شرکت‌های بیمه‌ای فقط به فکر تجارت هستند! / شهرداری تهران اصراری به اجرایی شدن بیمه عیوب پنهان ندارد

شرکت‌های بیمه‌ای فقط به فکر تجارت هستند! / شهرداری تهران اصراری  به اجرایی شدن بیمه عیوب پنهان ندارد

یک کارشناس مسکن گفت: تا زمانی که ساختمان‌ها دارای شناسنامه کنترل کیفیت نباشند بیمه‌ها نمی‌توانند وارد این حوزه شوند، زیرا هیچ مرجعی برای تضمین کیفیت ساختمان وجود ندارد.

چابک آنلاین _بهاره تاجرباشی ، "احمدرضا سرحدی" در گفت و گو با چابک آنلاین افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا شرکت‌های بیمه مسئولیت حفاظت از ساختمان‌ها رامی‌پذیرند اما این شرکت‌های بیمه از ابتدای طراحی ساختمان تا انتهای ساخت آن همراه طراح و سازنده هستند و در بخش‌های مختلف نظارت می‌کنند و در آخرمی‌توانند آن ساختمان را تضمین کیفیت کنند و با توجه به قرارداد فی ما بین، ده یا بیست ساله کیفیت ساخت ساختمان را تضمین می‌کنند .

وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند یک اطمینان خاطری برای خریدار ایجاد کند که در این ساختمان تا ده سال اگر بر اثر ساختار ناقص یا ساخت وساز مشکل‌دار، اشکالی به وجود بیاید بیمه آن را جبران می‌کند این بیمه در اکثر کشورهای دنیا متداول است.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: اما در کشور ما همچین بیمه‌ای وجود ندارد و حداکثر بیمه‌ای که هست بیمه مسئولیت مدنی مهندسین بوده است.

سرحدی گفت: یک شرکت بیمه به نظام مهندسی پیشنهاد داده که برای بیمه ساختمان‌ها، آمار سالانه نشست ساختمان‌ها، ریزش ساختمان‌ها براثر ساخت و ساز غیر اصولی و ریزش گود برداری را برآورد کنند تا بتوانند یک متوسطی از این حوادث داشته باشند و تشخیص بدهند با چه قیمتی می‌توانند کل ساختمان‌هایی که با نظارت نظام مهندسی ساخته می‌شوند را پوشش دهند، اما این کا‌ر‌ها هیچکدام ناظر بر ارتقای کیفیت نیست.

وی اظهارکرد: در سازمان نظام مهندسی یک مقدماتی به نام شناسنامه ساختمان فراهم شده و  قرار بود که اجرایی شود، اما متاسفانه باز به دلیل عدم هماهنگی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارتخانه اجرایی نشد. شناسنامه ساختمان می‌تواند یک مقدمه و پایه خوبی برای ورود بیمه‌ها به حوزه ساختمان باشد تا بیمه‌گزار بتواند به استناد آن ریسک ساختمان را پوشش دهد.

این کارشناس مسکن افزود: شناسنامه ساختمان ابعاد مختلفی دارد، طراح، سازنده و ناظر را مشخص می‌کند، مشخصات فنی و نوع مصالح که درجه 1 یا 2 یا 3 هستند، درآن درج می‌شود همه این مشخصات در این دفترچه‌ها وجود خواهد داشت وقرار بر این بود که اجباری شود و شهرداری برای صدور پایان کار این دفترچه‌ها را حتما ضروری بداند.

سرحدی گفت: یک پیش نیاز شناسنامه‌های ساختمان این بود که حتما باید مجری سازنده داشته باشد تا بتواند شناسنامه ساختمان را بگیرد، درحال حاضر بعضی ساختمان‌ها پول شناسنامه ساختمان را از مالکان می‌گیرند اما عملا شناسنامه فنی به آنها نمی‌دهند.

وی، تاکید کرد: شرکت‌های بیمه‌ای فقط به فکر تجارت هستند و  باید دید بیمه‌ای که شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند چه نفعی برای عموم مردم دارد، یعنی اینکه خریدار وقتی همه سرمایه زندگی خود را یک خانه می‌خرد اطمینان داشته باشد که ساختمان دارای کیفیت است اما متاسفانه ساختمان با این همه هزینه سنگین، هیچ تضمین و بیمه‌ای ندارد.

این کارشناس حوزه مسکن خاطر نشان کرد: هزینه بیمه باعث افزایش قیمت ساختمان‌ها می‌شود و شهرداری هم درحال حاضر ترجیح می‌دهد که قیمت خانه‌ها افزایش نیابد وتمام این مسائل باعث شده که بیمه عیوب پنهان در ایران اجرایی نشود.

به گفته وی، هر زمان قرار به اجرایی شدن این قانون شد، آن وقت باید به سراغ شرکت‌های بیمه رفت که باید چه چیزی را پوشش دهند اما اصل قضیه هنوز جا نیفتاده و مالکین و سازنده ها زیر بار این مسئولیت نمی‌روند شهرداری  تهران هم اصراری به اینکار ندارد، اما سازمان نظام مهندسی از بیمه ساختمان استقبال می‌کند زیرا به هرحال می‌خواهد محصولی که به اسم  یک مهندس ساخته می‌شود حداقل یک گارانتی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر