شناسه خبر : 5027

۷۶ درصد از تبعه خارجی دارای مجوز کار تحت پوشش بیمه هستند

76 درصد از تبعه خارجی دارای مجوز کار تحت پوشش بیمه هستند

در سفر مدیرکل اتباع تامین اجتماعی به گیلان، نشست مشترکی با حضور مدیرکل، معاون بیمه‌ای و جمعی ازروسای شعب و کارشناسان حوزه نامنویسی این استان برگزار شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از میزان ، احمد رضا خزاعی مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی ، اداره کل اتباع را نهادی سه ساله و تازه تاسیس که در شهریور ماه سال ٩٤ تولد یافته معرفی کرد و سه رویکرد پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی، پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور و اجرای توافق نامه‌های دو یا چند جانبه با سایر کشور‌ها را ماموریت اصلی این مجموعه برشمرد.

خزاعی توجه به حقوق بشر را سرلوحه فعالیت اداره کل اتباع قلمداد کرد و اظهار داشت: تعاملات برون سازمانی راهبرد اصلی ما در تحقق اهداف است.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه وزارت کشور متولی اقامت اتباع خارجی است، اذعان داشت: در برنامه کاری این حوزه از سامانه‌های وزارت کشور و امورخارجه بهره می‌بریم.

خزاعی با استناد به ماده ٥ قانون تامین اجتماعی که مقرر می‌دارد اتباع خارجی که در داخل کشور اشتغال دارند باید بیمه شوند، این مهم را مرتبط با مواد ١٢٣ تا ١٢٩ قانون کار دانست وافزود: براساس مفاد مقاوله نامه ١٩سازمان جهانی کار نیز حتی افرادی که در کشور خود از پوشش بیمه‌ای برخوردار هستند باید برای حوادث بیمه شوند.

وی همچنین به وجود یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تبعه خارجی رسمی در کشور اشاره و اظهار داشت: ٣٤٣ هزار نفر ازاین افراد دارای گذرنامه بوده و حدود ٨٠٠ هزار نفر در طرح آمایش بصورت پناهنده در ایران به سر می‌برند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ٩٠ درصد مخاطبین ما را افغان‌ها تشکیل می‌دهند اذعان کرد: این گروه در ١٤ استان کشور مجاز به فعالیت و کار هستند.

خزاعی افزود: وزارت کشوردر سال‌های قبل دارای ١٧٧ دفترکفالت بود، ولی با بسته شدن این مراکز، تعداد صدور کارت‌های پروانه کار نیز کاهش یافته است بگونه‌ای که هم اکنون ٦١ هزار و ۶۶ تبعه خارجی دارای مجوز کار در کشور وجود دارد که از این بین ٧٦ درصد آن‌ها یعنی ٤٦ هزار و ۸۰۵ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی، عملکرد و دامنه تعهداتی تامین اجتماعی را بسیار گسترده دانست و اظهارداشت: یکی ازرویکرد‌های سال‌های اخیر توجه به جذب و پوشش بیمه‌ای اتباع بوده است بگونه‌ای که تنها در ده ماهه لغایت دی امسال از رشدی ٢٤٤ درصدی برخوردار بوده ایم.

خزاعی بزرگترین گروه بیمه پردازان اتباع خارجی را کارگران اجباری دارای کارکرد عادی براساس لیست با ۵۰.۴ درصد دانست و خاطرنشان ساخت: پس از این دسته اتباع ثبت شده ناشی از بازرسی‌های کارگاهی با ۲۰.۴ درصد و زنان خانه دار با ۱۴.۲ درصد قرارداشته و بیمه شدگان مشاغل آزاد با ۹.۳ درصد و افراد مشمول مقاوله نامه با ٤/٤ درصد و بیمه شدگان اختیاری با ١/١ درصد در انتهای این جدول قرار دارند.

خزاعی همچنین تعداد مستمری بگیران خارجی تامین اجتماعی کشور را ٢٥٨٠ نفراعلام و اظهارداشت: عراقی‌ها با ١٣٩٠ نفر و افغانستانی‌ها با ٩٠٣ نفر بالاترین آمار این بخش تعهداتی را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به ماده ٤ قانون تامین اجتماعی و لزوم پوشش‌های بیمه‌ای برای هموطنان مقیم خارج از کشور، اظهار داشت: در حال حاضر ٢٧ کارگزاری فعال درخارج از کشور داریم وتعداد بیمه شدگان ما درسالجاری ٧٣ درصد افزایش داشته است و هم اکنون ٣٢ هزار ایرانی بیمه شده در این گروه داریم.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ٨٤هزار و ۵۱۹ مستمری بگیر تامین اجتماعی درخارج ازکشور از این تعهد استفاده می‌کنند اظهار داشت: استان‌های کردستان، گیلان و مازندران در جذب بیمه اتباع از استان‌های موفق کشور بوده اند.

 

 

 

ارسال نظر