شناسه خبر : 4292

دولت با بیمه کار کشاورزان را تضمین می‌کند

دولت با بیمه کار کشاورزان را تضمین می‌کند

رئیس جمهور گفت: ما باید بتوانیم با بیمه تلاش کشاورزان را تضمین کنیم که این موضوع هم اکنون در حال برنامه ریزی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، حسن روحانی امروز در نشست با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه با اشاره به این که یک سال سرما و یک سال آفت سبب ایجاد زیان برای کشاورزان می شود افزود: ما باید با بیمه کار کشاورزان را تضمین کنیم البته نباید بار آن بر دوش کشاورز باشد در عین حال باید احساس کند که این به نفع اوست و امنیت آن را تأمین خواهد کرد بنابر این امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما شعاری است که ما با اتکا به آن باید در محصولات غذایی به خوداتکایی برسیم.

رئیس جمهور گفت: داستان سیب زمینی و پیاز از دوران بچگی ما حدود 60 سال پیش در خاطر ما هست که یک سال سیب زمینی و پیاز زیاد بود و کسی نمی خرید و خراب می شد و سال بعد اینقدر کم بود که همه مردم در صف می ایستادند و سال بعد دوباره این ماجرا تکرار می شد.

آقای روحانی افزود: باید کشت برنامه ریزی و هدایت شود بخش ترویج که در خصوص آن صحبت می شود در همین موضوع است که ما بتوانیم جامعه را هدایت و کشاورز را مطمئن کنیم.

رئیس جمهور گفت: من از همه مدیران و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در گندم تشکر می کنم این مسئله بسیار مهمی است البته ما چند سال پیش یک دوره در تولید گندم خودکفا شدیم اما ادامه پیدا نکرد در حالی که ادامه این موضوع مهم و ما چند سال است که در گندم خودکفا هستیم در حالی که سال های گذشته نیازمند واردات 6 تا 7 میلیون گندم با هزینه ای برابر 3 و نیم میلیارد از خارج بودیم.

آقای روحانی با بیان این که ان شاءالله سال آینده نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود که این باید ادامه دار باشد، افزود: ایران دومین وارد کننده گندم در جهان بود این در حالی است که امروز روی پای خود ایستاده ایم و گندم مورد نیاز خود را تولید می کنیم این بسیار ارزشمند است که البته باید در محصولات دیگر نیز گام بلندتری برداشته شود.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های انجام شده در خصوص تولید شکر برای رسیدن به خودکفایی گفت: در دوره اول ریاست جمهوری ما سال 92 تولید شکر یک و یک دهم بود در حالی که الان به 2 و یک دهم رسیده یعنی معادل یک میلیون تن تولید شکر افزوده شده که این کار بسیار بزرگی است.

آقای روحانی افزود: البته برای رسیدن به خودکفایی شکر کمبود وجود دارد که امیدواریم این هم برطرف شود تا در زمینه شکر خودکفا شویم که این می تواند خبر خوشی برای مردم ما باشد.

رئیس جمهور گفت: در محصولات دیگر نیز باید تلاش شود تا ما به سمت خوداتکایی حرکت کنیم و هر میزان که امکانش وجود دارد به طور مثال در حبوبات امکان آن وجود دارد که به خودکفایی برسیم، در سیب زمینی خودکفا هستیم و صادرات نیز داریم، در برخی محصولات وضع مناسبی داریم و صادر کننده و در برخی خودکفا هستیم و در برخی از محصولات نیز باید تلاش کنیم مانند دانه های روغنی که البته کار بزرگی در آن انجام شده است یعنی دانه های روغنی ما مانند کلزا که امسال نسبت به دو سال پیش تولید آن شش برابر شده است.

آقای روحانی افزود: وزیر جهاد کشاورزی و معاونین و همه مسئولان باید تلاش خود را برای مردم تبیین کنند حال ما از صدا و سیما گله مند هستیم در حالی که انها مدعی است که مسئولان حاضر به مصاحبه نیستند در حالی که تریبون صدا و سیما در اختیار آنهاست شما باید این کار را انجام دهید و مردم را آگاه کنید.

رئیس جمهور با بیان این که عده ای هستند که می خواهند مردم را ناامید کنند، گفت: وقتی کشور ما در طول 40 سال گذشته در مسیر پیشرفت قرار داشته و در 5 سال اخیر نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است این کم نیست دولت یازدهم و دوازدهم حدود 11 و نیم میلیارد دلار اعتبار به تأمین آب اختصاص داده که البته این کار در چندین سال اخیر بی سابقه است.

آقای روحانی با تاکید بر بیان دستاوردها برای مردم افزود: تراز تجاری ما از منهای 8 ممیز یک در سال 92 به منفی 3 در سال جاری رسیده است که این یعنی 5 میلیارد دلار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم که این کار کشاورزان، مهندسان کشاورزی و کارگران و همه کسانی که در این مسیر تلاش کرده اند که همه دست به دست هم داده اند تا مواد غذایی این کشور را تأمین کنند و ما را به خودکفایی برسانند که این جای شکرگزاری از خداوند و تشکر از کشاورزان دارد.

رئیس جمهور گفت:​ کارهای بزرگی تا امروز صورت گرفته و این که شما محصولات غذایی و کشاورزی را از 97 میلیون تن از سال 92 به 122 میلیون تن در سال جاری رسانده اید یعنی 25 میلیون تن محصولات کشاورزی اضافه شده که این یعنی سالانه بیش از 4 میلیون تن محصولات غذایی افزایش یافته است.

آقای روحانی افزود: اگر ما می توانیم در سال 4 تا 5 میلیون تن محصولات کشاورزی را اضافه کنیم پس با تلاش، سرمایه گذاری بیشتر و آوردن فناوری می توانیم این رقم را به 10 میلیون تن برسانیم و این در چند سال امکان پذیر است.

رئیس جمهور گفت:​ کاری که در خوزستان و سیستان و بلوچستان انجام شد بسیار ارزشمند بود این که در عرض چند سال نزدیک به 300 هزار هکتار زمین کشاورزی کانال کشی و زهکشی شده و زمین آماده برای کشاورزی شده کار بسیار بزرگی است که البته این فاز اول است.

آقای روحانی افزود:​ در سیستان و بلوچستان نیز 46 هزار هکتار برنامه ریزی شده که تاکنون 80 درصد این طرح عملیاتی شده بنابر این کار عظیمی است که مردم باید بدانند و کارهای بزرگی که در زمینه آب در غرب کشور در حال انجام است نتیجه کار وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و باقی بخش هاست.

رئیس جمهور گفت: مهمترین مسئله بعد از امنیت کشاورزان دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است.


 

ارسال نظر