شناسه خبر : 4846

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران :

تامین اجتماعی برای در نظر گرفتن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی تعلل می‌کند

تامین اجتماعی برای در نظر گرفتن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی تعلل می‌کند

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت که از ابتدای امسال سازمان تامین اجتماعی هیچ سهیمه‌ بیمه‌‌ای برای کارگران ساختمانی این استان درنظر نگرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا ، محمد باقری، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید هرچه سریعتر سهمیه ۴۲ هزار نفری که از سامانه بیمه کارگران ساختمانی حذف شده‌اند را به کارگران ساختمانی واقعی اختصاص دهد، گفت: از ابتدای امسال سازمان تامین اجتماعی هیچ سهیمه‌ بیمه‌‌ای برای کارگران ساختمانی این استان درنظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانیم که در نهایت سهمیه بیمه کارگران استان تهران به کارگران سایراستان‌ها اختصاص داده شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی چند سال است که بر سر قضیه بیمه کارگران ساختمانی ما را بازی می‌دهد و با طرح مسائل حاشیه‌ای اذهان را از موضوعات اصلی منحرف می‌کند.

باقری با بیان اینکه در کل کشور حدود ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی متقاضی بهره‌مندی از خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تاکنون بیمه شده‌اند و الباقی هم باید بیمه شوند. در نتیجه اگر این ۱۰۰ هزار نفر هم بیمه شوند، تعداد کل بیمه‌شدگان به حدود ۱ میلیون نفر می‌رسد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه نه سازمان تامین اجتماعی و نه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اعتراضات انجمن‌های صنفی در این مورد پاسخی نمی‌دهند، گفت: حول این موضوع نمایندگانی را به دیدار وزرای کار و مرحوم نوربخش فرستاده بودیم؛ اما همچنان کارگرانی وجود دارند که با وجودِ حذف سهمیه افراد غیرمرتبط، جایگزین نشده‌اند.

وی با بیان اینکه زودتر از اینها باید ساختاری ترتیب داده می‌شد تا عده‌‌ای از بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده نکنند، گفت: بنگاه‌‌داران، طلا فروشان و... با دریافت کارت مهارت فنی به راحتی از مزایای بیمه کارگران ساختمانی استفاده کردند. البته بی‌حساب و کتاب عمل کردن در این حوزه تنها تقصیر سازمان تامین اجتماعی نیست و سازمان فنی و حرفه‌ای و مجلس شورای اسلامی هم در این مورد مسئولیت دارند.

باقری افزود: نمایندگان کارگران در مجلس طرحی را ارائه دادند که بر مبنای آن تمام افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی به نحوی سوءاستفاده کردند، مجازات شوند. در این طرح قرار بود که تمام این افراد جریمه شوند اما در نهایت شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و اجازه تصویبش را نداد.

وی با اشاره به قانون بیمه کارگران ساختمانی که براساس آن ۷ درصد حق بیمه را کارگر پرداخت می‌کند و ۲۰ درصد سهم کارفرما از محل صدور پروانه ساختمان تامین می‌شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال‌های ابتدایی وضع قانون از محل این ۲۰ درصد، میلیاردها تومان منابع داشت؛ اما احدی را بیمه نکرد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، افزود: در حال حاضر در تامین سهم کارفرما از محل پروانه مشکل وجود دارد؛ چراکه صنعت ساختمان دچار رکود است. می‌خواهم بگویم که از همان ابتدا در این حوزه مشکلی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: با این حال مسئولان سازمان به گونه‌ای در مورد کاهش منابع بیمه کردن کارگران ساختمانی صحبت می‌کنند که انگار از همان روز اول ریالی از این بابت به آنها پرداخت نشده است.

 


 

ارسال نظر