شناسه خبر : 4913

همه ساکنان روستایی کردستان بیمه سلامت رایگان دارند

همه ساکنان روستایی کردستان بیمه سلامت رایگان دارند

مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد افراد ساکن در روستاهای این استان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، انور اسماعیلی به تشریح دستاوردهای بیمه سلامت استان در 40 سالگی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در سال 1374 و پس از تصویب قانون بیمه همگانی در مجلس شورای اسلامی، سازمان بیمه خدمات درمانی تاسیس شد و این سازمان در سال 1391 به سازمان بیمه سلامت ایرانیان تغییر یافت.

وی با اشاره به اینکه قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت، آمار دقیقی از تعداد بیمه شدگان استان در دسترس نیست، گفت: در سال 1374حدود 50 هزار نفر بیمه شده در صندوق کارکنان دولت وجود داشت اما هم اکنون حدود یک میلیون و 33 هزار بیمه شده داریم که شامل 70 درصد جمعیت استان است.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان افزود: قبل از سال 1374 تعداد مراکز طرف قرارداد در استان حدود 193مرکز بود که این آمار در سال جاری به 512 مرکز فعال رسیده است و این تعداد بیش از 98 درصد مراکز درمانی فعال استان را در برمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: قبل ازسال 1374 ساکنان روستاهای استان فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بودند در حالیکه هم اکنون در هر سال حدود 100 درصد افراد ساکن روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت استان قرار می گیرند.

اسماعیلی اضافه کرد: درآن زمان هزینه درمانی پرداخت شده در راستای حمایت از بیمه شدگان حدود 6 میلیارد و 500 میلیون ریال بود اما در سال 96 این رقم به چهار هزار میلیارد رسید که به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شده است.

وی گفت: درسال 1374 بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت نبودند اما هم اکنون یک هزار و 500 بیمار خاص این استان به صورت رایگان زیرپوشش قرار گرفته اند و سال گذشته نیز 230 میلیارد ریال هزینه درمانی به این بیماران پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان اضافه کرد: در سال 1374 افراد فاقد بیمه پایه شناسایی نشده بودند اما از سال 1393 با راه‌اندازی صندوق بیمه همگانی سلامت، بیش از 370 هزار نفر در استان زیر پوشش بیمه سلامت بصورت رایگان قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: در گذشته امکان حذف همپوشانی وجود نداشت، امروزه با استقرار سامانه های الکترونیکی از طریق ارتباط بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های بیمه‌گر و سامانه استحقاق سنجی، افراد دارای بیش از یک دفترچه بیمه پایه قابل شناسایی هستند.

اسماعیلی افزود: اداره کل بیمه سلامت کردستان در حال حاضر روزانه 10 میلیارد ریال برای هزینه درمان بیمه شدگان خود به مراکز درمانی سطح استان پرداخت می‌کند.

در استان کردستان بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که بیشترین تعداد مربوط به صندوق بیمه روستایی است.

 

 

ارسال نظر