شناسه خبر : 3247

مدیرکل اتباع تامین اجتماعی در گفت و گو با ایرنا:

۹۰ درصد بیمه شدگان اتباع خارجی تامین اجتماعی افغان هستند

90 درصد بیمه شدگان اتباع خارجی تامین اجتماعی افغان هستند

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی گفت: ۹۰ درصد از مجموع ۴۲ هزار بیمه شده اتباع خارجی در سازمان تامین اجتماعی، تبعه افغان هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، احمدرضا خزاعی روز شنبه افزود: همچنین 2،9 درصد بیمه شدگان این سازمان اتباع کشور عراق، 1،7 درصد اتباع چین، 1،4 درصد اتباع هند، 1،1 درصد اتباع پاکستان، 0،6 درصد اتباع ترکیه و مابقی از کشورهای قزاقستان، مصر، لبنان و سوریه هستند که تامین اجتماعی به این افراد خدمات ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: بیمه اتباع از سال 1394 بر اساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی آغاز شده است و بر اساس این قانون، اتباعی که در ایران اشتغال به کار دارند، باید تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی باشند.

خزاعی ادامه داد: با توجه به اینکه 2 هزار و 580 نفر از این اتباع خارجی به عنوان بازنشسته از خدمات تامین اجتماعی بهره مند می شوند، با افراد تبعی آنها در مجموع 82 هزار و 100 نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 65 هزار و 160 نفر آنها افغان هستند. البته آمار افراد بیمه شده از میان اتباع از سال 1354 همزمان با تاسیس سازمان تامین اجتماعی تا سال 1394 سه هزار و 300 نفر بوده است.

وی اضافه کرد: اگرچه بر اساس آمارهای غیررسمی سه میلیون و 500 هزار افغان به ایران مهاجرت کرده اند اما طبق آمار وزارت کشور، یک میلیون و 200 هزار نفر از این افراد دارای مجوز هستند و در واقع مجوز اقامت قانونی دارند که اگر تعداد بیشتری از این افراد از خدمات تامین اجتماعی بهره مند باشند، هم به نفع خود آنان است که از خدمات رایگان این سازمان بهره مند شوند و هم تامین اجتماعی تعداد بیمه شدگان بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

خزاعی خاطرنشان کرد: معتقدیم تعداد بیشتری از این افراد باید برای امرار معاش کار کنند اما پروانه کار صادره برای اتباع افغان کمتر از 100 هزار فقره است و ممکن است مابقی تحت عنوان بازار غیررسمی فعالیت داشته باشند که مالیات و بیمه پرداخت نمی کنند و تحت قانون کار هم نیستند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی قصد دارد افرادی را که در کشور اشتغال دارند، تحت پوشش بیمه قرار دهد تا بتوانند از خدمات مناسبی بهره مند شوند؛ زیرا با این اقدام جلوی آسیب های اجتماعی هم گرفته می شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی با ارائه خدمات ویژه به بیمه شدگان می تواند جلوی آسیب ها را بگیرد، ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی بتوانیم به یک هماهنگی خوبی برسیم تا گام مهمی در راستای بیمه شدن این تعداد تبعه خارجی بدون مجوز در ایران برداشته شود.

خزاعی ادامه داد: بین 2 تا 2،5 میلیون تبعه افغانی در کشور ایران هستند که هیچ اطلاعاتی از آنها ثبت نشده است و می توان با سازماندهی، حفظ کرامت و ارائه خدمات به آنها، جلوی آسیب های اجتماعی این افراد را گرفت که امیدواریم با اصلاح قانون بتوانیم با بیمه کردن این افراد، خدمات مطلوبی به آنها ارائه کرد.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه دیگر اتباع خارجی از کشور افغانستان پروانه کار ندارند، سازمان تامین اجتماعی نمی تواند از آنها بیمه ای دریافت کند به همین منظور باید جلسات متعددی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و این سازمان برگزار شود تا موضوع بیمه و حتی پروانه کار این افراد حل شود.

  • محمد علی

    تامین اجتماعی شامل هیچ بیمارستان درست و حسابی نمیشه اصلا بیمه اش بدرد نمیخوره کلی پول بدی که اگه روزی به پیری رسیدی آیا یه حقوقی بهت بده یا نه

ارسال نظر