شناسه خبر : 4744

رویداد‌هایی که باعث تحولات صنعت بیمه در سال جاری شد

رویداد‌هایی که باعث تحولات صنعت بیمه در سال جاری شد

صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران در حالی ماههای پایانی سال ۹۷ را پشت سر می گذارد که مرور آمار شش ماهه نخست سال ۹۷ نشان می دهد، حجم حق بیمه‌های تولیدی صنعت با ۲۵.۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸۳.۳ هزارمیلیارد ریال رسید.

به گزارش چابک آنلاین ، از این میزان ۳۶.۳ درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و 20.9 درصد از حق‌بیمه های تولیدی مرتبط با بیمه درمان است و سهم بیمه زندگی نیز به ۱۴.۸ درصد از پرتفوی حق‌بیمه تولیدی بازار رسید.

شرکت‌های بیمه در این بازه زمانی در حدود ۱۰۸.۷ هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال قبل، معادل ۲۳.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. ۶۶.۶ درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد که جایگاه ویژه و اهمیت شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای را نشان می دهد.

نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت ۵۹.۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ واحد کاهش نشان ‌داد.

در کنار تلاش های صنعت بیمه برای پوشش بیمه‌ای بیمه‌گذاران و روند صعودی افزایش حق‌بیمه و خسارت پرداختی در بازه مورد بررسی، وقایع و اتفاقات مهمی نیز در سال 97 تا کنون رخ داده که نگاهی بدان‌ها خالی از لطف نیست و چه بسا می‌تواند برای ترسیم و تدوین چشم‌انداز شرکت‌های بیمه فراروی آنها باشد که در ذیل به آنها اشاره می‌گردد.

انتصاب رئیس کل بیمه مرکزی و تحولات پیش رو

بدون شک  تغییر رئیس کل بیمه مرکزی از اتفاقات مهم سال 97 است که در اواخر خرداد ماه صورت گرفت به طوری‌که با رفتن عبدالناصر همتی و پیوستن به بانک مرکزی، دکتر غلامرضا سلیمانی جایگزین ایشان شد.

خوب است بدانیم  که دکتر همتی با اتکاء به سابقه چندین ساله خود در صنعت‌بیمه توانست ثبات و ارامش را در صنعت جاری کند و به دنبال آن انتخاب دکتر سلیمانی با سوابق متعدد اجرائی و مالی تکمیل کننده این روند خواهد بود.

خروج ترامپ از برجام و صنعت بیمه

از اتفاقات دیگر سال 97 می توان به خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد .

این خروج سبب گردید برخی قراردادهای بیمه گران با خارج دچار ابهام شود که البته به دنبال هوشمندی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، با وجود صندوق تحریم  بر توزیع مناسب ریسک در داخل  کشور تاکید شده است.

البته یکی از ملزومات نگهداری ریسک در داخل کشور به دلیل عدم انتقال آن به خارج، ناشی از تحریم‌های موجود با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ایجاد کمیته‌های تحریم در شرکت‌های بیمه است که به نظر می‌رسد بیمه گران باید این مهم را دستور کار قرار دهند.

افزایش قیمت دلار و تاثیر بر روند کاری شرکتهای بیمه

از دیگر اثرات اعمال تحریم‌های جدید، افزایش ناگهانی قیمت دلار بود که بدون شک به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد شرکت‌های بیمه تاثیر داشت که در همین راستا اغلب شرکت‌های بیمه طی اطلاعیه ای از بیمه‌گذاران خود درخواست کردند تا به  افزایش سرمایه بیمه رشته‌های بیمه‌ای به خصوص بدنه اتومبیل اقدام کنند.

شرکت‌های بیمه در اقدامی مناسب به بیمه‌گزاران خود اعلام کردند که با توجه به نوسانات قیمت خودرو و ضرورت و اهمیت به روزرسانی قیمت خودروهای بیمه شده و دریافت الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه توسط دارندگان این خودروها، توصیه می‌شود به‌منظور جلوگیری از کاهش خسارت متعلقه در صورت بروز حوادث تحت پوشش  نسبت به افزایش سرمایه بیمه‌نامه خود اقدام کنند.

ظهور 10  استارت اپ جدید و استحکام قدیمی ها

شاید بتوان گفت از مهمترین اتفاقات امیدوار کننده سال 97 در صنعت بیمه ظهور استارت‌آپ‌های جدید بیمه‌ای و اهتمام شرکت‌های بیمه برای ارتباط با اینشورتک‌ها بود که در قالب قراردادهای جدید بیمه‌گران با این کسب و کارهای نوپا خود را نشان داد .

مسلما این تعامل سازنده برگ برنده صنعت بیمه در تحول گرائی در سال‌های آتی خواهد بود.

برگزاری همایش بیمه و توسعه با محور آی‌تی و تقویت اینشورتک ها می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد که صنعت بیمه کشور عزم خود را برای تحول در خدمت رسانی به بیمه‌گذاران از طریق اینشورتک‌ها جزم کرده و این تحول در ساختار بیمه نویدی است که طی سالهای آینده شاهد تغییرات مطلوبی در حوزه خدمت رسانی و ارائه خدمات بهینه به مشتریان باشیم.

از اتفاقات مطلوب این حوزه می‌توان به خبر رئیس کل محترم بیمه مرکزی مبنی بر تدوین مقررات استارت‌آپ‌های بیمه‌ای و نظارت بر عملکرد آنها  اشاره کرد.

