شناسه خبر : 4657

بخشی از یارانه‌های کتاب به بیمه کتابفروشان اختصاص پیدا می‌کند

بخشی از یارانه‌های کتاب به بیمه کتابفروشان اختصاص پیدا می‌کند

نشست هم‌اندیشی با دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی در مورد بررسی بیمه کتابفروشان برگزار و پیشنهاد شد بخشی از یارانه‌های کتاب به بیمه کتابفروشان اختصاص یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم ، نشست هم اندیشی بررسی بیمه کتابفروشان با حضور شایسته شریعتمداری، معاون دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا مشاور اجرایی موسسه خانه کتاب، محمدحسین قشقایی رئیس گروه مطالعات اداره کل کارفرمایان و سازمان‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی، مژگان بهداروند کارشناس ارشد گروه مطالعات سازمان تامین اجتماعی، علی حاجی‌تقی مدیر کتابفروشی ارمغان طوبی، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، اردشیر بهجت مدیر کتابفروشی بهجت، محسن بهشتیان؛ مدیر کتابفروشی لارستان، علی اسماعیلی؛ مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «خوشه»، فرشته سنگری مدیر کتابفروشی افرا کتاب در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسینی‌پور با اشاره به دغدغه‌هایی که در حوزه کتابفروشان مطرح است،گفت: با توجه به این دغدغه‌ها، در برنامه ششم توسعه برای تعرفه آب، برق و گاز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که آیین نامه اجرایی آن برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده است. این حمایت‌ها برای آن است که این پاتوق‌های فرهنگی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

وی بیان کرد: موضوع تامین اجتماعی و معافیت‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا کتابفروشان در جلسات مشترکی که برگزار می‌شود مطرح می‌کنند. همچنین، عدم اطلاع رسانی قوانین تصویب شده از سوی سازمان تامین اجتماعی به کتابفروشان بخشی از مشکلات آنها است. به دلیل ارتباط مستمر کتابفروشان با خانه کتاب می‌توانیم بخش نامه‌های مربوط به صنف کتابفروشان را در سایت درج کنیم تا کتابفروشان و ناشران در جریان آخرین تغییرات قرار بگیرند. تمام تلاش ما این است که مشکلات کتابفروشان از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دولت با تصویب قانون حل شود.

در ادامه این نشست، شایسته شریعتمداری گفت: سازمان تامین اجتماعی باید به سمت مخاطبان برود و برای تحقق این هدف واحد معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. هرچند هدف سازمان حل مشکلات صنف‌های مختلف است اما رسیدن به این هدف با شرایط اقتصادی دوران کنونی و با عضویت حدود 42 میلیون نفر زیر پوشش سازمان، کار بسیار سختی است.

وی با بیان اینکه همه صندوق­های بیمه­‌گر در سراسر دنیا مشکلات عدیده‌­ای دارند، گفت: این صندوق‌ها سعی می­‌کنند با تصویب قوانین، مشکلات را حل کنند. بخش معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را برای کمک به فرهنگ جامعه انجام می­‌دهد.

در ادامه، محمدحسین قشقایی عنوان کرد: در شرایط کنونی که سازمان تامین اجتماعی به بانک­ها بدهکار است، نمی‌تواند از عهده کمک به کتابفروشان بر بیاید. معافیت بیمه‌­ای برای این قشر فرهنگی به دلیل اینکه باید در چارچوب قانون باشد بدون تصویب قابلیت اجرایی از سوی سازمان تامین اجتماعی را ندارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم برای حل مطالبات کتابفروشان از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت کار پیگیری شود. سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که با سازمان مالیاتی کاملا متفاوت و متمایز است.

در ادامه، فرهاد تیمورزاده مهمترین مشکل کتابفروشان را فقدان قانون دانست و گفت: کلید حل مشکلات کتابفروشان رعایت چارچوب قانون است. کمک سازمان تامین اجتماعی به صنف کتابفروشان برای آنها از نظر روانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: صنف کتاب و کتابفروشی نیاز به همراهی دارد. در کتاب قانون کار تامین اجتماعی تمامی صنوف از جمله چاقوسازان هم جزو موارد قانون بیمه‌ای می­ شوند اما کتابفروش و پخشی‌ ها چون تولیدی نیستند شامل حال قانون بیمه‌ای نمی‌شوند. حق­ بیمه­‌ای که در کل سال سازمان تامین اجتماعی باید به کتابفروشان فعال کشوری که شاید تعدادشان به 1000 هم نمی ­رسد که در مقابل دیگر رقم‌های پرداختی سازمان، بسیار ناچیز است اما همین رقم بسیار اندک برای کتابفروشان و کارمندانشان بسیار راه­گشا است.

تیمورزاده اظهار کرد: در حل مشکل کتابفروشان باید از کمیسیون فرهنگی مجلس و دولت کمک بگیریم، در غیر این صورت برگزاری این جلسات به نتیجه نخواهد رسید. در دوران ریاست پیشین سازمان تامین اجتماعی، مرحوم نوربخش، کارگروه و جلساتی تشکیل و تمامی این موارد مطرح شد و با اینکه شخص ایشان کاملا اهل کتاب و فرهنگ بودند، اما چون در سطح بالاتر به صورت قانون تصویب نشد مشکلات همچنان باقی ماند. همچنین در جلسه با مرحوم نوربخش به این نتیجه رسیده بودیم که در ادارات بیمه گیشه مخصوص کتابفروشان گذاشته شود و متصدیان آن هم تا حدودی با حوزه کتاب و فرهنگ آشنا باشند. در بسیاری مواقع بین بازرسین اداره بیمه و کتابفروش یا ناشر در زمان بازدید درگیری­‌های فیزیکی رخ می­‌دهد که علت آن عدم آگاهی بازرسین از صنف کتابفروشی و ناشرین است و هیچ شناختی از کتاب و حوزه فرهنگ ندارند.

اسماعیلی از دیگر حاضران در این نشست گفت: حمایت از کتابفروش در حقیقت حمایت از یک زنجیره است که همه حلقه‌های صنعت نشر از جمله ناشران، پخشی­ها و قشر کتابخوان را در بر می‌گیرد و رونق کتابفروشی‌ها رونق همه حلقه‌های نشر است. مهمترین دغدغه کتابفروشان نداشتن امنیت شغلی و بیمه است.

در این جلسه پیشنهاد شد بخشی از یارانه‌های کتاب به بیمه کتابفروشان اختصاص یابد زیرا این نحوه مصرف یارانه که به امور زیربنایی و زیرساختی معطوف می‌شود به مراتب بهتر از توزیع مستقیم آن است. الگوی مشابه آن بیمه اهل قلم و صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان است.

 


 

ارسال نظر