شناسه خبر : 5079

ضوابط بیمه کارگری و کارفرمایی تامین اجتماعی اعلام شد

ضوابط بیمه کارگری و کارفرمایی تامین اجتماعی اعلام شد

معاون اداره کل فنی امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، ضوابط بیمه کارگری و کارفرمایی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ، سهراب صفایی اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان مردم‌نهاد است و در جهت گسترش و توسعه امر بیمه تشکیل‌شده است.وی افزود: تمامی قوانین تأمین اجتماعی در خصوص کارگران و کارفرمایان و نحوه بهره‌مندی آنان از تعهدات مربوطه و پرداخت حق بیمه آنان است.

صفایی تصریح کرد: در نظام امروزی سازمان تأمین اجتماعی، تمامی افرادی که  تحت هر عنوان کار می‌کنند و مزدبگیر هستند، مشمول بیمه تأمین اجتماعی به شکل اجباری هستند و اختیاری در انتخاب نوع بیمه خود ندارند.

وی افزود: در بیمه اجباری کارفرما مکلف است به هنگام مزد، حق بیمه را از حقوق کارگر کسر کند و سهم خود را به آن اضافه و به سازمان تأمین اجتماعی ارائه کند.

صفایی بابیان اینکه دولت نیز باید ۳ درصد به‌عنوان کمک به تأمین اجتماعی پرداخت کند، گفت: در بیمه اجباری همه تکلیف دارند و هیچ‌گونه اختیاری برای افراد وجود ندارد.

صفایی بابیان اینکه بیمه اختیاری، نوع دوم بیمه‌ای است که در سازمان تأمین اجتماعی رایج است، گفت: افرادی که از جرگه مزدبگیران خارج می‌شوند و مدتی را برای خودکار می‌کنند یا شاغل نیستند و به موضوعاتی مشغول هستند که مشمول بیمه نیست، می‌توانند حق بیمه خود را به‌صورت اختیاری به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهند.

وی تشریح کرد: سابقه لازم برای ادامه این نوع بیمه پردازی، ۳۰ روز است و افرادی که مشمول هستند می‌توانند بیمه خود را ادامه دهند تا به مرز بازنشستگی برسند.

معاون اداره کل فنی امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: نوع سوم بیمه رایج در تأمین اجتماعی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است که گروه‌های زیادی را تحت پوشش قرار داده است.

وی بابیان اینکه از سال ۶۷ تاکنون این نوع بیمه توسعه پیداکرده است و در حال حاضر همه گروه‌ها را تحت پوشش شناختیم، گفت: بیمه دانشجویان آخرین گروه از این نوع بیمه است که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرارگرفته است.

صفایی ادامه داد: بیمه زنان خانه‌دار و گروه‌های زیادی مانند هنرمندان، کسبه، تجار، پیشه‌وران، بازرگانان و تمامی افرادی که به نحوی کارفرما یا خویش‌فرما در جامعه هستند، تحت پوشش این نوع بیمه قرارگرفته‌اند که این نیز بر اساس اختیار متقاضی است.

وی با توضیح اینکه حق بیمه‌های مقرری پرداخت‌شده به مرز مشخصی که برسد، فرد در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرد یا به عللی ازکارافتاده می‌شود و یا فوت می‌کند، گفت: بیمه بازنشستگی به اختیار فرد است و زمانی که به سن بازنشستگی رسید از سازمان بیمه‌گر درخواست می‌کند و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: در بیمه ازکارافتادگی که قابل پیش‌بینی نیست، به‌موجب نظریه پزشک معالج، اگر فردی براثر حادثه یا بیماری دچار عارضه یا نقص عضو شود، چنانچه در کمیسیون پزشکی از کارافتاده کلی شناخته شود، از حقوق و مزایای از کارافتادگی که در حقیقت نوعی بازنشستگی پیش از موعد است، بهره‌مند می‌شود.

وی در خصوص بیمه‌های فوت اظهار داشت: در این نوع بیمه، بازماندگان متوفی از حقوق مستمری استفاده می‌کنند و دامنه پرداخت حقوق بازماندگان در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی بسیار کامل و وسیع است که خانواده تحت پوشش و تحت تکفل متوفی، از مزایای کامل بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

صفایی خاطرنشان کرد: قوانین سازمان تأمین اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی دستخوش تغییرات فراوانی شده و تماماً در جهت تسهیل و بهره‌مندی بیمه‌شدگان از مزایای قانونی بوده است.

معاون اداره کل فنی امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه هدف غایی این سازمان خدمت‌رسانی بهتر و کامل‌تر به بیمه‌شدگان است، گفت: تسهیل تولید و ارائه خدمات در واحدهای صنفی و تولیدی و رونق فضای کسب‌وکار در جامعه، از اهداف اصلی این سازمان است.

وی در خصوص میزان حق بیمه افرادی که مشمول قانون کار هستند، گفت: نرخ حق بیمه در این نوع قانون، ۷ درصد سهم بیمه‌شده، ۲۰ درصد سهم کارفرما، ۳ درصد سهم کارفرما بابت بیمه بیکاری و ۳ درصد نیز سهم دولت است.

وی در خصوص میزان حق بیمه افرادی که مشمول غیر قانون کار هستند، تصریح کرد: این افراد نیز دقیقاً مانند مشمولین قانون کار هستند فقط ۳ درصد بیمه بیکاری را ندارند.

صفایی در خصوص بیمه بیکاری گفت: این نوع بیمه شامل افرادی می‌شود که بدون میل و اراده و یا براثر حوادث غیرمترقبه بیکار شده‌اند.

وی اضافه کرد: این افراد بر اساس جداول مشخص و سابقه‌ای که دارند، از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

 


 

ارسال نظر