شناسه خبر : 3337

اوراق بهادار بیمه اتکائی جایگزینی مناسب برای بیمه اتکایی در ایران است

اوراق بهادار بیمه اتکائی جایگزینی مناسب برای بیمه اتکایی در ایران است

ایران برای تامین منابع و سرمایه لازم جهت تقویت صنعت بیمه و پوشش ریسک‌های احتمالی در حال توسعه محصولات جدید مالی است تا سرمایه‌گذاران را در سود و زیان سرمایه‌گذاری بیمه‌ای شریک کند. نظام بانکی، بیمه‌ای و مالی کشور با تجربه‌ای که از دور قبلی تحریم‌ها دارد توانسته است راه‌های موثری را جهت پوشش ریسک‌ها و رشد سرمایه‌گذاری‌ها به کار بگیرد.

چابک آنلاین، در همین راستا، سازمان بورس در حال بررسی ارایه اوراق بهادار بیمه‌ای است تا بدینوسیله بیمه گران محلی بتوانند بخشی از ریسک پرتفوی خود را به بازار سرمایه انتقال دهند که به نوعی این اوراق می‌توانند جایگزین بیمه اتکایی باشند و بسته شدن بازارهای بیمه اتکایی جهان مانند لویدز لندن روی ایران را پوشش دهند.

اوراق بیمه اتکایی امکان آن را فراهم می کند که شرکتهای بیمه در حوادث خیلی سنگین و بزرگ به جای بیمه اتکایی از این اوراق استفاده کنند.

کمیته فقهی سازمان بورس طرح پیشنهادی بیمه مرکزی را تایید کرد که بر اساس این طرح در اوراق بیمه‌ای، اوراق بهاداری منتشر می‌شود و وجوه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند جمع‌آوری می‌شود تا در فعالیتهای اقتصادی سرمایه‌گذاری شود

طی این طرح سرمایه گذاران علاوه بر سرمایه گذاری، قراردادی  با شرکتهای بیمه ای می بندند و از طرف دیگر شرکتهای بیمه، بخشی از حق بیمه‌های دریافتی خود را به صاحبان اوراق خواهند داد و در مقابل، صاحبان اوراق قبول می‌کنند که اگر احیانا خسارت خاصی رخ دهد، بخشی از سود یا اصل دارایی آنها برای جبران خسارت احتمالی به کار گرفته شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار کار خود را روی ساختارهای جدید اوراق قرضه اسلامی شروع کرده. مجید پیره، متخصص ارشد مالی در دپارتمان مطالعات اسلامی سازمان بورس در این زمینه گفته که صکوک به شکل کارگزاری و با عنوان وکالت به کار می‌رود و این یک ابزار تأمین مالی برای شرکتها خواهد بود که طی شش تا نه ماه آینده، آماده می‌شود

همچنین، سازمان بورس و اوراق بهادار درنظر دارد تا ضمانتنامه ارایه دهد؛ قراردادی که گزینه خرید سهم‌های مهم را در آینده می‌دهد. از سوی دیگر، گروه اسلامی سازمان بورس درحال بررسی پیشنهادی برای ضمانتنامه‌ها است که باید بر اساس چارچوب ممنوعیت اسلام نسبت به سوداگری پولی و ربا تنظیم شود..

ضمانتنامه‌ها می‌توانند برای جذاب‌تر کردن اوراق قرضه و سهام برای سرمایه‌گذاران موثر باشد.

 

ارسال نظر