شناسه خبر : 4344

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت :

خدمات پوششی بیمه سلامت از نیازهای اولیه بیمار به حساب می آید

خدمات پوششی بیمه سلامت از نیازهای اولیه بیمار به حساب می آید

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه بسیاری از خدماتی که اکنون توسط بیمه سلامت پوشش داده شده، از خدمات اولیه و مورد نیاز بیماران است و حذف و محدود کردن آن امکان‌پذیر نیست، گفت: سازمان در طی این مدت اقدامات بسیاری در جهت مدیریت هزینه انجام داده است، ولی با این حال، این موضوع، کمبود منابع سنواتی را جبران نخواهد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، سید مرتضی ادیانی، اقدامات سازمان بیمه سلامت طی یک سال اخیر را ارزشمند دانست و به ارائه گزارشی کوتاه از برنامه‌های این سازمان پرداخت و افزود: بحث منظم کردن پرداخت‌ها همواره یکی از دغدغه‌های سازمان و مراکز درمانی بود که با اقدامات انجام شده پرداخت بدهی‌های سال ۹۷ تقریبا به روز شده است.

وی به راهنماهای بالینی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار بیش از ۴۰۰ راهنمای بالینی توسط وزارت بهداشت ابلاغ و از اول مهر ماه سال ۹۷ عملیاتی شد که این موضوع اثراتی در مدیریت منابع سازمان و در کل نظام سلامت در پی داشته است که باید در سایر موارد نیز تداوم و اجرایی شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخورداری افراد نیازمند از دفترچه بیمه رایگان همگانی یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان بود. در حالی که بسیاری از افرادی که توان پرداخت حق بیمه داشتند نیز تحت پوشش این بیمه قرار گرفته بودند، ولی با محدودیت‌های اعمال شده بخش قابل توجهی از این مشکل برطرف شده است که در نهایت باعث خواهد شد تا منابع تنها صرف افراد نیازمند شود.

وی به حذف تدریجی همپوشانی‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این همپوشانی‌ها برطرف شده و تا پایان سال یک و نیم میلیون همپوشانی دیگر رفع خواهد شد. البته بخشی از این همپوشانی‌ها به دلیل اعتبار ۵ ساله بیمه روستایی باقی می‌ماند که با اجرای طرح استحقاق سنجی در بیمارستان‌ها و مراجعه بیمه شده به دفاتر پیشخوان رفع خواهد شد.

ادیانی اجرای نظام ارجاع الکترونیک به صورت پایلوت در استان گلستان، نسخه نویسی الکترونیکی در استان کرمان و تبادل الکترونیک اسناد بستری در استان اصفهان را از دیگر اقدامات مثبت این سازمان عنوان کرد و افزود: بررسی بیش از ۲ هزار پرونده از ابتدای طرح تاکنون و ارسال الکترونیک اسناد ۳۸ بیمارستان از نتایج مثبت اجرای این طرح‌ها بوده است؛ به طوری که بسیاری از استان‌ها نیز برای اجرای این برنامه‌ها اعلام امادگی کرده‌اند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به پوشش بیمه‌ای حدود ۶۵ هزار بیمار خاص افزود: این تعداد حدود ۱۶ درصد بیمه شدگان سازمان را تشکیل می‌دهند و سالانه حدود هزار و ۱۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه می‌شود. هر بیمار خاص ماهانه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد که بیشترین هزینه مربوط به بیماران هموفیلی است و بالغ بر دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هزینه ماهانه آنهاست.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران از طریق ۴ هزار و ۶۰۰ کارمند در ۲۸۰ واحد استانی و شهری و هزار و ۲۸۰ دفتر پیشخوان به حدود ۴۰ میلیون بیمه شده خدمت ارائه می‌دهد. این سازمان از ۴۲ هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی خرید خدمت می‌کند که مسلما برای گسترش هر خدمتی با افزایش هزینه بسیاری روبرو خواهد شد.

ادیانی تاکید کرد: بسیاری از خدماتی که اکنون توسط بیمه سلامت پوشش داده شده از خدمات اولیه و مورد نیاز بیماران است و در حال حاضر حذف و محدود کردن آن امکان‌پذیر نیست. البته سازمان در طی این مدت اقدامات بسیاری در جهت مدیریت هزینه انجام داده است که به قوت ادامه خواهد یافت، ولی با این حال این موضوع تاثیر چندانی بر جبران کمبود منابع نخواهد داشت.

 


 

ارسال نظر