شناسه خبر : 5043

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران :

سالی ۵۰۰ هزار رفع هم پوشانی بیمه‌ای صورت می‌گیرد

سالی ۵۰۰ هزار رفع هم پوشانی بیمه‌ای صورت می‌گیرد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: یکی از چالش‌های فراروی کشور در بحث بیمه‌ای هم پوشانی هست؛ به این معنا که تمامی افراد در جامعه باید یک دفترچه داشته باشند، اما شاهد این هستیم که افراد چند دفترچه‌ای هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از میزان ، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های گذشته اتفاق‌های خیلی خوبی در رفع همپوشانی بیمه‌ها رخ داده است، اما در این میان یک مشکل جدی وجود دارد آن، هم پوشانی‌های جدید است آن هم به این خاطر که پایگاه‌های جمعیتی سازمان‌های مختلف با هم متصل نیستند.

وی  با بیان اینکه بیشترین هم پوشانی برای بیمه صندوق روستاییان اتفاق افتاد اضافه کرد :طبیعتا ما برای رفع هم پوشانی بیمه عشایری و روستایی با توجه به اینکه این دفترچه‌ها ۵ سال اعتبار دارد باید ۵ سال منتظر بمانیم تا همپوشانی‌ها رفع شود.

موهبتی گفت:از طرفی عده‌ای معتقد هستند که باید فراخوان بگزاریم تا مردم برای رفع هم پوشانی اقدام کنند، اما اگر قرار باشد چیزی از مردم بگیریم امکان پذیر نیست. از طرفی  نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در بیمه ایرانیان هم پوشانی وجود دارند و از آنجایی که اعتبار این دفترچه‌ها نیز یک ساله است طبیعی است که ظرف یک سال این هم پوشانی‌ها نیز از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه انتظار ما این است که تاکنون بیش از دو میلیون دفترچه حذف شده باشد، اما آمار دقیق را در پایان سال با تطبیق دیتا‌ها اعلام می‌کنیم اظهارداشت :اگر پایگاهی شکل بگیرد و اطلاعات برخط داشته باشیم می‌توانیم آمار را به روزتری در اختیار داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت:اقدام بعدی که باید انجام بدهیم این است که به سمتی برویم تا هم پوشانی جدید ایجاد نشود. خوشبختانه تفاهم نامه‌ای در ماه چهارم بین ما و سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد و نیرو‌های مسلح شکل گرفت تا دیتا‌ها را به صورت وب سرویس در اختیار همدیگر قرار بدهیم که از آن روز می‌شود یک اطمینان نسبی داشت که در زمان صدور اولیه دفترچه و تمدید دفترچه کنترل همپوشانی را داشته باشیم.

موهبتی با اشاره به اینکه بند چهل ماده هفتاد قانون برنامه ششم توسعه متولی رفع هم پوشانی را بیمه سلامت خوانده است گفت: ۲۰۵ هزار هم پوشانی با نیرو‌های مسلح داشتیم که تا دوماه قبل حدود ۹۰ هزار رفع هم پوشانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که ظرف ۵ سال هم پوشانی‌ها به صفر برسدگفت:هم پوشانی بیمه تامین اجتماعی با بیمه روستاییان حدود ۲ میلیون و ششصد هزار دفترچه بود که همانطور که در قبل ذکر کردم اعتبار دفترچه‌های بیمه عشایر و روستاییان ۵ ساله است سالی ۵۰۰ هزار رفع هم پوشانی صورت می‌گیرد.

موهبتی افزود:ما نظام استحقاق سنجی را راه اندازی کردیم وتا الان ۶۰۵ بیمارستان دیگر احتیاج به ارائه دفترچه بیمه ندارند و فقط با ارایه کد ملی  به ارایه خدمات می‌پردازند . ارائه این کد ملی باعث می‌شود در صورت هم پوشانی افراد فقط از دفترچه‌ای که قانونی است اجازه استفاده داشته باشند. اما این کامل نیست، چون اولا در بخش بستری از تعداد ۱۹۰ میلیون بار مراجعه به بیمارستان‌ها حدود چهار ونیم میلیون بار مراجعه مربوط به بخش بستری است، اما همین مقدار هم ۵۰ درصد هزینه هارا در برمی گیرد. امیدواریم استحقاق سنجی را وارد بخش سرپایی بکنیم تا در زمان دریافت خدمت کنترل هم پوشانی راداشته باشیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت آی تی و دولت الکترونیک باعث تسهیل در انجام کار‌ها و خدمات دهی به مردم می‌شود تصریح کرد :در صورت ایجاد زیر ساخت آی تی دفترچه بیمه حذف می‌شود، آن‌ زمان چیزی در دست مردم نیست و شهروندان هرکجا که برای دریافت خدمات درمانی بروند از پایگاه جمعیتی استعلام و در آن زمان مشخص می‌شود که آیا چند دفترچه دارد یا خیر.

 


 

ارسال نظر