شناسه خبر : 4327

ایثارگران کهگیلویه و بویراحمدی زیر بار هزینه‌های سنگین درمان هستند

ایثارگران کهگیلویه و بویراحمدی زیر بار هزینه‌های سنگین درمان هستند

با وجود گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ مصوبه واگذاری بیمه تکمیلی ایثارگران به دستگاه‌های اجرایی توسط معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد این مصوبه را اجرایی نکرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم ، 11 مهرماه امسال بود که مصوبه واگذاری بیمه تکمیلی ایثارگران به دستگاه‌های اجرایی توسط هیئت وزیران تصویب شد مصوبه‌ای که بر اساس آن، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند از ابتدای آبان‌ماه امسال از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل آن‌ها اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند.

این مصوبه که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد از همان ابتدا با موجی از انتقادات و اعتراضات همراه شد. برخی کارشناسان بر این باور بودند که واگذاری بیمه تکمیلی به دستگاه‌های اجرایی هم از نظر اقتصادی به ضرر دولت و بیت‌المال است و هم از لحاظ اجرایی مشکلاتی را در حوزه درمانی که نیاز اصلی جانبازان است، ایجاد می‌کند.

حال با وجود گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این مصوبه، هنوز هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد آن را اجرایی نکرده‌اند و در این مدت بار هزینه‌های سنگین درمان بر دوش جانبازان این استان تا حدی سنگین شده که برخی از آنها را وادار کرده است به بیمه‌ بیماران خاص روی بیاورند.

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اینکه دولت در این مقطع که مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی سر به فلک کشیده جانبازان را با مشکل پرداخت هزینه‌های درمان روبرو کرده به هیچ عنوان خوشایند نیست.

این جانباز شیمیایی افزود: طوری شده است که وقتی به اکثر مراکز درمانی و آزمایشگاهی مراجعه می‌کنیم و می‌گوییم که بیمه جانبازی داریم، در پاسخ می‌گویند هر بیمه‌ای داشته باشید قبول می‌کنیم به جز بیمه جانبازی.

این جانباز دوران دفاع مقدس که بازنشسته آموزش و پرورش است، عنوان کرد: دولت دستگاه‌های اجرایی را موظف به پرداخت بیمه تکمیلی ما کرده اما آموزش و پرورش می‌گوید پولی برای پرداخت هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران نداریم و از سویی بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دست رد به سینه ما می‌زند.

جانباز دیگری که بازنشسته سازمان جهاد کشاورزی است گفت: این روزها برای پرداخت هزینه‌های درمانی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، بنیاد شهید ما را به جهاد کشاورزی ارجاع می‌دهد و از سویی جهاد کشاورزی هم مشکل نبود اعتبار و بودجه را بهانه می‌کند.

اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 17 هزار و 500 نفر در استان مشمول این مصوبه هستند، گفت: طبق مصوبه هیئت دولت دستگاه‌ها مکلف هستند از محل اعتباراتی که در ماه‌های ابتدایی امسال به آنها ابلاغ شد هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته خود و افراد تحت تکفل آنها را پرداخت کنند.

حسن نوروزی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان می‌گویند که تأمین هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران از محل اعتبارات هزینه‌ای، سخت است و از سویی در این فصل از سال هم ما اعتبار جدیدی برای ابلاغ به دستگاه‌ها نداریم.

وی عنوان کرد: یک سری بحث‌های کارشناسی صورت گرفته که اگر کماکان بنیاد شهید به روال سابق این کار را انجام می‌داد، بهتر بود چون بالاخره دولت باید منابع این کار را تأمین کند و برای دولت فرقی ندارد که این منابع را در اختیار بنیاد شهید قرار داده و یا در اختیار دستگاه‌های اجرایی بگذارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به لحاظ فنی بنا به دلایلی از جمله اینکه همه دستگاه‌ها پرسنل متخصص برای بررسی و اعتبارسنجی اسناد درمانی ندارند، بهتر بود که تأمین هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران به صورت متمرکز نزد یک دستگاه باشد.

این روزها هزینه‌های سنگین درمان بر دوش 17 هزار و 500 نفر از ایثارگران و جانبازان استان کهگیلویه و بویراحمد و افراد تحت تکفل آنها سنگینی می‌کند، مشکلی که در میان انبوه مشکلات اقتصادی در این استان محروم به دست فراموشی سپرده شده است.

 


 

ارسال نظر