شناسه خبر : 4691

میزان پرداخت حق بیمه های اجتماعی در چین بر اساس مناطق فقیرنشین مشخص شده است

میزان پرداخت حق بیمه های اجتماعی در چین بر اساس مناطق فقیرنشین مشخص شده است

یکی از نقاط قوت بیمه بازنشستگی روستایی در چین، استقبال زیاد روستائیان از این بیمه است آن هم علی رغم وجود عمرکوتاه آن؛ بنابر نظر کارشناسان این نقطه قوت از اعتماد بالای روستائیان چینی به دولت این کشور نشأت می گیرد.

به گزارش چابک آنلاین ، در آخرین جلسه از مجموعه جلسات توسعه روستایی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برگزار می شود، محمدرضا واعظ مهدوی به بحث از اهمیت این جلسات پرداخت و با بیان اینکه یکی از دست آوردهای برگزاری جلسات توسعه روستایی درک این مسئله بود که توسعه روستایی لزوماٌ با تمرکز بر بخش کشاورزی حاصل نمی شود گفت: باید دیگر ظرفیت های روستایی از قبیل اقتصاد روستایی، گردشگری و ظرفیت های دانش بنیان را نیز مد نظر قرار داد.

تقسیم بندی روستاها به گونه های مختلف از لحاظ ماهوی از دیگر نکات مهم مطرح شده در جلسات توسعه روستای است که واعظ مهدوی با اشاره به آن گفت: گوناگونی و تفاوت های ماهوی روستاها با یکدیگر منتهی به این می شود که ما نیز راهبردها و مواجهه های مختلفی را به عنوان سیاست و خط مشی برای توسعه آنها در نظر بگیریم.

بعد از صحبت های مدیر عامل صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر، احمد نبی زاده، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارشک، به ارائه گزارشی با عنوان «اثر برنامه بیمه بازنشستگی اجتماعی جدید روستایی روی تقسیم به کار و بازنشستگی در چین» پرداخت.

گزارش مذکور به طرح جدید پرداخت بیمه روستائیان در کشور چین می پردازد که از سال 2009 اجرایی شد و فقط شامل خدمت پرداخت مستمری است. بنابر گزارش احمد نبی زاده این طرح با هدف بیمه کردن اهالی روستا و شهروندان کم درآمد فاقد بیمه صورت گرفته است.

این گزارش حکایت از این دارد از زمانی که این بیمه برای استفاده روستائیان و افراد کم درآمد ارائه شده است، تمایل روستائیان برای مشارکت در این طرح بیشتر از شهرنشینان بوده است.

احمد نبی زاده با بیان اینکه در این طرح نرخ حداقلی مشارکت دولت 80 درصد است که برای استان های فقیرنشین تا 90 درصد هم رشد می کند توضیح داد: این بیمه 5 سطح دارد که از 100 تا 500 یوان پرداخت مستمری در سال برای استان های غربی و تا 1000 یوان هم برای استان های شرقی را شامل می شود.

نبی زاده با تاکید بر اینکه این بیمه شامل افراد بالای 60 سال به عنوان سرپرست خانوار و 55 سال برای زنان می شود با اشاره به این گزارش گفت: از زمان اجرایی شدن این طرح، جمعیت زنان تمایل بیشتری برای عضویت در آن نشان داده اند چون تاثیر بسزایی در زندگی آنها داشته و دارد.

طبق این گزارش افراد بالای 60 سال برای عضویت در این بیمه استقبال بیشتری نشان داده اند.

نبی زاده در این گزارش به یکی از نتایج مهم به دست آماده در این طرح یعنی اثر اجرای این طرح روی تمایل افراد به کار بیشتر اشاره کرد و گفت: در بررسی نسبت بیمه و تمایل افراد به کار، طبق آمار ارائه شده تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه تمایل افراد به کار بیشتر را کمتر می کند.

احمد نبی زاده در انتها با قیاس بیمه بازنشستگی اجتماعی جدید روستایی در چین و بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در ایران گفت: یکی از نکات خوب این طرح در چین این است که آنها بر اساس مناطق فقیرنشین میزان پرداخت بیمه خود را مشخص کرده اند که این موضوع می تواند الگوی خوبی برای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هم باشد.

یکی از نقاط قوت این بیمه استقبال زیاد روستائیان در چین از این بیمه است آن هم با وجود عمرکوتاه آن که بنابر نظر کارشناسان این نقطه قوت از اعتماد روستائیان چینی به دولت این کشور نشأت می گیرد.

 


 

ارسال نظر