شناسه خبر : 3021

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

بودجه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی ۹۸ هزار میلیارد است/ ارائه همزمان خدمات بیمه ای و درمانی مسئولیت بزرگ سازمان تأمین اجتماعی است

بودجه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی 98 هزار میلیارد است/ ارائه همزمان خدمات بیمه ای و درمانی مسئولیت بزرگ سازمان تأمین اجتماعی است

تقی نوربخش با تاکید بر اینکه ارائه همزمان خدمات بیمه ای و درمانی و پوشش ریسک های مختلف برای نیمی از جمعیت کشور مسئولیت بزرگ سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: بودجه سال جاری سازمان تامین اجتماعی ۹۸ هزار میلیارد تومان و معادل ۲۵ درصد بودجه کشور است و این بودجه قابل توجه برای خدمت رسانی به جامعه در نیمی از جمعیت کشور هزینه می شود.

به گزارش چابک آنلاین، تقی نوربخش در جلسه ای با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی دارای فرآیندهای اقتصادی است که خروجی و نتیجه نهایی این فرآیندها خدمات متنوع اجتماعی برای اقشار مختلف تحت پوشش است.

نوربخش در ابتدای این جلسه به تشریح برنامه حذف دفترچه و نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: این برنامه از یک سال قبل در تمامی مراکز درمانی تأمین اجتماعی سراسر کشور اجرا می شود. بهره برداری از سامانه نسخه الکترونیکی امکان کنترل دقیق تر فرآیندهای خدمت رسانی را فراهم کرده و منجر به تسهیل خدمت رسانی مراکز درمانی شده است. با این سامانه خدمات درمانی به بیمار بدون نیاز به دفترچه کاغذی ارائه می شود و از تداخلات دارویی و خطاهای نسخه خوانی نیز پیشگیری می شود.

وی با بیان اینکه سامانه نسخه الکترونیک علاوه بر استقرار در تمامی مراکز درمانی تأمین سراسر کشور در مراکز درمانی طرف قرارداد 9 استان نیز به صورت اختیاری قابل استفاده است، گفت: در صورت آمادگی سایر دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، این سامانه در کوتاه ترین زمان ممکن در سراسر کشور قابل استفاده خواهد بود.

عبدالکریم چوبساز، رئیس دی کلینیک تأمین اجتماعی ابوریحان نیز طی ارتباط ویدئویی با این جلسه به تشریح فرآیند ارائه خدمات از طریق سامانه نسخه الکترونیک پرداخت و گفت: این مرکز درمانی روزانه بیش از 1500 مراجعه کننده دارد و از سال گذشته سامانه نسخه الکترونیک در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد.

میرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه جلسه به بیان توضیحاتی درباره سیر تاریخی تشکیل این سازمان پرداخت و گفت: در سال 1332 سازمان بیمه های اجتماعی کارگران تأسیس شده و در سال 1354 نیز سازمان تأمین اجتماعی با قانون فعلی شروع به کار کرده است.

نوربخش خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از پیش از تولد تا پس از مرگ را افتخار این سازمان برشمرد و اظهار داشت: ارائه همزمان خدمات بیمه ای و درمانی و پوشش ریسک های مختلف برای نیمی از جمعیت کشور مسئولیت بزرگ سازمان تأمین اجتماعی است.

وی فعالیت سازمان تأمین اجتماعی را بر اساس مکانیزم بیمه ای مزایای تعیین شده (defined benefit) عنوان کرد و گفت: این سیستم دارای مبانی اکچوئری(محاسبات بیمه ای) است و بر اساس قانون تأمین اجتماعی باید محاسبات مربوطه در دوره های 3 ساله بازنگری شوند در حالی که این کار از زمان تصویب قانون در سال 54 به بعد تنها یک بار و در سال های ابتدایی اجرای قانون تأمین اجتماعی انجام شده است.

نوربخش از بازنگری محاسبات بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی با همکاری یکی از قوی ترین تیم های تخصصی محاسبات بیمه ای جهان تحت نظارت سازمان بین المللی کار (ILO) خبر داد و گفت: این کار به تازگی به اتمام رسیده و نتایج مربوطه به نیز دریافت شده است.

