شناسه خبر : 4524

حدود ۵.۴ درصد از بودجه سلامت ۹۸ به وزارت بهداشت تخصیص یافته است

حدود 5.4 درصد از بودجه سلامت 98 به وزارت بهداشت تخصیص یافته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بودجه سلامت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش نشان می دهد که از سرجمع منابع عمومی حدود ۵.۴ درصد به وزارت بهداشت تخصیص یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، «بهروز بنیادی» درباره ویژگی های لایحه بودجه 98 و به خصوص در حوزه بهداشت و درمان افزود: در این لایحه جهش خوبی را در امور آموزشی شاهد هستیم یعنی حدود 20 درصد بودجه دانشگاه ها و امور آموزشی و مسایل دانشجویی افزایش یافته که رقم خوبی است.

وی ادامه داد: مشکلی که در وزارت بهداشت وجود دارد، نیروی انسانی است چرا که در این سال ها بیمارستان های جدید ساخته شده است و در کنار آن متخصص و تخت بیمارستانی اضافه شده البته نمی خواهم بگویم که کافی است ولی نسبت به گذشته بهتر شده است بنابراین در این زمینه سازمان برنامه و بودجه باید تمهیداتی در نظر گرفته باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان این که 10 هزار نیرو در وزارت بهداشت مشعول کار هستند که از درآمد اختصاصی این وزارتخانه حقوق می گیرند، خاطرنشان کرد: این هزینه یک بار عظیمی است، اگر 10 هزار نیرو را سازمان برنامه و بودجه بتواند تامین منابع کند این وزارتخانه مشکل خاصی را نخواهد داشت.

بنیادی در ادامه به بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شورای عالی بیمه تعیین کننده تعرفه ها، تغییرات و تعریف بسته پایه خدمتی است بنابراین از اشکالاتی که به صورت ریشه ای در بیمه سلامت وجود دارد، این است که بسته پایه خدمتی تعریف نشده است.

وی یادآور شد: سال ها قبل از شورای عالی بیمه خواسته شده بود که این بسته پایه خدمتی را تعریف کند تا هر ایرانی بداند چه خدماتی را می تواند دریافت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم ادامه داد: امروز بیش از چهار هزار خدمت و بیش از چهار هزار قلم دارو را بیمه سلامت پوشش می دهد،این کمیسیون تلاش می کند که زودتر این بسته پایه خدمتی تعریف شود، اگر این اقدام انجام ننشود موفق نمی شویم که هزینه ها را تامین کنیم از طرفی دیگر باید منابع مدیریت شود و وعده پرونده سلامت الکترونیکی محقق شود.

بنیادی یادآور شد: آخرین برآورد بیمه سلامت مربوط به سال 96 و نیمه اول سال 97 است که اگر قرار باشد به این صورت پیش برویم، نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت که البته در سال 96 بخشی از آن پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت از طریق صندوق توسعه ملی 500 میلیون یورو به بخش بهداشت تخصیص یافت که قرار شد به بیمه سلامت داده شود که تاکنون 600 هزار یورو آن تخصیص پیدا کرده است که اگر این حرکت کامل شود، بخش عمده ای از مشکلات آن حل می شود.

رییس جمهوری لایحه بودجه سال 98 را روز چهارم دی ماه تقدیم مجلس کرد، بنابراعلام هیات رییسه مجلس، بررسی لایحه بودجه سال آینده از روز شنبه 27 بهمن ماه در خانه ملت آغاز می شود.

 


 

ارسال نظر