شناسه خبر : 3585

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :

صنعت بیمه با بهره مندی از نیروهای متخصص به توسعه یافتگی می‌رسد

صنعت بیمه با بهره مندی از نیروهای متخصص به توسعه یافتگی می‌رسد

بیمه به لحاظ ایجاد سازوکار جهت کاهش ریسک هر فعالیت، از گذشته مورد توجه فعالان اقتصادی بوده است و پیشرفت بیمه در هر کشوری با میزان توسعه یافتگی آن ارتباط مستقیم دارد.

چابک آنلاین: صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی از عمده ترین نهادهای اقتصادی درجامعه  است  و فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می‌کند. به عبارتی این صنعت با دریافت حق بیمه در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی دارد و از طرف دیگر با  ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و... در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل می‌کند.

"فاطمه ذوالقدر" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد صنعت بیمه توضیحاتی در ادامه ارائه کرده است .

به نظرشما صنعت بیمه توانایی پاسخگویی  به نیازهای واقعی افراد جامعه را دارد و تا چه حد پاسخگوی فعالیت های اقتصادی است ؟

از آنجایی که پدیده هایی مانند بیماری های صعب العلاج ، بلایای طبیعی و اتفاقات غیرمنتظره، جرائم اتفاقی و ... کیفیت زندگی مردم  و نهادهای مختلف را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار می دهد، لازم است صنعت بیمه با ارائه راهکارهای نوین بتواند پاسخگوی نیاز جامعه به امنیت در مقابل این مخاطرات اجتماعی و اقتصادی باشد.

  مردم به چه میزان با تکیه به صنعت بیمه می توانند به فعالیت های خود با اطمینان خاطر بپردازند؟

مردم زمانی به فعالیت های این صنعت می توانند اطمینان کنند که در وهله نخست اطلاع و آگاهی کافی نسبت به این صنعت و شاخه های مختلف آن داشته باشند . برخی از مردم اطلاع دقیقی در این خصوص ندارند و ضرورت آموزش و اطلاع رسانی توسط نیروی انسانی آموزش دیده و مسلط به مباحث و مراحل بیمه ای احساس می شود. لذا این اطلاع رسانی باید از طرق مناسب و قابل دسترس برای همگان ارائه شود.

نقش دولت در فعالیت های بیمه ای چگونه است ؟

دولت باید به عنوان ناظر و تنظیم کننده بازار اقدام کند و شرکت های خصوصی، مسئولیت پوشش های بیمه ای در همه زمینه ها را برعهده داشته باشند.این موضوع دراجرای اصل 44 قانون اساسی انجام شده است، اما هنوز بخشی از آن در دست دولت است. دولت باید از نقش ریاست بر این صنعت و رقابت با بخش خصوصی در بازار دست بردارد و به نقش نظارت و ایفای نقش مکملی در بازار بیمه  تغییر جهت دهد.

صنعت بیمه براساس چه توان کارشناسی به سراغ بیمه کردن مشاغل مختلف می رود و تا چه حد در این زمینه موفق بوده است  ؟

در ایران در سال های اخیر صنعت بیمه به سمت خصوصی شدن حرکت کرده و شاهد شکل گیری شرکت های خصوصی بیمه ای بوده ایم . از طرفی صنعت بیمه با تخصصی تر شدن ، انواع بیمه ها را پوشش می دهد، لذا به نظر می رسد که بیمه مشاغل مختلف از جمله اموری است که هرچند مطلوب و ایده آل نیست،  اما برمبنای کارشناسی های انجام شده روند مثبتی در این صنعت داشته است.

ارزیابی شما از توانگری مالی شرکت های بیمه چیست ؟

توانایی سریع برآورد خسارت و سرعت عملکرد شرکت بیمه در پرداخت خسارت به بیمه گذار در زمان بروز خسارت، نشان دهنده سطح توانگری مالی شرکت های بیمه است و این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که با سرعت بیشتر و عملکرد بهتری خسارت را پرداخت می کند. در این مورد نیز نمی توان گفت که در انواع بیمه ها این توانگری به صورت مناسب انجام می شود، اما با نظارت بیمه مرکزی و تعیین سطح این توانگری و ایجاد رقابت بیشتر میان شرکت های بیمه ای، قطعا شرکت هایی که توانگری مالی ضعیف دارند، مجالی برای فعالیت نخواهند داشت.

به نظر شما ایجاد یک واحد کارشناسی در صنعت بیمه که  شامل تمامی متخصصان حرفه ای باشد  تا چه حد به این صنعت کمک خواهد کرد ؟

مسلما هرچه کارشناسی ها به صورت تخصصی و جزئی تر انجام گیرد و از نیروهای متخصص و آموزش دیده در زمینه های مختلف بیمه ای استفاده شود، مسیر توسعه بیمه هموارتر و راهکارها به روزتر خواهد شد و لزوم توجه بیشتر بر آموزش‌های تخصصی آکادمیک هم لازم به نظر می رسد. استفاده بهینه از نیروهای متخصص و شایسته و نظارت بر اجرای بهینه در آیین‌نامه، صلاحیت حرفه‌ای مدیران کلیدی صنعت بیمه به‌شدت مورد تاکید است.

نقش نیروی انسانی در صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟

توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی و بهره‌گیری مناسب از نیروهای متخصص از الزامات توسعه صنعت بیمه است. بنابراین توجه به لزوم بازنگری نظام آموزشی دانشگاهی در حوزه صنعت بیمه،تدوین برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی شرکت های بیمه،پیگیری و بررسی اثربخشی آموزش های صورت گرفته در شرکت های بیمه،نظارت و پایبندی بر اجرای صحیح آیین نامه های موضوع صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه،اهتمام شرکت ها به سرریز دانش میان نیروی کار متخصص و باتجربه از طریق برگزاری کارگاه هایی با رویکرد ترویج مبانی بیمه ای در حوزه های تئوری و اجرایی و... ضروری است./عصراقتصاد

 

ارسال نظر