شناسه خبر : 4675

۴۲ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند

42 میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند

سازمان تامین اجتماعی یک نهاد بیمه گر عمومی غیردولتی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد وحقوق بگیر به صورت اجباری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد به صورت اختیاری است و هم اکنون نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش حمایت های این سازمان قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از عصر اقتصاد ، یازدهم آذرماه لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در هیات دولت تصویب شد. ثبات اقتصادی، مهارتورم، صیانت از تولیدو اشتغال، مقابله باتحریم‌ها، تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی از رویکردهای اصلی در بودجه98 به شمار می روند.

 در بودجه ۹۸ مانند بودجه سال گذشته تعیین شد که منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت واریز شود. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است،  تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد ( ٢٨ ) و ( ٢٩ ) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳ و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز و طبق قانون تأمین اجتماعی این منابع را هزینه کند .
 
تامین اجتماعی فصل فراموش شده بودجه 98
در این خصوص علیرضا امیر پور، کارشناس حوزه تامین اجتماعی معتقد است که در بودجه سال 98 مانند بودجه سنواتی سال قبل به طور شایسته به مقوله حساس تامین اجتماعی پرداخته نشده است .
وی افزود: به اعتقاد مسئولان نظام، چالش صندوق های بازنشستگی و به ویژه سازمان تامین اجتماعی یکی از ابر چالش های کشور است که در صحبت های مقامات ارشد نظام مانند رئیس جمهور و روسای قوا این ابر چالش ها مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ بنابراین در بودجه 98 راه های برون رفت تامین اجتماعی از بحران مورد توجه قرار نگرفته است .
کارشناس حوزه تامین اجتماعی تصریح کرد: ابتدا باید میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت مشخص و نحوه پرداخت آن تعیین تکلیف شود.
وی افزود: طبق مصوبه سال گذشته دولت موکلف شد که مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از طریق امتیازات مالکانه ، تامین خوراک انرژی و واگذاری پروژه ها و طرح های تملک دارایی سرمایه به سازمان پرداخت کند که تاکنون گزارش جامعی در این خصوص ارائه نشده است و حال این سوال مطرح است که دولت چگونه توانسته بند (2) الحاقی بودجه 97 کشور را محقق کند.
این کارشناس حوزه تامین اجتماعی اظهارکرد: میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از دیدگاه صاحب نظران و فعالان سازمان تامین اجتماعی از 180 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است، این درحالی است که سازمان برنامه و بودجه و سازمان حسابرسی میزان این بدهی را رقم کمتری می دانندکه ابتدا باید میزان بدهی مشخص شده و سپس برای پرداخت آن اقدام شود .
امیر پور خاطر نشان کرد : واریز سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه از بندهای دیگر لایحه بودجه 98 است که این امر با مخالفت جدی صاحب نظران، فعالان کارگری و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت .
 وی افزود : سال گذشته به اصرار وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی این مصوبه در لایحه بودجه 97 گنجانده شد . سازمان برنامه طی سال های متوالی تاییدکرده بود که تامین اجتماعی بیش از مقدار پیش بینی شده سهم درمان را پرداخت کرده  است و این تبصره به اصرار وزیر سابق در بودجه سال قبل گنجانده شد.
امیر پور بیان کرد : طبق بودجه 98 باید پول ها از سازمان تامین اجتماعی به خزانه واریز و سپس در حوزه درمان هزینه شود که این روش کاری عبس و بیهوده است .
این کارشناس حوزه تامین اجتماعی گفت : سازمان تامین اجتماعی نهاد عمومی غیر دولتی و منابع آن حق الناس است و این تبصره باید با عنایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از لایحه بودجه 98 حذف شود .
به گفته امیر پور، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر حذف حق بیمه پیمانکاران و حذف ماده 41 قانون کار هستند که این اقدام منافع بیمه شدگان وکارفرمایان را به مخاطره خواهد انداخت.
وی ادامه داد : حذف قوانین تامین اجتماعی به شرکای اجتماعی و صاحبان اصلی آنها ( بیمه شدگان ، بازنشستگان و کارفرمایان ) ضربه خواهد زد .
کارشناس حوزه تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی از مقوله های مهم حکمرانی در دنیاست ، خاطرنشان کرد : نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید  به دور از شعار های عوام پسندانه در جهت حفظ حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی گام برداشته تا معیشت و آینده آنها تضمین شود.
وی در خصوص واریز سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه ، اظهار کرد : طبق نظر مکتوب سازمان برنامه و بودجه این سازمان بیش از مقدار پیش بینی شده از منابع خود را صرف درمان بیمه شدگان و کارفرمایان کرده است و نباید بودجه آن کاسته و به خزانه واریز شود .
امیرپور ادامه داد: دولت باید با تقویت هیات نظارت شامل نهادهای نظارتی رئیس جمهور ، سازمان بازرسی کل کشور با ارائه تذکرات از تخلفات در سازمان تامین اجتماعی جلوگیری کنند.
وی گفت : برنامه های دولت در بودجه 98 در خصوص سازمان تامین اجتماعی اجرایی وکاربردی نیست . در بودجه 98 برخی تبصره ها حالت اختیار به دولت داده است که نیازمند تکلیف بوده تا گام های اساسی برداشته شود.
کارشناس حوزه تامین اجتماعی در خصوص وضعیت سازمان تامین اجتماعی یاد آورشد : سازمان تامین اجتماعی با چالش های متعددی روبه رو است که مهم ترین آن منابع و مصارف است که خوشبختانه از نقطه سربه سری عبور نکرده است و با توجه به بحران موجود به مرحله ورشکستگی نرسیده است .
وی افزود : دولت به عنوان شرکای اصلی سازمان تامین اجتماعی اجازه ورشکستگی به این سازمان را نمی دهد زیرا در صورت ورشکستگی این سازمان بیش از 42 میلیون جمعیت تحت پوشش با مشکل روبه رو می شوند.
گفتنی است چندی پیش به گزارش  روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سرپرست معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود که با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و به استناد احکام برنامه ششم توسعه بازپرداخت بخشی از مطالبات این سازمان در پیش نویس بودجه ۹۸ کل کشور منظور شده است.
به گفته وی، برای اولین بار در بودجه سال آینده کشور ردیف مستقل بودجه ای بر اساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی برای پرداخت سهم 3 درصدی دولت از حق بیمه تأمین اجتماعی ایجاد شده است؛ بنابراین پیگیری این موضوع با تشکیل کمیته مشترکی بین سازمان تأمین اجتماعی و دولت محقق شد و معاونت اقتصادی به عنوان نماینده سازمان تأمین اجتماعی در کمیته یاد شده پیگیری های فراوانی برای به ثمر رساندن این مهم داشته است.
بر اساس ماده 28 قانون تأمین اجتماعی دولت باید حق بیمه سهم خود را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد که با پیگیری های متعدد مقرر شد از سال 98 این مهم در بودجه سالانه کل کشور در قالب ردیفی مستقل منظور شود.
اکبر شوکت، فعال کارگری و عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: در لایحه بودجه ۹۸ بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی دیده نشده و این لایحه کارگران را لگدکوب کرده است.
وی افزود: متاسفانه دولت حتی همان بدهی‌های جاری سالانه خود را که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است ،پرداخت نکرده است. در لایحه بودجه ۹۸ حتی ندیده‌ایم که بدهی سالانه جاری دولت نیز لحاظ شود.

 


 

ارسال نظر