بخش قابل توجهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی را افراد کمتر از 60 سال تشکیل می دهند

انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: بخش قابل توجهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی را افراد کمتر از 60 سال تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه سه میلیون و 300 هزار نفر از سازمان تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگی و مستمری دریافت می کنند، گفت: میانگین حقوق بازنشستگان یک میلیون و 600 هزار تومان است و پرداخت حقوق این افراد اولین اولویت است.

سه جانبه گرایی کلید حل مشکلات تأمین اجتماعی است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مجلس در صورتی به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعتماد خواهد داد که اجرای سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی را تعهد کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه، افزود: کمیسیون اقتصادی این آمادگی را دارد تا با تعامل و همکاری شرایط را برای ارتقاء خدمات بیمه ای در سطح کشور و رفع مشکلات در این رابطه فراهم کند. زمانی مشکلات برای تامین اجتماعی به وجود آمد که دولت ها در تصمیم گیری های سازمان تامین اجتماعی دخالت کردند این در حالی است که این سازمان متعلق به کارگران و کارفرمایان است.

پورابراهیمی افزود: باید به موضوع سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی توجه جدی شود و براساس نظرات نمایندگان کارگری و کارفرمایی تصمیم گیری شود، در هر صورت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به مجلس برای اخذ رأی اعتماد معرفی می شود باید به اصل سه جانبه گرایی توجه جدی داشته باشد چرا که رعایت این اصل بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اگر منافع کارگر و کارفرما دست دولت بیفتد مسائلی به وجود می آید حتی در برخی از کشورها سه جانبه گرایی، کارگر، کارفرما و دولت مطرح نیست بلکه دولت ناظر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه جمعیت قابل توجهی از کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، افزود: کلید حل مشکلات تامین اجتماعی توجه به سه جانبه گرایی در بیمه های اجتماعی است و باید این موضوع مبنا قرار گرفته شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت با توجه به اینکه بنگاه های اقتصادی زیادی تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند باید به مسائل اقتصادی بنگاه ها توجه ویژه شود و شرایط برای رفع مشکلات بنگاه ها فراهم شود.

سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین نهاد مالی کشور است

رضا راعی، قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین نهاد مالی کشور است اما درک و شناخت نسبت به این سازمان چندان شفاف و روشن نیست. تأمین اجتماعی پیچیده ترین و بزرگترین سازمان اقتصادی کشور است و با مکانیزم های مشخصی به فعالیت می پردازد و منابع وسیع مالی را دریافت و هزینه می کند.

وی افزود: این سازمان از همه شاخص های اقتصادی تأثیر می پذیرد. زمانی که بیکاری افزایش یابد، بیمه پردازان تأمین اجتماعی کم می شوند و دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری افزایش می یابد. با افزایش نرخ ارز نیز وصول حق بیمه این سازمان تحت تأثیر قرار می گیرد.

راعی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی دارای استقلال مالی است، گفت: این سازمان برخلاف سایر دستگاه ها که از دولت بودجه دریافت می کنند، مطالباتی از دولت دارد که حاصل تعهداتی است که دولت به جای کارفرمایان متقبل شده است و خواسته ما دریافت مطالبات و یا حذف تعهدات دولت است.

توجه نمایندگان مجلس به نظرات کارشناسی تأمین اجتماعی منجر به ارتقاء خدمات این سازمان شده است

تاج الدین، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه گفت: توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به نظرات کارشناسی سازمان تأمین اجتماعی منجر به بهبود و ارتقاء روند فعالیت و خدمت رسانی این سازمان شده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی بودجه سال آینده کشور به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: امیدواریم در بررسی این قانون نیز به مسائل سازمان تأمین اجتماعی از جمله دریافت مطالبات این سازمان از دولت رسیدگی شود.

تاج الدین با اشاره به برخی طرح هایی که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد، گفت: برای حصول نتیجه مناسب و تصویب قوانین کارآمد برای ارتقاء خدمات سازمان تأمین اجتماعی به همکاری نمایندگان نیازمند هستیم.

حمایت اجتماعی و تأمین اجتماعی دو مقوله جدای از یکدیگر هستند

محمدحسن زدا، معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: حمایت اجتماعی و تأمین اجتماعی دو مقوله جدای از یکدیگر هستند و در قانون گذاری و برنامه ریزی باید تمایز این دو موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تأمین اجتماعی با اشتغال در ارتباط است و اگر به این موضوع توجه نکنیم در پیشبرد برنامه های رفاهی با مشکل مواجه می شویم.

