شناسه خبر : 4537

طی ۹ سال ؛

مجموع عوارض پرداختی صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث ۷هزار میلیارد تومان بوده است

مجموع عوارض پرداختی صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث ۷هزار میلیارد تومان بوده است

مجموع عوارض پرداختی صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی طی ۸ سال و ۹ ماه بالغ بر ۷هزار میلیارد تومان بوده است .

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تعادل ،قانون بیمه شخص ثالث اگرچه اجباری است و در شرایطی که حدود 20 میلیون خودرو و موتور سیکلت در جاده‌ها و شهرهای کشور در حال حرکت است یک ضرورت است تا از جان و مال مردم و فوت‌شدگان و حادثه دیدگان دفاع کند اما با مزیت‌ها و چالش‌ها و گرفتاری‌های متعددی مواجه است و با عدم تعادل هزینه درآمد، انحراف از اهداف اعلام شده، انحراف از پرداخت خسارت و به کارگیری عوارض همراه است.

اما در عین حال، چالش‌های بیمه شخص ثالث، همان‌طور که رییس کل بیمه مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا اعلام کرده‌اند، از انحراف 20 درصدی در خسارت‌ها و سند‌سازی با تقلب برای دریافت خسارت گرفته تا انحراف در عوارض بیمه شخص ثالث را شامل می‌شود که عملا باعث ایجاد منبع درآمدی شده و سازمان‌های دریافت‌کننده عوارض، عملا برای کاهش خسارت، نقاط کور حادثه خیز، رفع مشکلات جاده‌ها، کمک به آسیب دیدگان و... تمام این عوارض را به صورت هدفمند خرج نمی‌کنند و بخشی از آن عملا درآمدی برای سازمان دریافت‌کننده بوده و به بیمه شده‌ها و راننده‌ها و مسافران به صورت هدفمند کمکی نکرده است.

غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی درباره میزان درآمدهای متقلبانه در بیمه شخص ثالث گفت: بر اساس بررسی‌ها، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان رقم خسارت پرداختی بیمه شخص ثالث است که برای حدود ۲۰ درصد و دو هزار میلیارد تومان آن یا مدارک کافی ندارد یا غیرواقعی است. نهاد ناظر با همکاری نیروی انتظامی در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری‌های نوین جهت جلوگیری از تخلفات و پرداخت خسارت‌های غیرواقعی است. هر ساله وظیفه داریم نرخ بیمه شخص ثالث را براساس مصوبه شورای عالی بیمه تعیین کنیم. هر زمان این شورا رقم را برای سال آینده تعیین کرد، آن را ابلاغ می‌کنیم.

   رشد تلفات جاده‌ای با وجود افزایش واریزی شرکت‌های بیمه

براساس این گزارش، تعداد فوت‌شدگان ناشی از تصادفات رانندگی در سال 1395 به 15 هزار و 900 نفر رسید و این رقم در سال گذشته به 16 هزار و 200 نفر افزایش یافته است؛ همچنین تعداد مصدومان این حوادث از 333 هزار و 100 نفر در سال 1395 به 336 هزار نفر در سال 96 رسید.بنابراین، سهم فوت‌شدگان ناشی از تصادف‌های بین‌شهری از 72 درصد در سال 1395 به 27 درصد در سال 96 رسیده است؛ در مجموع سهم تصادف‌های رانندگی در حوادث منجر به فوت شهروندان در 2 سال یاد شده به میزان 80 درصد ثابت مانده است.

۷هزار میلیارد تومان عوارض ثالث در 9 سال

مجموع عوارض پرداختی صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی طی ۸ سال و ۹ ماه بالغ بر ۷هزار میلیارد تومان بوده است و این پرسش اساسی وجود دارد که چنین مبلغ قابل توجهی تا چه حد در مسیر کاهش تصادف، رسیدگی به حادثه‌دیدگان، رفع نقاط حادثه‌خیز، فرهنگ‌سازی، اصلاح راه‌ها، گلوگاه‌ها، ترافیک و... بوده و تا چه حد در مسیر هدف مورد نظر، اهداف این قانون را محقق کرده است و چرا تاکنون گزارش مبسوط و جامعی به مجلس یا سایر نهادها ازجمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ارایه نشده و چرا مردم به عنوان کسانی که حق بیمه می‌دهند، درجریان نحوه هزینه‌کرد حق بیمه‌ها قرار نگرفته‌اند.

عوارضی که از صنعت بیمه دریافت می‌شود برای تسهیل کارکردها و اهداف بیمه است.برای مثال نیروی انتظامی با استفاده از درآمد عوارض مربوطه، مکلف به انجام اقداماتی برای کاهش تصادفات است اما این عوارض فقط به درآمدی برای نهادها تبدیل شده و اهداف مورد نظر به درستی در تخصیص منابع مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ لذا حق بیمه از جیب مردم می‌رود و دیگر هدفمند نیست و کارایی و اثربخشی لازم را ندارد.

برای هدفمند کردن عوارض بیمه‌ای و تخصیص آن در محل‌های تعیین شده، ابتدا تخصیص منابع به صورت مرحله‌ای صورت گیرد و سپس شیوه مصرف منابع توسط نهادهای مربوطه شفاف شود و تخصیص‌های بعدی براساس آن و با تایید ناظر یعنی بیمه مرکزی انجام شود؛ به عبارت دیگر در تبصره مربوطه تخصیص مبلغ مورد نظر باید طبق ارزیابی عملکرد نهادهای مربوطه انجام گیرد.

 

 

 


 

ارسال نظر