شناسه خبر : 4978

اینترنت اشیا تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد می‌کند

اینترنت اشیا تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد می‌کند

سال‌هاست خدمات بیمه به شکل سنتی و بدون لحاظ پر ریسک و یا کم ریسک بودن افراد و وسایل ارائه می‌شود که هزینه زیادی به بیمه گذار و بیمه شونده تحمیل می‌کند و هوشمندسازی روند بیمه می‌تواند سطح رضایتمندی را در این صنعت افزایش دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، اینترنت اشیا در صنعت بیمه حضور پررنگی از خود نشان داده و اغلب شرکت‌های بیمه گر اعتقاد دارند اینترنت اشیا تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد.

IOT یا اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها یعنی وصل کردن ابزار و وسیله ها به یکدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم‌افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار کنند.

یکی از مهم ترین منابع هزینه و درآمد شرکت‌های بیمه، مربوط به بخش حمل و نقل و بیمه خودروهاست. مشکل اصلی که در این حوزه وجود دارد، محاسبه هزینه‌هایی است که ممکن است پیش آید. برای محاسبه نرخ حق بیمه پایه، فقط به ویژگی خودرو توجه می شود و عواملی چون رفتار رانندگان، شرایط آب و هوایی و نوع جاده در نظر گرفته نمی شود.

برخی رانندگان بسیار پر خطر رانندگی می‌کنند و معمولا برای بیمه هزینه زیادی ایجاد می‌کنند. اما در مقابل رانندگانی هستند که پر ریسک و پرخطر نیستند و ممکن است سال‌ها بدون تحمیل هیچ هزینه‌ای تحت پوشش بیمه باشند. این در حالی است که هر دو گروه مبلغ یکسانی به عنوان حق بیمه به بیمه‌گذار می‌پردازند و این منصفانه نیست. به نظر می‌رسد بهینه کردن روش‌های سنجش رفتار رانندگان در ارزیابی بهتر ریسک‌ها و تعیین دقیق‌تر حق بیمه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.

از سوی دیگر، بسیاری از مزیت‌های هوشمندسازی بیمه برای مشتریان می‌تواند سبب انتقال آن‌ها به سمت بیمه‌های غیراجباری شود. بر این اساس نمره رفتار رانندگان باید بر مبنای سابقه و رفتار رانندگی آن‌ها و نیز فاکتورهای محیطی مانند آب و هوا تعیین شود. برای نمره دادن به رفتار رانندگان یک وسیله هوشمند کوچک به راننده داده می‌شود تا آن را در خودرو نصب کنند.

این دستگاه دارای سنسورهای حساس برای تعیین سرعت و تعداد ترمزهایی است که در زمان‌های مختلف شرایط جوی به سختی گرفته شده است. در این نوع بیمه‌ها، حق بیمه براساس داده‌های ارسالی که از سوی تجهیزات هوشمند نصب شده در وسیله نقلیه تعیین می‌شود.

با کمک این وسیله‌ها، بیمه کنندگان به بیمه شونده نظارت دارند. آن‌ها بر اساس همان داده‌ها احتمال تصادفات راننده را تخمین زده و پس از آن اقدام به بستن قرارداد می‌کنند. این روش نوین دارای جنبه‌های مفید فراوانی است. رانندگان را به رانندگی بهتر تشویق و فرصتی ایجاد می‌کند که با عدالت بیشتری با آن‌ها برخورد شود. این مدل بر اساس یک منطق ساده استوار است. هر چه رانندگان الگوی رفتاری بهتری داشته باشند حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند. به این افراد عموما «رانندگان ایمن» گفته می شود.

اینترنت اشیا بر بیمه منازل نیز تاثیر دارد. در خانه‌های هوشمند تمام دستگاه‌ها همزمان به یکدیگر و به اینترنت متصل هستند. آن‌ها به سنسورهایی مجهز می‌شوند که به محض ورود سارق به خانه به صدا در می‌آیند و پلیس و صاحبخانه را با خبر می‌کنند. دوربین‌های مدار بسته منازل نیز به صورت تصویری به تلفن‌های هوشمند صاحبخانه متصل می‌شود تا هر رفت و آمد مشکوکی را مدنظر قرار دهد تا از وقوع سرقت جلوگیری به عمل آورد.

همچنین در خانه‌هایی که به مکانیزم نظارت بر مصرف آب مجهز هستند، نشتی کوچک آب هم قابل تشخیص است و در صورت بروز آن، سنسورها به صدا در می‌آیند تا اقدامات لازم صورت بگیرد. علاوه بر نشتی آب، سنسورهای تشخیص دهنده آتش نیز در این خانه‌ها فعال هستند و با حس کردن اولین شعله آتش، آن را به صاحبخانه و آتش نشانی‌های محلی گزارش می‌دهند.

صنعت بیمه به سرعت از مدل سنتی خود فاصله گرفته است. این صنعت در گذشته برای ارزیابی خطرات آینده و قیمت‌گذاری، بر اساس سوابق فعلی و جمعیت شناسی مانند سن جنسیت و مواردی از این دست عمل می‌کرد و تمام اتکای آن‌ها به همین داده‌ها بود که گاهی نیز مورد تحریف قرار می‌گرفت.

بیمه گذاران بیمه‌های عمر به صورت سنتی، حق بیمه فرد را بر اساس سن فرد، تاریخچه پزشکی و عادت‌های مرتبط با سلامت که توسط متقاضی اعلام شده و ممکن است گاهی حقیقت را پنهان کند، اعلام می‌کردند. اما در دنیای مدرن نمی‌توان به شیوه سنتی پیش رفت. اینترنت اشیا در این بین، رهبری یک انقلاب را در صنعت بیمه برعهده گرفته است.

با استفاده از اینترنت اشیا، بیمه گذاران با جمع آوری اطلاعات پزشکی حیاتی مانند سطح قند خون، درجه حرارت و ضربان قلب می توانند میزان سلامت افراد را بسنجند و یک تصویر دقیق از تناسب کلی فرد را در حال و آینده فراهم کنند. اطلاعاتی که بر اساس آن میزان حق بیمه به شکل درستی مشخص می‌شود.

علاوه بر این، داده‌های ارسال شده به ناظر سلامت اینترنت اشیا، این فرصت را به بیمه گذاران می‌دهد تا به بیمه شونده پیشنهاد کنند، با ایجاد تغییرات در شیوه زندگی‌اش، دوران بهتری را بگذراند. بر این اساس می‌توان میزان پرداخت افراد سالم را کاهش داد. بیمه گذاران همچنین می‌توانند بر روند سلامت فرد نظارت کنند که این مورد هم می‌تواند بر نرخ گذاری بیمه‌های عمر تاثیر بگذارد.

مزایای به کار گیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه تنها در افزایش سطح رضایت مشتری خلاصه نمی‌شود و نفع یک سویه را در پیش نمی‌گیرد. این کار به کاهش هزینه‌های شرکت بیمه گر نیز کمک می‌کند. اتوماسیون می‌تواند هزینه روند پرداخت خسارت بیمه را تا 30درصد کاهش دهد و در بسیاری از مواقع این کاهش هزینه به نفع بیمه گذار تمام می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از اینترنت اشیا در بیمه باعث کاهش 25 درصدی حق بیمه خواهد شد. در واقع استفاده از اینترنت اشیا در این صنعت، منجر به صدور بیمه‌های دقیق‌تر و منصفانه‌تر می‌شود. بیمه‌هایی که نه بر اساس تاریخچه بلکه بر اساس شرایط واقعی و متناسب با هر فرد تعیین و محاسبه می‌شود.

 


 

ارسال نظر