تعاملات بهینه بیمه مرکزی با معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری در قالب تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک در جهت سیاست های توسعه اقتصاد دانش بنیان برگ تاییدی بر این اقدامات است.

گفتنی است، تا کنون در سطح کشور ۱۰ استارت‌آپ بیمه‌ای وجود دارد که  بیمه مرکزی در حال تنظیم مقررات برای آنها می‌باشد، چرا که نهاد نظارتی تاکید داشته این استارت‌آپ ها باید ثبت شوند تا از نظر صلاحیت فنی و بیمه‌ای بررسی گردند.

بر این اساس گام موثر و به موقع بیمه مرکزی در این جهت می تواند در انتظام بخشی به فعالیت استارت‌آپ ها کمک شایانی داشته باشد.

پرداخت 200میلیارد تومان خسارت به زلزله زدگان

اگر چه سال جاری به لحاظ وقوع حوادث طبیعی تا اندازه‌ای سال آرامی بود اما شرکت‌های بیمه همچنان در حال پرداخت خسارات حادثه دیدگان سال 96 بودند مانند آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه و خسارت کشتی سانچی.

به طوریکه طبق اعلام سندیکای بیمه گران ایران از سوی صنعت بیمه رقمی بالغ بر  ۲۰۰ میلیارد تومان تا کنون خسارت به زلزله زدگان کرمانشاه پرداخت شد که البته این خسارت پرداختی در کنار فعالیت‌های خیرخواهانه بیمه گران در جهت انجام تعهدات اجتماعی قرار گرفت مانند اختصاص هزینه چاپ سررسید به بازسازی مناطق محروم.

تاکید بیمه گران بر توسعه و ارتقاء بیمه های زندگی

سمینار تخصصی توسعه بیمه‌های زندگی نیز در سال 97 برگزار شد که این امر نشان می‌دهد صنعت بیمه همچنان در توسعه بیمه‌های زندگی دارای ظرفیت‌های مغفولی است .

در  سمینار تخصصی توسعه بیمه های زندگی ، شرکت‌های بیمه بر این امر تاکید کردند که برخی آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه ۶۸ مربوط به بیمه‌های زندگی و مستمری نیاز به بازنگری دارد ضمن اینکه باید یک برنامه جامع بیمه‌های زندگی برای همه شرکت‌ها تدوین شود.

آمارها نیز بیانگر آن است که اگر چه رشد بیمه‌های زندگی در سالهای اخیر روند افزایشی داشته اما همچنان این رشته نیازمند بازنگری و بازبینی است.

روند خصوصی سازی در سال 97 /  ثبت نام یک شرکت بیمه در فرابورس

در سال 97 نیز بنابر سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی خصوصی سازی سهام دولتی شرکت‌های بیمه در دستور کار قرار گرفت.

در اواخر سال 96 سهام دولتی بیمه آسیا به بخش خصوصی واگذار شد و بنابر آن قرار گرفت که سهام دولتی بیمه های البرز و اتکائی امین نیز عرضه شود که همچنان در صف عرضه و در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، سال 97 شاهد ورود شرکت بیمه معلم به فرابورس نیز بود که با ثبت نام این شرکت در کدال روند حرکت بیست ساله این شرکت بیمه ای وارد مسیر تازه ای شد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس

در فروردین ماه سال 97 بود که رسانه ها خبر دادند  بیمه‌ها در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از مالیات معاف می شوند.

این مساله خبر خوشی برای صنعت بیمه است چرا که حذف عوارض تحمیلی و همچنین حذف مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند سبب گردد ، بیمه‌نامه با قیمت معقول‌تری به دست مصرف کننده برسد.

به زعم کارشناسان صنعت بیمه  در ایران در حالی روی بیمه شخص ثالث عوارض وضع می‌کند که جزو خدمات مفید برای جامعه است و حتی برای توسعه آن در کشور باید در این بخش یارانه بپردازد.

لازم بذکر است، بیمه شخص ثالث در شرایطی در صدر فهرست رشته‌های زیانده صنعت بیمه قرار دارد که حدود 30 درصد از حق‌بیمه دریافتی از آن بابت عوارض و مالیات از دست می‌رود تا صرف امور حاکمیتی همچون امداد رسانی به مصدومان و کاهش سوانح جاده‌ای شود.

حذف مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه در صورت تحقق می‌تواند خبر خوشی برای بیمه‌گران باشد.

تغییر اساس‌نامه شرکت‌های بیمه در تطابق آیین نامه حاکمیت شرکتی

در اواخر سال 96 بود که با ابلاغ رئیس کل وقت اساس‌نامه نمونه شرکت‌های بیمه با توافق سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی در چارچوب آیین نامه حاکمیت شرکتی ابلاغ شد و عنوان شد که شرکت‌های بیمه حداکثر شش ماه فرصت دارند که اساس‌نامه را به تصویب مجامع خود برسانند.

در سال 97 بسیاری از شرکت‌های بیمه در مجامع اساس‌نامه جدید را تصویب و به اجرا در‌آوردند.

این اقدام گامی موثر در پیاده سازی فرایند حاکمیت شرکتی در جهت اجرای شفافیت در صنعت بیمه محسوب می‌شود.

با توجه به آنچه گذشت باید عنوان کرد که رویدادهای مشروح فوق می‌تواند هر کدام از سوی صنعت بیمه برای تدوین سند چشم انداز و نقشه راه در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 


 

ارسال نظر