شناسه خبر : 3883

۲ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید روی دوش صندوق بازنشستگی

2 هزار میلیارد تومان بار مالی جدید روی دوش صندوق بازنشستگی

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برنامه ریزان و تصمیم گیران آگاهی و برداشت درستی از بار مالی تصمیماتشان بر صندوق بازنشستگی ندارند.

 چابک آنلاین : اکبر شیرمحمدی با اشاره به ابلاغ افزایش 50 درصدی حقوق شاغلان سازمان امور مالیاتی از سوی دولت و تبعات و آثار مالی ناشی از آن بر صندوق بازنشستگی، گفت: این تصمیم با توجه به اینکه تعداد زیادی از این افراد به زودی بازنشسته می شوند تأثیر مستقیمی در رقم حقوق بازنشستگی آنها دارد و در کوتاه مدت بار مالی جدیدی یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان را متوجه صندوق بازنشستگی کشوری و بودجه عمومی دولت می کند.

به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه گاهی آرای دیوان عدالت اداری نیز دستگاه ها را در مقابل هم قرار می دهد، گفت: طبق قانون هیات امنای دانشگاه براساس تصمیم خود و بدون هماهنگی ها و پیش بینی های لازم حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان خود را اضافه می کند و در مقابل قانون دیگری نیز صندوق بازنشستگی را مکلف کرده که اگر مصوبات افزایش حقوق و مزایا از سوی نهادهای مختلف مثل هیأت امنای دانشگاه ها یا سایر مراجع، آثار و تبعات مالی داشته باشد و این آثار دیده نشود، ما نباید آن را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مصوبات برای صندوق بازنشستگی بار مالی دارند، افزود: ولی بار مالی این مصوبات پیش بینی نمی شود و افراد در زمان بازنشستگی با توجه به این تناقضات به دیوان عدالت اداری مراجعه و دلالت داد می شوند.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه توازن درآمد و هزینه در صندوق از بین رفته است، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری یک صندوق بیمه ای است و باید براساس محاسبات بیمه ای عمل کند. تصور برخی از تصمیم گیران بر این است که چون ما از شاغلان کسور می گیریم، پس برای پرداخت حقوق بازنشستگی مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که کسوری که از مجموع مشترکان یا شاغلان تحت پوشش دریافت می شود تنها بخش اندکی نسبت به بودجه ای است که سازمان برنامه و بودجه و دولت پرداخت می کند، ضمن اینکه این دو منبع مالی، در مجموع تنها برای پرداخت حقوق بازنشستگان قدیم صندوق هزینه می شود و عملا هیچ سرمایه گذاری جدیدی برای بازنشستگی شاغلان کنونیِ کسورپرداز اتفاق نمی افتد.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری با ابراز اینکه طبق ماده 71 قانون احکام دائمی قوانین برنامه های توسعه، باید بار مالی هرنوع افزایش حقوق شاغلان برای صندوق بازنشستگی هم پیش بینی شود، گفت: باید بار مالی کوتاه مدت و بلندمدت این مصوبات از جمله مصوبه اخیر دولت درباره افزایش 50 درصدی سقف امتیاز حقوق کارکنان سازمان مالیاتی درنظر گرفته شود ولی این موضوع دیده نشده است.

وی با بیان اینکه این افزایش حقوق می توانست بدون احتساب در دوران بازنشستگی اتفاق افتد، تاکید کرد: این شیوۀ تصمیم گیری به معضلی برای سازمان های بیمه ای به خصوص صندوق بازنشستگی کشوری که هر روز بیش از پیش به منابع دولت وابسته می شود، تبدیل شده است.

 شیرمحمدی با بیان اینکه این صندوق ماهانه 3250 میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان پرداخت می کند، تأکید کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته ایم مسئولان را متقاعد کنیم که کسورات اصلاً جایگاهی ویژه ای در تأمین هزینه های صندوق بازنشستگی ندارند و نباید به کسورپردازی شاغلین کنونی اکتفا شود.

 


 

ارسال نظر