شناسه خبر : 4363

بیش از ۲ هزار خودیار اصفهانی در انتظار پوشش بیمه‌ای هستند

بیش از ۲ هزار خودیار اصفهانی در انتظار پوشش بیمه‌ای هستند

راهکارهای عضویت اعضای گروه های خودیار زیر مجموعه موسسه بین المللی تاک طی جلسه ای با حضور کارشناسان موسسه بین المللی تاک در محل مدیریت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان اصفهان بررسی شد.

به گزارش چابک آنلاین ،برنامه تامین مالی خرد (با رویکرد بانکداری پیوندی) با حمایت سازمان بهزیستی و بانک کشاورزی با همکاری موسسه بین المللی تاک و کلینیک­ های مددکاری اجتماعی در چند استان کشور در حال انجام است.

پایه این برنامه بر پایه فعالیت نهادهای کوچک مردمی به نام «گروه­‌های خودیار» قرار دارد. محصول برنامه نیز برآمد دو فرآیند انباشت پس انداز توسط اعضای گروه های خودیار و گردش آن پس انداز  به صورت وام­های خرد در میان اعضاء و پیوند مالی این نهادها با بانک کشاورزی است.

هدف از این برنامه، بهره­ مندی آنان از منابع این بانک به صورت وام­های خرد ولی در مقیاس­هایی بزرگ­تر از آنچه که منابع صندوق­های پس انداز و وام گروه­ها اجازه آن را می دهند است.

وام­های حاصل از این پیوند مالی با بانک، بدون وثیقه و ضمانت معمول بوده و تنها بر پایه سرمایه اجتماعی است. گروه هدف برنامه را اغلب روستائیان کم درآمد و آسیب پذیری تشکیل می­‌دهند که در شرایط عادی دسترسی به منابع بانکی ندارند. این برنامه فضای کافی برای شرکت زنان سرپرست خانوار را نیز تامین می­کند. شاخص ترین بخش در میان فرآیندهای مربوطه، همان تسهیل دسترسی گروه هدف به وام و تسهیلات بانکی بدون وثیقه و ضامن است.

در همین راستا و با توجه به ظرفیت ایجاد شده در گروه­ها و کانون­های خودیار و به منظور بهره­مندی اعضاء از مزایای تامین اجتماعی که نتیجه آن ایجاد پویایی و نشاط و امید در گروه­های خودیار خواهد بود، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در اقدامی موثر اقدام به امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک با موسسه بین المللی تاک کرده است تا با استفاده از ظرفیت­های بینابین، وضعیت اجتماعی اقتصادی و تولیدی جامعه بهبود یافته و حلقه تامین مالی خرد از طریق بانکداری پیوندی تکمیل گردد.

استان اصفهان نیز به عنوان یکی از استان­های فعال در این پروژه ملی دارای 5 کانون متشکل از 93 گروه خودیار مشتمل بر 2150 نفر خودیار در 6 شهرستان است که مقرر است در آینده 300 گروه جدید به این حلقه اضافه شوند.

عماد استکی مدیر صندوق استان اصفهان ابراز امیدواری کرد با توجه به جلسات و هماهنگی­‌های به عمل آمده با موسسه بین‌المللی تاک بتوان در آینده نزدیک 2150 عضو فعلی گروه­‌های خودیار در اصفهان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بیمه شوند. راهکارهای اجرائی این امر در جلسه­ای با حضور کارشناس و نماینده موسسه تاک در دفتر صندوق در استان بررسی شد.

 

 

ارسال نظر