شناسه خبر : 4693

پرداخت خسارت خرماکاران توسط صندوق بیمه کشاورزی قسطی شد/خسارت سال آینده هم از روی خسارت پرداختی امسال کسر می‌شود!

پرداخت خسارت خرماکاران توسط صندوق بیمه کشاورزی قسطی شد/خسارت سال آینده هم از روی خسارت پرداختی امسال کسر می‌شود!

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، بزرگ ترین مشکل تولید کنندگان خرما با صندوق بیمه کشاورزی را، در اقساطی پرداخت کردن و کسر حق بیمه سال آینده از روی خسارت پرداختی دانست.

چابک آنلاین_ بهاره تاجر باشی ، "مقداد تکلوزاده"درگفت وگو با چابک آنلاین ،بیمه محصولات کشاورزی را یک چالش بزرگ در کشور برشمرد زیرا به گفته او در این زمینه یک بیمه نامه واقعی و تجاری وجود ندارد.

وی، افزود: مبلغ حق بیمه‌ای که به ازای هر درخت از بیمه گذار دریافت می‌شود بسیار ناچیز بوده و در نهایت خسارتی که هم که به ازای هر درخت خرما پرداخت می‌شود، قیمت واقعی نیست و خسارت وارده به کشاورز را پوشش نمی‌دهد.

دبیرانجمن ملی خرمای ایران رفع این چالش درحوزه محصولات کشاورزی را منوط به حرکت به سمت واقعی تر شدن نرخ بیمه محصولات کشاورزی دانست.

تکلوزاده از طرح انجمن ملی خرما برای  واقعی تر شدن نرخ حق بیمه محصولات کشاورزی خبرداد و افزود که در این طرح، مبلغ حق بیمه ضرر و زیان کشاورزان را کمتر کرده و منافع شرکت های بیمه‌ای  هم تامین خواهد شد و در نهایت هم  تمایل بیشتری از ناحیه کشاورزان برای  بیمه کردن محصولات کشاورزان به وجود خواهد آمد.

وی، پیشنهاد داد تا علاوه بر صندوق بیمه کشاورزی ، شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی بیمه‌ای هم وارد مذاکره با فعالان انجمن ملی خرما شوند تا امکان توافق جمعی در بیمه کردن محصولات کشاورزی فراهم شود.

تکلوزاده با بیان اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز، صندوق بیمه کشاروزی تغییری در نرخ حق بیمه‌ها و تعرفه  نداده افزود: در حال حاضر، شرایط پرداخت خسارت به مراتب سخت‌تر شده و خسارت وارده به تولید کنندگان خرما به صورت اقساط پرداخت می‌شود و جالب تر اینکه حق بیمه سال آینده را نیز از خسارت کم می کنند.!

رییس انجمن ملی خرما گفت :میزان غرامت پرداختی با خسارت وارده مطابقت ندارد، مشکل بزرگ کشاورزان اقساطی بودن پرداخت خسارت است که در سه قسط پرداخت می‌شود به عنوان نمونه، اگر خسارت در مهرماه رخ داده، صندوق یک قسط را در اسفند، یک قسط را در اردیبهشت و یک قسط را در خرداد ماه سال بعد پرداخت می‌کند که با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها و کسر حق بیمه سال آینده، مبلغ پرداخت شده به کشاورز بسیار ناچیز است.

وی، اضافه کرد: انجمن ملی ایران در نظر دارد با صندوق بیمه کشاورزی به توافق برسد که حق بیمه سال آینده از خسارت کسر نشده و مبلغ غرامت پرداختی به صورت نقدی پرداخت شود از آنطرف هم حق بیمه واقعی از کشاورزان دریافت شود.

 


 

ارسال نظر