شناسه خبر : 5020

متخصصان اقتصادی در حوزه طرح تحول سلامت باید در فرآیندهای بیمه‌ای مشارکت کنند

متخصصان اقتصادی در حوزه طرح تحول سلامت باید در فرآیندهای بیمه‌ای مشارکت کنند

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مشارکت متخصصان اقتصاد سلامت در حوزه طرح تحول سلامت، در فرایندهای بیمه‌ای، به کارگیری آنها در سازکارهای بیمه‌ای و مدیریت‌های بیمه‌ای می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت ، محمد نعیم امینی فرد ، با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت بسته‌های خدمتی متنوعی را در بطن خود برای چندین هدف طراحی کرده بود گفت: مهمترین هدف کاهش پرداخت از جیب، ایجاد رضایت‌مندی و کاهش عوارض ناشی از عدم درمان به موقع بود که این طرح‌ها در جای خود توفیقات خوبی داشته و رضایت‌مندی قابل توجهی نسبت به طرح تحول سلامت هم در دولت قبل و هم این دولت داشتیم.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه طرح تحول سلامت از طرف دولتمردان آن طور که باید حمایت نشد یعنی دو پروژه مشخص دولت دهم و یازدهم، برجام و طرح تحول سلامت بود که تکلیف برجام که مشخص است اما طرح تحول سلامت مهمترین پروژه اجتماعی دولت بوده که باعث اقبال روز افزون مردم به دولت دهم و استمرار دولت یازدهم بود، اما به نظر می‌رسد که در دولت یازدهم آن میزان توجهی که دولتمردان در دولت دهم داشتند از این طرح دریغ شده، ضمن اینکه معتقد نیستیم این طرح فاقد مشکلات ساختاری است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: اگر قرار است این طرح ادامه پیدا کند باید مورد بازنگری‌های مکرر با توجه به معذورات بودجه‌ای و مقدوراتی که در این دوره به لحاظ زیرساخت‌ها ایجاد شده قرار گیرد. در این چند سال فعالیت‌های زیربنایی عمده‌ای انجام شده به عنوان مثال هزاران خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و هزاران تخت بیمارستانی به عنوان زیرساخت‌های سیستم ارجاع بوده و موفق شدیم که این خدمات را وارد سیکل خدمات بهداشتی درمانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید یک عزم جدی در وزارت بهداشت برای استفاده از زیربناهای ایجاد شده در طی این 5 سال اخیر صورت گیرد گفت: با یک عزم جدی حاکمیتی می‌توانیم تعاریف جدیدتر و بازنگری‌هایی را انجام دهیم که این موضوع می‌تواند به شکل پکیج‌هایی مورد توجه قرار گیرد البته این طرح‌ها باید حتما مورد بازنگری و بررسی دقیق قرار بگیرد و به نحوی نباشد که به بهانه کاهش هزینه‌ها، به صورت روزمره از بسته‌های حمایتی طرح تحول سلامت بکاهیم. البته باید صرفه‌جویی‌های منابع را بر اساس سیستم ارجاع، تعمیق پروژه پرونده الکترونیک سلامت، خرید خدمت از طریق سیستم ارجاع و نهادینه کردن پزشک خانواده انجام دهیم.

وی اظهار داشت: اگر بازنگری‌ها متضمن این اصول یعنی این که خدمات را از طریق سطح‌بندی ارائه دهیم، پرونده سلامت الکترونیک را هر چه زودتر اجرایی کنیم، از طرف دیگر پزشک خانواده را نهادینه کنیم و در نهایت اعتماد عمومی نیروی انسانی را همراه خود داشته باشیم، تمام این موارد وجود داشته باشد اما همکاری شرکای طرح تحول را نداشته باشیم توفیقی پیدا نمی‌کنیم. اگر بازنگری به این معنا باشد، امر درستی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که برای قدرتمند شدن سیستم ارجاع و سطح‌بندی چه راهکاری وجود دارد گفت: مسئولان امر باید بر اساس برنامه ششم تکالیف قانونی که بر عهده دارند را اجرایی کنند و از طرف دیگر سازمان برنامه نیز باید برابر مقتضیات اجرای برنامه ششم، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس نیز باید منابع را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند ضمن اینکه باید بیمه‌ها را همزمان برای اعمال نظارت توانمند کنیم یعنی به جز این راه‌حل دیگری نیست.

امینی فرد افزود: بیشترین مشارکتی که متخصصان اقتصاد سلامت می‌توانند در این طرح داشته باشند این است که در اجرای روش‌های جدید خرید خدمات، ارزیابی سودمندی روش‌های جدیدتر مثل DRG اینکه خرید خدمات راهبردی و خرید خدمات گلوبال انجام شود، همچنین می‌توانند کارآزمایی‌های بالینی را به گونه‌ای ترتیب دهند که اگر هر کدام از این طرح‌ها اجرا شود تا چقدر می‌توان صرفه‌جویی منابع کرد. ضمن اینکه مشارکت این افراد در فرآیندهای بیمه‌ای، به کارگیری آنها در سازکارها و مدیریت‌های بیمه‌ای می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

 


 

ارسال نظر