زدا با بیان اینکه 29 درصد مستمری های برقرار شده توسط سازمان تأمین اجتماعی برای افراد با سن کمتر از 50 سال بوده است، گفت: با تصویب قوانین مختلف و اتخاذ تصمیمات مغایر با محاسبات بیمه ای نسبت پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی روند کاهشی یافته و در حال حاضر به حدود 5 بیمه پرداز در برابر هر مستمری بگیر رسیده است.

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: متأسفانه رویکرد تأمین اجتماعی صرفاً به یک سازمان حمایتی تغییر ماهیت داده و به نوعی بار دولت به دوش سازمان تأمین اجتماعی نهاده شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید طرح نظام جامع تأمین اجتماعی تهیه، تدوین و اجرا شود، همچنین به بحث نرخ ترجیحی بیمه‌ها در گروه‌های مختلف شغلی توجه شود و نرخ های ترجیهی برای اشخاص جایگزین نرخ های ترجیحی برای اقشار شود.

وی ادامه داد: به طور مثال یک شخص مالک یک ماشین است و بیمه او جزء بیمه رانندگان محسوب می شود در حالی که یک شخص نیز با توان مالی کم روی خودروی شخص دیگری به عنوان راننده کار می‌کند و مزایای بیمه‌ای او به مانند راننده مالک ماشین است بنابراین باید در مسائل مذکور تأمل شود و نگاه جامعی در این بحث وجود داشته باشد.

اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی بازنگری و اصلاح شود

محمود بهمنی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه برخی از بنگاه‌های زیان‌ده به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شدند، گفت: در هر صورت باید سازمان تأمین اجتماعی که یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود مشکلاتش حل شود اما نباید فراموش کرد مداخله دولت در سازمان تأمین اجتماعی زیاد است.

نماینده مردم طالقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی باید بازنگری و اصلاح شود و کارهای مهمی برای تقویت این سازمان انجام شود.

تاخیر در پرداخت بیمه توسط کارفرما نباید استفاده از دفترچه‌های بیمه را مشکل روبرو کند

تقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه بر لزوم تکمیل بیمارستان تأمین اجتماعی در حوزه انتخابیه‌اش تأکید کرد و گفت: باید در شرایط فعلی که کارفرمایان با مشکلات اقتصادی شدید روبرو شده‌اند شرایطی فراهم شود که اگر کارفرما با تأخیر بیمه کارگران پرداخت کرد امکان استفاده از دفترچه‌های بیمه امکان‌پذیر باشد.

کبیری با تأکید بر توجه به بیمه رانندگان تاکسی افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان اعلام می‌کنند چند سال در یک سازمان کار کردند اما بیمه نشده‌اند بنابراین باید برای تسهیل شرایط بازنشستگی این اشخاص امکان پرداخت بیمه بازنشستگی در سال‌هایی که بیمه آنان از سوی کارفرما پرداخت نشده فراهم شود.

مشکلات مربوط به بیمه بیکاری حل شود

معصومه آقاپور علیشاهی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: باید مشکلات مربوط به بیمه بیکاری حل شود و به مسائل مختلف بیمه‌ای در کشور توجه جدی شود.

بررسی انجام کارهای پژوهشی در سازمان تأمین اجتماعی

محمود شکری عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه گفت: کارهای پژوهشی مناسبی در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده اما در هر صورت باید سرمایه‌گذاری‌های شستا که زیرمجموعه تأمین اجتماعی است در کشور عادلانه انجام شود.

واحدهایی که اصطلاحا نیمه تعطیل هستند رها نشوند

حسینی شاهرودی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: ارتباط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی با کمیسیون اقتصادی مجلس باید بیشتر شود و به واحدهای تولیدی کمک شود که بتوانند در ادامه فعالیت با مشکل روبرو نشوند به طور مثال نباید واحدهایی که اصطلاحا نیمه تعطیل هستند رها شوند و باید به آنها کمک کرد.

مشکل در زمینه بیمه از هر نوعی است باید حل شود

علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با تأکید بر لزوم انجام کارهای پژوهشی مناسب در سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه گفت: مشکل در زمینه بیمه از هر نوعی است باید حل شود، متأسفانه غالب واحدهای تولید با مجموعه‌های تأمین اجتماعی مشکلاتی دارند که باید مورد رسیدگی قرار گیرد، همچنین خدمات این سازمان در شهرستان‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر