شناسه خبر : 3702

کارفرما برای نپرداختن حق بیمه کارگران جریمه می‌شود

کارفرما برای نپرداختن حق بیمه کارگران جریمه می‌شود

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر کارفرما از ارسال لیست به منظور پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کند، علاوه بر تادیه حقوق کارگر شامل حق بیمه سهم کارفرما، جریمه نیز باید بپردازد.

چابک آنلاین: عباس نورمحمدی افزود: برخورداری از حمایت های بیمه ای یکی از حقوق کارگران مشمول قانون کار است و رعایت این حقوق، مهمترین وظیفه کارفرما در مقابل کارگر است.

وی بیان کرد: ارسال نکردن لیست حق بیمه کارگر توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی به معنای نبود اشتغال یا نداشتن سابقه بیمه ای او نیست .

نورمحمدی افزود: بر اساس ماده 36 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار، پرداخت حق بیمه کارگر بر عهده کارفرماست که در قالب ارسال لیست به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه تعیین شده صورت می پذیرد.

مدیر کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: براساس ماده 39 قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان می بایست حق بیمه مربوط به هر ماه را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.

نورمحمدی ابراز داشت: اگر کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کند، کارگر می تواند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر اشتغال در کارگاه مورد نظر، ادعای سابقه کند.

وی تاکید کرد: مدارک مربوط به اشتغال کارگر در کمیته های احتساب سوابق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت اثبات ادعا ، حق بیمه مطابق ضوابط محاسبه و از کارفرما وصول می شود و مدت کارکرد تایید شده نیز به عنوان سابقه حق بیمه کارگر در سامانه ثبت سوابق بیمه ای سازمان ثبت خواهد شد .

وی افزود: خدمات و تعهدهای سازمان تامین اجتماعی موارد متنوع و مراحل گوناگون زندگی و دوران کار و فعالیت بیمه شدگان از قبیل حوادث و سوانح، بیماری، بیکاری، ازدواج، از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت و پس از آن را در بر می گیرد.

نورمحمدی با اشاره به اینکه در برخی مواقع نپرداختن یک ماه و یا یک روز حق بیمه کارگر، پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد در پی دارد، بیان کرد: هم کارفرمایان می بایست حقوق قانونی کارکنان خود را رعایت کنند و هم کارگران نسبت به ارسال و پرداخت حق بیمه خود حساسیت و پیگیری لازم را به عمل آورند.

براساس آخرین آمارها شمار بیمه شدگان تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد در شهریور امسال به 98 هزار و 312 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش یافته است./ایرنا

 

ارسال نظر