه جهت به روز رسانی نرخ بیمه بدنه و الحاقیه آن افزایش یافته است.

این کارشناس بیمه با اشاره به این‌که شرکت‌های بیمه براساس قیمت خودرو نرخ آن را اعلام می‌کنند، توضیح داد: شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه بدنه خودرو، خسارت را پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال اگر خودرویی چند ماه قبل ۱۵۰ میلیون تومان ارزش داشته و نرخ بیمه بدنه بر اساس این قیمت بوده و اکنون قیمت آن بالای ۳۰۰ میلیون تومان شده است، بهتر است صاحب خودرو نرخ بیمه بدنه خود را به روز کند تا در صورت خسارت، پرداخت شرکت بیمه بر اساس ارزش ریالی فعلی خودرو باشد در غیر این صورت مالک خودرو متضرر می‌شود. بنابراین ضروری است که صاحبان خودروهای گرانقیمت و وارداتی که قیمت خودروی آن افزایش چشمگیری داشته است، نسبت به الحاقیه جدید بیمه بدنه خودروی خود اقدام کنند.

وی افزود: هم‌زمان با نوسانات ارزی ماه‌های اخیر بیمه‌مرکزی بارها از مالکان خودرو درخواست کرده است مبلغ بیمه‌بدنه خودروی خود را متناسب با گرانی‌های اخیر، واقعی کنند.

حسینی اثرات نوسانات ارزی بر بیمه را در تاریخ بیمه بی‌سابقه می‌داند و تاکید می‌کند اخذ تعداد الحاقیه بیمه‌بدنه خودرو محدودیت ندارد و مالکان خودرو، بیمه‌بدنه را باتوجه به افزایش قیمت‌ها در بازار به‌روز کنند.

نوسانات ارزی چندماهه گذشته تمام بخش‌های اقتصادی را در برگرفته و بیمه هم از این بحران ارزی بی‌نصیب نمانده است. در این مدت نیز قیمت خودرو افزایش چشمگیری داشته و برهمین‌اساس بارها شرکت‌های بیمه از مالکان خودرو درخواست کرده‌اند نسبت‌به صدور الحاقیه بیمه‌بدنه خودروی خود باتوجه به افزایش قیمت خودرو اقدام کنند. حدود یک‌ماه قبل بیمه‌مرکزی اعلام کرد: پیرو افزایش قیمت خودرو پیشنهاد می‌شود بیمه‌گذارانی که دارای بیمه‌بدنه هستند، با مراجعه به شرکت‌های بیمه سرمایه مورد بیمه خود را افزایش دهند تا هنگام بروز خسارت با مشکلاتی چون اعمال ماده۱۰ قانون‌بیمه روبرو نشوند.

در این رابطه غلامرضا سلیمانی، رییس‌کل جدید بیمه‌مرکزی گفته است: با ابلاغیه‌هایی که در بخش بیمه‌بدنه صادر می‌شوند، بیمه‌گذاران باتوجه به افزایش قیمت خودروها، الحاقیه‌هایی صادر می‌کنند که این کار هم برای بیمه‌گذار و هم برای بیمه‌گر مثبت است زیرا دراین‌صورت اگر خسارتی حادث شود، بیمه‌گر می‌تواند باتوجه به افزایش قیمت‌ها توان پرداخت خسارت‌ها را هم داشته باشد.طبق ماده۱۰ قانون‌بیمه درصورتی‌که مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه‌گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه‌نامه، مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

 

 

ارسال نظر